Denník N

Študenti robia z chémie zábavu, oceňovaná stolová hra mieri do škôl

Adrián Hegedűš a Ivana Kravárová z Gymnázia Jura Hronca v Bratislave, tvorcovia hry ChemPlay. Foto - ChemPlay
Adrián Hegedűš a Ivana Kravárová z Gymnázia Jura Hronca v Bratislave, tvorcovia hry ChemPlay. Foto – ChemPlay

„Učitelia nám hovorili, že žiaci sa snažili vytvárať zlúčeniny, ktoré v škole ešte nebrali, lebo videli, že je za ne viacej bodov. Začali sa medzi sebou pýtať, radili sa, pomáhali si a sami seba ťahali nahor,“ vraví jedna z autoriek hry.

Vďaka študentom Adriánovi Hegedűšovi a Ivane Kravárovej z Gymnázia Jura Hronca v Bratislave bude v našich školách možno o trochu menej memorovania a o to viac zábavy.

Vymysleli stolovú hru ChemPlay, určenú na výučbu anorganickej chémie zábavnou formou. V stredu 27. apríla ju slávnostne pokrstili. Nasledovať bude distribúcia do škôl. Hru tam zatiaľ iba testovali.

„Nápad vznikol tak, že nás chémia veľmi bavila, ale v triede sme boli jediní. Najprv sme ich doučovali. Po čase sme hľadali spôsob, ako im chémiu podať formou, ktorá by ich bavila a učivo si zapamätali,“ povedala pre Denník N študentka.

ChemPlay. Zdroj – Youtube

Tri úrovne hry

„Hra má tri úrovne, pre začiatočníkov, pokročilých a expertov. Najjednoduchšia verzia spočíva v tom, že hráči pomenúvajú prvok, na ktorý po ploche tiahnu. Ak si nevedia poradiť, odpoveď si nájdu v periodickej tabuľke alebo v priloženom materiáli k hre. Žiaci a študenti sa učia tak, že si tie veci hľadajú sami,“ dodala autorka hry.

Za pomenovanie chemického prvku získava hráč body. Vyhráva ten, kto ich získa najviac.

„Úroveň pre pokročilých spočíva v tom, že políčko, na ktorom má žiak panáčika, nepomenuje, ale zapíše si ho do formulára do časti ‚získané prvky‘. V priebehu hry musí z týchto prvkov vytvárať zlúčeniny. Čím je zlúčenina zložitejšia, tým viac bodov hráč získa. Nevyhráva ten, kto dôjde ako prvý do cieľa, ale ten, ktorý získa najviac bodov,“ doplnil študentku Hegedűš.

Tretia úroveň sa zhoduje s druhou, líši sa v tom, že hráči sú limitovaní časom a musia sa rýchlejšie rozhodovať.

Oceňovaná hra: 
„V českej súťaži Nápad roku 2015 sme skončili piati. Vyhrali sme  cenu v kategórii Ekonom Student podnikatel 2015 za najlepší študentský projekt v súťaži. Boli sme najlepší Slováci,“ povedala pre Denník N študentka.

Na Social Impact Award 2015 študenti vyhrali jedno zo štyroch hodnotených miest. Na Festivale vedy a techniky 2014 získali Cenu dekana Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave. Organizátor súťaže hru ocenil postupom na Svetový festival vedeckých prác mládeže MILSET ESI 2015 do Bruselu.

Aktivita v triede

Od učiteľov máme skúsenosti, že hra žiakom pomáha, vysvetlil Hegedűš. „Bežne hodina chémie vyzerá tak, že učiteľ prednáša a žiak iba pasívne sedí a počúva. Ale pri našej hre sú žiaci aktívni. Učitelia nám hovorili, že sa snažili vytvárať zlúčeniny, ktoré v škole ešte nebrali, lebo videli, že je za ne viacej bodov. Začali sa medzi sebou pýtať, radili sa, pomáhali si a sami seba ťahali nahor,“ doplnila Kravárová.

Hra je primárne určená pre ôsmakov, deviatakov a prvý a druhý ročník na strednej škole. „Ale hru sa hrali aj prváci na základnej škole alebo vysokoškoláci,“ vraví autorka hry.

Študenti práve rokujú s Pixel Federation a pripravujú hru sprístupniť online a spraviť z nej počítačovú hru.

DSC_3580
Hru ChemPlay pokrstili v stredu 27. apríla chemickým pokusom. Foto – ChemPlay

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Príroda

Veda

Teraz najčítanejšie