Denník N

Po diaľnici z Bratislavy do Košíc v roku 2020? Zabudnite, priznal Brecely

Nie 2010, ani 2020. Nový minister dopravy priznal, že D1 sa odsúva. Mohla by tak byť hotová v roku 2022, ale aj neskôr.

Šoféri, ktorí brali vážne programové vyhlásenie nového vládneho štvorlístka, môžu zostať sklamaní. Sľub o hotovej D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2020 už neplatí.

Nový minister dopravy Roman Brecely (Sieť) priznal, že táto vláda nebude motoristom odovzdávať posledný kus D1. Jeden bude chýbať aj v roku 2020.

„My dáme do užívania celú diaľnicu v dĺžke 450 kilometrov okrem 13-kilometrového úseku, ktorý nemáme šancu stihnúť,“ konštatoval Brecely v relácii rádia Expres Braňo Závodský Naživo.

Hovoril o kilometroch úseku pri Ružomberku, Turany – Hubová. Tento úsek je problematický, pretože diaľnica tu pretína chránenú prírodu Veľkej a Malej Fatry.

Kreslí sa a hodnotí

Dlhé roky v Národnej diaľničnej spoločnosti rátali s tým, že diaľnica sa bude ťahať vo veľkej miere po povrchu chránenej prírody. To sa nepozdávalo ochranárom, a tak sa roky debatuje a prekresľuje diaľnica.

Tentoraz však Brecely hovorí o veľkej zmene. Avizuje, že štát možno pôjde cestou razenia dlhého tunela s názvom Korbeľka, ktorý presadzovali ochranári.

„Môj osobný názor je, že sa asi vrátime k alternatíve tunela Korbeľka. Ale je to len môj dojem v tejto chvíli a je to veľmi predbežné,“ dodal šéf rezortu dopravy.

Rok 2020 nebol reálny

Odhady, ako by to oddialilo plány pre hotovú D1, sú rôzne. Vo Výskumnom ústave dopravnom sa hovorilo aj o tom, že by to spôsobilo časový sklz dva až tri roky, niektorí odborníci spomínajú aj 5-ročný sklz, napríklad bývalý investičný šéf diaľničiarov Juraj Čermák.

Aj keby sa diaľnica neprekresľovala, termíny z vládneho programu by boli nereálne.

„Najoptimistickejší termín je rok 2021,“ zhodnotil nedávno Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti, koľko by trvalo, keby štát zostal pri povrchovej verzii diaľnice, ktorá je o niečo viac projektovo pripravená.

Lepšie pre prírodu

Keby sa staval dlhší tunel, nebolo by to drahšie, ale lepšie pre prírodu. No vyžiadalo by si to asi rok razenia navyše, čiže D1 by bola od Košíc po Bratislavu hotová najskôr asi v roku 2022.

Takto asi uvažuje aj Brecely. Aktuálne sa podľa neho posudzujú jednotlivé varianty diaľnice a ich vplyv na životné prostredie. Podľa Brecelyho by to malo byť hotové v priebehu budúceho roka a v roku 2018 by sa cesta mala začať stavať, aby bola dokončená v roku 2021 alebo 2022, opisuje Brecelyho slová agentúra TASR.

Okrem toho, že  stále nie je jasná trasa autostrády, treba rátať aj s tendrom na výber stavbára pre túto časť D1. To, že úsek nebude v roku 2020, tak bolo jasné už dávnejšie.

Eurofondy už sú rozdelené

Možno preto je vládny program písaný zvláštne. Píše sa v ňom, že D1 je priorita a že „cieľom vlády je umožniť motoristickej verejnosti už od roku 2020 využívať všetky diaľničné úseky“.

Otázne bude na poslednú chvíľu aj financovanie problematického úseku pri Ružomberku. Úsek má stáť asi 700 miliónov eur a všetky eurofondy už sú rozdelené.

Na trase medzi Bratislavou a Košicami bude v roku 2020 aj naďalej chýbať druhá rúra tunela Branisko. Zatiaľ na ňu nie sú nijaké termíny, jedna rúra vraj na obsluhu územia stačí. Do roku 2020 sa má ešte postaviť juhozápadný obchvat Prešova, ktorý bude súčasťou D1, a úsek Budimír – Bidovce pri Košiciach.

dialnice-web

Drahé a meškajúce diaľnice

Teraz najčítanejšie