Denník N

Pozor, revízor, varuje už aj bratislavský dopravný podnik – chce predať viac lístkov

Odznak revízora. Foto – Dopravný podnik Bratislava
Odznak revízora. Foto – Dopravný podnik Bratislava

Podobne ako polícia varuje pred radarmi na cestách, v bratislavskej MHD varujú pred revízormi.

Krátko pred šiestou večer v utorok zastavuje trolejbus s číslom 210 na zastávke Krížna v smere z bratislavskej vlakovej stanice na autobusovú.

V prednej časti sedí skupinka cudzincov, po zvyšku sú roztrúsení ďalší cestujúci. Cez stredné dvere nastupuje hrozivo vyzerajúci mohutný chlapík s vyholenou hlavou v tmavom oblečení. S esbéeskárom vošli dnu aj traja revízori. Na zastávke sa zvyčajne chvíľu rozprávajú, potom sa tvária, že sa nepoznajú, a nastupujú každý cez iné dvere. Väčšinou sú dvaja a jeden esbéeskár.

Revízor z prvých dverí chvíľu nakukuje do vodičovej kabíny, po pár sekundách blokuje označovače. „Kontrola cestovných lístkov,“ ohlásia sa. Spod vesty vystrčí malý odznak revízora, vytiahnú veľké terminály na kontrolu kariet. Kontrola sa rýchlo končí, revízor ju odfajkne v diári. Úlovok je iba jedna pani.

Tento týždeň bol v bratislavskej mestskej doprave nový. Dopravný podnik vopred informuje, na ktorých linkách budú jazdiť revízori.

Prichytená pani sa neháda, revízorovi dáva občiansky. Má to za 50 eur, ak nezaplatí do piatich dní, pokuta jej narastie o ďalších 20 eur.

Na linke, ktorá spája dve najväčšie stanice, až do konca týždňa kontrolovali častejšie.

Pomôžu ohlásené kontroly?

„Mám pochybnosti o tom, že táto metóda povedie k pozitívnym výsledkom – skôr naštve poctivých cestujúcich,“ hovorí o novej taktike v MHD Martin Fundárek z iniciatívy Lepšia doprava. Problém je podľa neho v tom, že sa revízori koncentrujú na konkrétne linky, najmä okolo hlavnej stanice či letiska. Mali by podľa neho rovnomernejšie rozložiť kontroly aj medzi okrajové linky.

Matej Šucha, ktorý sa venuje behaviorálnej ekonómii a rozhodovaniu, naopak, vraví, že takáto akcia môže mať efekt. Bariéra kúpiť si lístok je podľa neho aj vďaka SMS lístkom veľmi malá. „V ľudskom zmýšľaní sa bije averzia k strate (nechcú prísť o peniaze) s pohodlnosťou a lenivosťou kúpiť si lístok, lebo sa im nechce vyťukávať SMS-ku alebo ísť k automatu. Upriamenie pozornosti na možnosť pokuty môže byť dostatočne silné na prekonanie nechuti, keďže tá bariéra je malá.“

Bežný človek podľa neho nevie, koľko je revízorov a aká je pravdepodobnosť, že ich stretnú. „Ohlásenie kontroly upriami pozornosť na nebezpečenstvo na niektorých linkách a spraví ho bezprostrednejším,“ vraví Šucha.

cierny pasazier
Kampaň čierny pasažier a ako ju zosmiešňovali. Foto – TASR

Čierny pasažier: Odhaliť revízorov je ľahké

Dopravný podnik apeloval na neplatičov pred štyrmi rokmi aj cez vizuálnu kampaň „čierny pasažier cestuje za vaše peniaze“.

Odhaliť revízorov nebolo zložité, hovorí 25-ročný Michal, bývalý pravidelný čierny pasažier z Bratislavy, ktorý tri roky cestoval bez lístka, denne aj štyrikrát. Stále ten istý kľúč, keď vždy traja revízori nastúpia do vozidla. „Väčšinou boli ľahko rozpoznateľní: ľadvinka, bombera, skupinka troch. Bolo to na nich vidno – keď som ich zbadal, automaticky som vystupoval.“ Pokutu platil len raz, no vraví, že aj vtedy ich odhalil, akurát sa mu nechcelo vystúpiť.

Michal hovorí, že najľahšie ich odhalil v prázdnom autobuse – stačilo sledovať z okna zastávku. „Keď bol plný, snažil som sa postaviť dopredu k vodičovi, aby som videl von. Je to trochu stresujúce a prekáža to, keď som sa ponáhľal alebo bol plný autobus. Vtedy som si cvikol lístok, ktorý som si vždy nosil pri sebe.“

V čase, keď cestoval načierno, by ho vraj presvedčili lacnejšie lístky. „Keby boli polovičné, omnoho viac ľudí by si ich platilo. Sú veľmi drahé na to, aký je stav dopravy.“

Revízorov nestretával často; hovorí, že v ružinovských električkách a v trolejbusoch do Horského parku veľmi nechodili. „Nekupoval som si lístky, aby som zbytočne nemíňal peniaze. Teraz mám električenku kvôli práci, musím cestovať po celej Bratislave a nechcelo by sa mi to stále kontrolovať.“

 

Revízori si obľúbili turistické linky

Okrem linky 210 revízori tento týždeň prioritne kontrolovali napríklad aj autobus s číslom 61, ktorý jazdí medzi železničnou hlavnou stanicou a letiskom.

Na oboch linkách aj doteraz jazdili často. Najmä pre vyťaženosť, no aj nevyhnutnú obľúbenosť medzi turistami, ktorí pricestovali do Bratislavy vlakom, lietadlom alebo autobusom.

Zoznam liniek s revízormi pre tento týždeň bol širší: aj trolejbusy 202, 208 a 212, električky 8, 2, 3, 5 a autobusy 50, 87 a 32. Väčšinou ide tiež o plné linky jazdiace takmer po celom meste okrem Petržalky.

Presné časy a miesta kontrol nezverejňujú. Dopravný podnik tvrdí, že vybral najviac vyťažované linky a že preventívno-výchovné akcie robí pravidelne. Teraz akurát informuje o konkrétnych linkách.

„Chceme tak vyzvať cestujúcich, aby necestovali bez platného cestovného lístka, z dôvodu, že je to nefér voči tým cestujúcim, ktorí si za služby MHD riadne platia,“ vraví hovorkyňa Adriana Volfová.

Mapa združenia Tribus pre čiernych pasažierov.
Mapa združenia Tribus pre čiernych pasažierov.

V boji s revízormi fotky, mapy aj poistenie

V Bratislave proti plateniu pokút bojovali niektorí čierni cestujúci veľmi aktívne. Fotili si revízorov do galérie, zverejnili mapu, kde sa najčastejšie pohybujú, aby cestujúci vedeli, kedy a na koho si majú dať pozor. Skupina Tribus dokonca vyberala niečo ako poistenie vo výške troch eur. Prípadnú pokutu potom zaplatili ľudia zo skupiny. Tá je už dlhšie neaktívna a svoj web ani po zvýšení pokút neaktualizovali.

Nová taktika zrejme súvisí s tým, že v dopravnom podniku sa vymenilo vedenie.

Mestský dopravca má na boj s neplatičmi dôvod: zatiaľ nedokáže prilákať do MHD výrazne viac cestujúcich. Ich počet stagnuje; v roku 2014 klesli výnosy z električeniek a z papierových lístkov, ľudia však o niečo viac využívali SMS lístky. Na pokutách sa vybral milión eur, čo v podstate iba vyrovnáva pokles tržieb z lístkov. Údaje za vlaňajšok dopravný podnik ešte nezverejnil.

Mesto má stratégiu prilákať viac vodičov do MHD, no doteraz neobnovilo napríklad všetky električky na hlavnú stanicu a najmä stále nemá nové pravidlá na spoplatnenie parkovného, ktoré by vodičov nútili nechať auto doma alebo v okrajových častiach Bratislavy na záchytných parkoviskách, ktoré tiež ešte neexistujú.

Veľkou ranou dôveryhodnosti MHD bol aj chaotický prechod na integrovanú dopravu, teda prepojenie s vlakmi a prímestskými autobusmi, keď si napríklad dôchodcovia museli zrazu vybavovať preukazy a platiť za ne, hoci súdy neskôr rozhodli, že dôchodcom nikto nesmie preukazy vnucovať.

Dopravný podnik nechce prezradiť, koľko má teraz revízorov; tvrdí, že ich počet je optimálny. Podľa informácie Denníka N je ich 26. Ešte pred tromi rokmi bol podľa bývalého vedenia optimálny počet 40 revízorov, informoval vtedy denník SME. V roku 2013 ich mali 25 a robili nábor na 15 ďalších, v minulosti ich bolo aj 60.

Na stránke dopravného podniku aj teraz visí inzerát na neobľúbenú prácu revízora. Prepravca požaduje napríklad autoritu, slušné správanie, komunikatívnosť, čistý register trestov a dobrý psychický stav.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie