Denník N

Pivovary Topvar a Plzeňský Prazdroj sú na predaj, svetová jednotka ich nemusí kúpiť

Foto - archív
Foto – archív

Aby koncern SABMiller mohla kúpiť svetová pivovarnícka jednotka, musí mať súhlas od regulačných orgánov. Núka, že niektoré pivovary predá niekomu tretiemu.

Značky piva Šariš, Smädný mních, Topvar či Pilsner Urquell zrejme zmenia majiteľa. Na predaj ich ponúkne svetová pivovarnícka dvojka SABMiller.

Pôvodne sa čakalo, že ich prevezme svetová pivná jednotka Anheuser-Busch InBev (AB InBev), keďže už dávnejšie ohlásila, že kúpi koncern SABMiller. Nakoniec však zrejme regulačné rámce Európskej komisie tlačia SABMiller, aby Pivovary Topvar či Plzeňský Prazdroj núkal na predaj niekomu inému.

Podiely najväčších pivovarníkov na globálnom trhu

  • AB InBev: 20,8 %
  • SABMiller: 9,7 %
  • Heineken: 9,1 %
  • Carlsberg: 6,1 %
  • China Resources Enterprise: 6 %
  • Tsingtao Brewery: 4,7 %
  • Molson Coors Brewing: 3,2 %

Pivárenské kolosy aktívne sľubujú Bruselu už dopredu, že tento predaj prebehne, ak sa AB InBev a SABMiller stanú jednou firmou.

Ak sa spoja, bol by AB InBev na trhu veľmi silný a veľký. Pre ilustráciu, celosvetovo by vznikol kolos, ktorý by mal 30-percentný podiel na trhu.

Pritom to nemusí byť tunajší pivovar, ktorý by regulátorom mohol prekážať. Pivárenský trh na Slovensku je dávnejšie rozdelený. Nie je ani dôležitým lákadlom v plánovanom spojení pivárenských lídrov.

Kto by mohol byť novým majiteľom šarišského pivovaru, zatiaľ nevedno.

Záujem by mohol mať  Heineken, ktorý u nás vyrába pivo v Hurbanove a do jeho portfólia patrí najmä Zlatý Bažant. Aktuálne je Heineken svetovou trojkou, na globálnom trhu má podiel viac ako 9 percent a na slovenskom trhu asi 40 percent.

Firma láka, môže to byť problém

Keby kúpil Heineken šarišský pivovar, mohol by slovenský trh ovládnuť. To by tiež nemuselo byť v súlade s európskymi predpismi, ktoré chránia trhy pred monopolmi.

Šarišský pivovar pred pár týždňami vydal správu, ako sa mu dobre vodí, a že po rokoch stagnácie zaznamenal v roku 2015 rast. „Posilnil sa záujem spotrebiteľov o ležiaky, pokračovala obľuba prémiových značiek pív a nárast spotreby zaznamenalo aj nealkoholické pivo,“ oznámil pivovar.

Okrem šarišského pivovaru a Plzeňského Prazdroja sa plánuje niekomu tretiemu predať aj rumunský pivovar Ursus, maďarský Dreher či poľský pivovar Kompania Piwowarska.

„Tieto pivovary zahŕňajú množstvo značiek známych na svojich trhoch a AB InBev očakáva, že to bude pre potenciálnych kupcov atraktívne,“ píše sa v tlačovej správe.

Štvorkou na trhu, ktorá by sa mohla pozerať aj po šarišskej výrobni, je podľa spoločnosti Colosseum Carlsberg.

Ľahšie nakúpia obilie

Pivovary Topvar u nás zamestnávajú asi 600 ľudí, priamo v pivovare takmer 290, niečo vyše 310 ľudí pracuje v bratislavskej centrále a obchodno-distribučných centrách. Vo Veľkom Šariši sa vyrábajú pivá Šariš, Smädný mních a Topvar. Z Česka k nám priváža aj Gambrinus a Veľkopopovický Kozel. V licencii sa u nás vyrába Kozel „desina“.

O spojení koncernov AB InBev a SABMiller sa hovorí už dlhšie, najmä o tom, že spojením dvoch najväčších pivovarov na svete môže vzniknúť firma s veľkou vyjednávacou pozíciou napríklad pri nákupe obilia. Debaty o spojení sa však dlhšie vliekli, zrejme pre problém s reguláciou.

Očakáva sa, že Európska komisia zaujme k ústretovým krokom vo forme predaja pivovarov stanovisko do 24. mája. Spojenie svetových lídrov sa očakáva v druhej polovici tohto roku.

AB InBev, ktorý má prevziať SABMiller, o sebe píše ako o výrobcovi, ktorý zastrešuje 200 značiek piva, napríklad známy Beck’s, Stellu Artois, Coronu či Budweiser.

AB InBev sa pre používanie tejto značky dlhodobo sporí s českým Budvarom a ten je v sporoch úspešný. „AB InBev nesmie na Slovensku používať značku Budweiser. Pivo Budweiser Budvar na slovenskom trhu predávame výhradne my,“ povedal koncom minulého roka hovorca Budvaru Petr Samec.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie