Denník N

V Bruseli odmietli vystaviť dve maľby slovenských autorov. Zobrazujú vraj „strach“ a „negatívne myslenie“

Zamietnuté diela: Trest III od Marka Ormandíka a Akoby nás jedna mater mala od Erika Bindera
Zamietnuté diela: Trest III od Marka Ormandíka a Akoby nás jedna mater mala od Erika Bindera

Súčasťou slovenskej výzdoby sídla Európskej komisie nebudú diela Marka Ormandíka a Erika Bindera.

Je to kolekcia tristo diel. Tento mesiac ich začnú inštalovať v budove Berlaymont v centre Bruselu, ktorá je sídlom Európskej komisie. Oproti pôvodnému zoznamu však medzi nimi budú chýbať dve maľby – tie, ktoré vidíte na titulnej fotografii k článku.

Oficiálny dôvod sa autori dozvedeli sprostredkovane, od kurátorky Evy Trojanovej. Diela podľa vyjadrenia zástupcov Európskej komisie evokujú strach, negatívne myslenie a náboženské motívy, čo nie je v súčasnej situácii vhodné.

„Hoci oceňujeme expresívnosť a silu týchto diel, považujeme ich za príliš ťažké na vystavenie v pracovnom prostredí. Zoberte, prosím, do úvahy, že v Berlaymonte pracuje dvetisíc ľudí z 28 členských krajín Európskej únie, chodia sem návštevníci z celého sveta, rôznych kultúr a vierovyznaní. Je to verejná budova, a preto sa musíme vyhnúť akémukoľvek risku spojenému s ukazovaním diel, ktoré by mohli spôsobiť kontroverzie,“ píše sa v oficiálnom vysvetlení, ktoré na svojej facebookovej stránke zverejnil Marek Ormandík.

Prekvapený zo správy o odmietnutí zostal aj Erik Binder, ktorý svoje dielo považuje za europozitívne.

Podľa kurátorky Evy Trojanovej ide o absurdný zásah do tvorby, s akými sa dalo stretnúť skôr v minulosti než dnes. Zadanie zostaviť reprezentatívnu kolekciu slovenského umenia do Bruselu dostala od ministerstva kultúry. Diela budú zapožičané na dočasnú výzdobu interiérov budovy Berlaymont.

Nejde teda o klasickú ani o oficiálnu výstavu v rámci blížiaceho sa slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie. Tieto výstavy nie sú v sídle Európskej komisie, ale v budove Rady. Presnejšie v jej vstupnej hale, kde predsednícke krajiny dostanú možnosť prezentácie svojho umenia.

Obvykle ide o nekonfliktné diela, no v roku 2009 sa o rozruch postaral český výtvarník David Černý. Jeho dielo Entropa, ironicky zobrazujúce členské krajiny EÚ, otvorilo vášnivé debaty. Napríklad Bulharov pobúrilo spojenie s tureckými záchodmi a táto časť plastiky bola po pár dňoch zahalená. Voči Slovensku v tvare salámy omotanej maďarskou trikolórou zase protestovalo naše ministerstvo zahraničných vecí, no úpravu diela nepožadovalo.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra, Svet

Teraz najčítanejšie