Veľké slovenské hlasy – Štefan Kocán

Zažiť koncert slovenského umelca nie je ťažké. Čo však v prípade, ak ide o svetoznámu hviezdu?
Existujú speváci, ktorým už patria svetové operné scény a doma na Slovensku sme si ich hodnotu už uvedomili. Jedným z nich je aj Štefan Kocán.
S menom tohto 42-ročného basistu si môžeme spájať Metropolitnú operu v New Yorku, v ktorej spieva už päť rokov. K tomu prešiel postupne, po malých krokoch. Ako deväťročný začal hrávať na organe v rodnom Dolnom Dubovom pri Trnave, po základnej škole nastúpil na konzervatórium, nasledovalo päť rokov na VŠMU a štúdium zavŕšil na Viedenskom konzervatóriu.
S Editou Gruberovou má Kocán okrem svetového mena spoločnú ešte jednu vlastnosť – obaja uspeli najprv v zahraničí, na scéne SND vystupovali prvýkrát až ako renomovaní umelci. Krátko po tridsiatke začal kariéru v Linzi, v Bratislave mu totiž povedali, že majú dosť basistov. Rakúske divadlo mu otvorilo dvere do sveta – od roku 2004 spieval vo Viedni, v Kodani, Tokiu, New Yorku, v roku 2011 debutoval aj v milánskej La Scale.
Kocánov hlas v hudobnom žargóne označujeme ako mozartovský – má dobrý ťah, je presný a znie rovnako vo všetkých výškach. S týmto obľúbeným typom hlasu zožal slovenský basista úspech vo Verdiho operách (Aida, Rigoletto), celkom logicky aj v Mozartovi (Don Giovanni, Čarovná flauta).
Časom sa pustil aj do ťažších úloh. V príbehu o babylonskom zajatí Židov (Nabucco od Verdiho) spieval rolu Zachariáša. Ide o taký náročný a pritom nevýrazný part, že ho mnohí basisti odmietajú spievať. Celkovo zahŕňa jeho repertoár viac než dvadsať rolí.
V projekte Veľké slovenské hlasy sa Štefan Kocán predstaví už v stredu 11. februára v bratislavskej Redute. Hosťom koncertu bude takisto slovenská rodáčka, sopranistka Mária Porubčinová, pod taktovkou Rastislava Štúra zahrá Slovenská filharmónia. Bude to Kocánovo vôbec prvé vystúpenie v tejto sále.
Ako namotávku ponúkame áriu, s ktorou Kocán otvorí koncert. Skladba Oh, wie will ich triumphieren z Mozartovej opery Únos zo serailu Čarovná flauta je jednou z najťažších árií pre bas vôbec, spevák musí mať veľký rozsah (až po basové D, ktoré bežný človek nedokáže zaspievať), pohyblivý hlas a presnú intonáciu.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].