Denník N

Predávať myšlienky namiesto folklóru? Dobrý nápad, no inde zašli ďalej

Použitie nového loga Slovenska. Zdroj - Creative Department
Použitie nového loga Slovenska. Zdroj – Creative Department

Odborníci chvália, že sa logo Slovenska posunulo od nič nehovoriaceho motýľa či prestreleného sloganu o najlepších priateľoch. Vo svete však vedia byť ešte o niečo originálnejší.

„Slovensko už nemusí kresliť iba svoj zvyčajný obraz,“ presviedča hlas v propagačnom videu k novému sloganu a logu Slovenska, ktorým sa má krajina prezentovať v zahraničí.

„Píšeme iný, moderný príbeh. Príbeh o progresívnej a lákavej krajine, ktorá je schopná priťahovať talenty a investície. Sme malá krajina a neoplývame nerastným bohatstvom, preto musíme predávať myšlienky.“

Slovensko už v zahraničí nebude reprezentovať nezmyselný motýľ so sloganom „malá veľká krajina“, ktorý používala Slovenská agentúra pre cestovný ruch, ale nové logo s písmom známeho typografa Petra Biľaka, ktoré má cudzincov presvedčiť, že sme krajina dobrých nápadov.

Koncept sa opiera o vynálezy, ako je lietajúce auto AeroMobil, antivírus od Esetu či mobilný nízkoenergetický dom Ecocapsule. Dobrý nápad má byť aj Slovensko navštíviť alebo tu investovať.

Video: Ako vznikol „dobrý nápad“

Sedem rokov príprav

Ministerstvo zahraničných vecí na takzvanej značke Slovenska robilo sedem rokov. Diskutovalo so sociológmi a s kreatívcami a nechalo si urobiť aj prieskum medzi obyvateľmi Slovenska. Výsledkom boli dva tendre. Prvý zrušili, lebo návrhy boli podľa poroty príliš slabé, v druhom zvíťazila agentúra Creative Department Simony Bubánovej.

„Príprava zadania trvala sedem rokov a následne mala na tvorbu značky agentúra dva mesiace, čo je na výsledku trochu cítiť,“ vraví prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska Róbert Slovák. „Štart je to však dobrý, nápad je variovateľný, rozvíjateľný pre rôzne oblasti a témy.“

Slovák oceňuje využitie Biľakovho písma. „Celkovo som rád, že sme sa posunuli z dojmu 90. rokov, kde sa mentálne aj vizuálne zasekol ten smutný motýľ a malá veľká krajina, do rokov dvetisícich,“ dodáva.

Nové logo a slogan Slovenska. Zdroj – Ministerstvo zahraničných vecí
Nové logo a slogan Slovenska. Zdroj – Ministerstvo zahraničných vecí
Motýľ, ktorý prezentoval Slovensko doteraz. Zdroj – SACR
Motýľ, ktorý prezentoval Slovensko doteraz. Zdroj – SACR

Slovák chváli aj to, že agentúra v slogane hovorí o dobrom nápade, a nie o najlepšom. Nesľubuje totiž niečo, čo nemôžeme splniť, a ani to nejde proti skutočnej mentalite Slovákov – ako napríklad slogan „Best friends forever“, čiže „navždy najlepší priatelia“, ktorý Slovenská agentúra pre cestovný ruch použila v šote z roku 2013.

„Veď napríklad prísť na dovolenku na Slovensko nemusí byť ten najlepší nápad, ale môže sa niekomu javiť ako celkom dobrý,“ dodáva Slovák.

Video: Reklama na Slovensko z roku 2013

Výnimočný nápad to nie je

Aj Martin Bajaník, kreatívec, ktorý pracoval napríklad na vizuálnej identite kaviarní Shtoor, považuje nové logo a slogan za profesionálny. „Konečne sme sa dopracovali k výraznejšiemu posunu v prezentácii Slovenska,“ myslí si.

„Koncept ponúka možnosť profesionálneho spracovania brandingu krajiny a ako taký asi aj dobre reprezentuje relatívne malé ambície Slovenska byť vo svete niečím viac ako stabilnou, normálnou krajinou.“

Bajaník hovorí o práci agentúry Creative Department ako o dobrom nápade, zároveň však dodáva, že ako občan by sa do budúcna rád dočkal aj výnimočných nápadov. Pripomína napríklad Švédsko, kde zašli ďalej ako k logu a sloganu a svoju krajinu prezentujú omnoho autentickejšie.

Stačí, keď ktokoľvek zo zahraničia vytočí číslo +46 771 793 336, a systém ho spojí s náhodným Švédom, s ktorým sa môže o jeho krajine porozprávať. Keď na toto číslo pred dvomi týždňami volala reportérka Denníka N, zdvihol jej 48-ročný Anders, ktorý jej odporučil navštíviť Štokholm a severné ostrovy.

„Urobili sme zo Švédska prvú krajinu na svete so svojím vlastným telefónnym číslom a dali sme našim Švédom možnosť odpovedať na hovory, vyjadrovať sa a šíriť ich pohľad, kdekoľvek sa dá,“ vysvetľuje nápad Švédska turistická asociácia.

V Bhutáne šťastie, na Zélande o papradí

Bajaník pripomína, že aj menej vyspelé krajiny môžu zaujať originálnym brandingom. Bhután napríklad zaujal svet konceptom takzvaného hrubého domáceho šťastia, ktorý tu razia už od 70. rokov. Malé himalájske kráľovstvo tvrdí, že dôležitejšie ako meranie hrubého domáceho produktu je meranie domáceho šťastia.

Vlani o ňom premiér krajiny Tshering Tobgay hovoril dokonca v prejave na pôde Organizácie spojených národov. „V Bhutáne opatrne vyvažujeme ekonomický rast so sociálnou inklúziou a životným prostredím v rámci koncepcie dobrého vládnutia,“ vysvetľoval zástupcom ostatných krajín.

„Hrubé národné šťastie poháňa vývoj celého Bhutánu. Občania Bhutánu si napríklad užívajú bezplatnú zdravotnú službu alebo vzdelávanie, hoci sme chudobnou krajinou. A naša ekonomika je vo veľkej miere čistá, zelená a obnoviteľná.“

Ešte iný prístup k tomu, ako sa bude krajina prezentovať pred svetom, predviedli nedávno na Novom Zélande. O tom, ako má vyzerať štátna vlajka, usporiadali referendum. Ľudia si mohli vyberať medzi starou vlajkou a novou s národným symbolom, listom papradia. Nakoniec zostali pri starej.

Zmenia sa aj logá ministerstiev

Spolu s novou značkou krajiny sa budú meniť aj logá ministerstiev. Odteraz budú všetky podľa jednotného vzoru. V porovnaní s logom „dobrý nápad“ je oveľa konzervatívnejší. V oboch sa však využíva font od Petra Biľaka.

Základ jednotnej vizuality štátnej správy tvorí slovenský štátny znak a trikolóra. Niektorým odborníkom však až príliš pripomína dizajn, ktorý už roky používajú ministerstvá a štátne úrady v Nemecku. Tam ho začali zavádzať už v roku 1999, teda pred sedemnástimi rokmi.

„Bohužiaľ, slovenský návrh iba prebral, či už vedome, alebo nevedome, nemecký princíp, a nijako ďalej ho nezlepšil a neposunul ďalej. Skôr naopak, je to horšie,“ vraví grafik Juraj Blaško, ktorého nápadom zjednotiť logá v štátnej správe sa ministerstvo inšpirovalo.

Ministerstvo za oba koncepty zaplatí agentúre Creative Department 80-tisíc eur. Náklady na zmenu vizuality však majú byť vyššie, rezort ministra Lajčáka ich pre celú štátnu správu odhaduje na pol milióna.

Sú v tom zarátané napríklad peniaze na výmenu informačných predmetov, navigačných tabúľ či polepov so starými logami za nové. Agentúra vyhrala v konkurencii ďalších dvoch pomerne známych reklamných agentúr, Mark BBDO a Effectivity.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie