Denník N

Najviac pred voľbami za prieskumy zaplatili Most-Híd a porazené KDH

Skupinová diskusia prebieha v osvetlenej miestnosti za jednosmerným zrkadlom. Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Skupinová diskusia prebieha v osvetlenej miestnosti za jednosmerným zrkadlom. Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Do prieskumov pred parlamentnými voľbami naliali strany desaťtisíce eur, voliča chceli rozobrať podrobnejšie. Väčšinou im to nepomohlo a s výsledkom prepadli.

Politické strany zverejnili záverečné správy zo svojich kampaní aj so sumami v miliónoch, aj tak veľmi neodkryli svoju predvolebnú taktiku.

Pozreli sme sa na to, ako priznali využívanie prieskumných agentúr, aby poznali nálady voličov a vedeli im prispôsobiť kampane. Niektoré strany aj v tomto zostávajú tajomné.

Vidno to napríklad na Smere, ktorý už počas kampane tajil svoje výdavky a všetky peniaze posielal jedinej reklamnej agentúre. Na rozdiel od ostatných strán tak pred voľbami neukázal na čo konkrétne míňal peniaze, hoci sám presadil zákon o transparentnom účte.

Smer je stranou, ktorá dala oficiálne na kampaň najviac peňazí, takmer tri milióny eur. Vo výročnej správe nepriznáva ani euro na prieskumy. Už na jeseň strana našla silnú tému utečencov a tej sa držala do konca kampane, postupne pridávala ďalšie, napríklad útok na lídra OĽaNO Igora Matoviča.

Zo strán, ktoré sa dostali do parlamentu, ešte peniaze na prieskumy vo výročnej správe nemá SNS.

Najviac Most-Híd a KDH

Najviac za prieskumy medzi voličmi oficiálne zaplatil Most-Híd. Stranu Béla Bugára stáli takmer 50-tisíc eur, z toho väčšinu v oficiálnej časti kampane, teda posledných 180 dní pred voľbami.

Vlastné prieskumy im napríklad ukázali, ako po decembrovom hlasovaní so Smerom o zmene ústavy pre možnosť dlhšie zadržať ľudí podozrivých z terorizmu u svojich voličov prepadli. To bolo obdobie, keď Most-Híd musel znášať pomerne silnú kritiku za spoluprácu s vládnou stranou. Nie však takú výraznú, ako po voľbách. Do marcových volieb navyše bolo ešte ďaleko a strana sa postupne vracala v starej sile. Napokon Most-Híd získal 6,5 percenta hlasov, teda podobne ako v roku 2012 a výrazne menej ako v roku 2010 (8,12 percenta).

Výrazný balík peňazí, 40-tisíc eur, dalo na prieskumy KDH. Tomu však veľmi nepomohli, nálady voličov hnutie netrafilo a napokon sa do parlamentu nedostalo. Okrem renomovaného Focusu si prieskum objednali aj u bratislavského call centra Ecall. To napríklad pred prvým kolom prezidentských volieb zisťovalo, či by vyhral Robert Fico alebo Robert Kaliňák.

Strany si od agentúr objednávajú prieskumy na väčšej vzorke, kde kladú aj veľkú sadu vlastných otázok a testujú si aj malé, takzvané focus skupiny, kde dokážu lepšie zistiť, ako bežní ľudia reagujú na rôzne témy.

Prieskumy oddelia dojmy od faktov

Šéf agentúry Focus Martin Slosiarik vraví, že prieskumy sú jeden z prirodzených zdrojov na budovanie predvolebnej stratégie. „Nie je to rozhodovanie len na základe dojmov, ale faktov.” Politici tak môžu podľa neho hľadať témy, ktorými oslovia potenciálnych voličov, skúmať, ako vnímajú aktuálne udalosti, kultúrno–etické otázky či to, cez aké médiá a ako výrazne ich najviac zasiahnu.

„Bez údajov z prieskumov je to, ako keď sa plavíte po mori bez kompasu. Viete sa rozhodovať, ale môže to byť postavené len na tom, čo povedal niekto v tíme, lebo to má od priateľov. Môže to byť bublina, v širšej vzorke môžu mať ľudia úplne iný pohľad,” hovorí Slosiarik.

Strany sú pri interných prieskumoch citlivé na ich výsledky, skrývajú stratégiu a väčšinou sa chvália skôr preferenciami. Slosiarik hovorí, že v diskusných skupinách vidia viac do voliča, jeho motivácie, testujú vplyv komunikácie alebo bilbordov.

OĽaNO využilo až tri agentúry, 25-tisíc rozdelili medzi MVK, Magnu Global Slovakia a Focus, v celej kampani minuli na prieskumy 35-tisíc eur.

SaS sa v kampani na prieskumy až tak nespoliehala, minula iba necelých štyritisíc eur. Predseda strany Richard Sulík hovorí, že si naposledy robili veľký prieskum pred rokom, ktorý bol podkladom aj pre kampaň. Sulík len všeobecne hovorí, že skúmali napríklad posolstvá, témy, dôvody voliť alebo nevoliť.

SaS potom kampaň postavila na dvoch témach – Sulík hovoril veľa o utečencoch a zvyšok strany najmä o ekonomickom programe, ktorý viacerí experti označili za najlepší.

Sieť uvádza iba 10-tisíc eur českej firme European Analytical Center v závere kampane, teda v období 180 dní pred voľbami.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Voľby 2016

Slovensko

Teraz najčítanejšie