Denník N

Armáde ponúkli vozidlá Pandur známe z Výbohovej aféry. Len im dali nové meno

Skupina MSM ponúka armáde vozidlo označené ako Corsac 8 x 8. Uvezie šesť vojakov a trojčlennú posádku. Vyzbrojené je 30 mm kanónom a guľometom. Foto N – Vladimír Šimíček
Skupina MSM ponúka armáde vozidlo označené ako Corsac 8 x 8. Uvezie šesť vojakov a trojčlennú posádku. Vyzbrojené je 30 mm kanónom a guľometom. Foto N – Vladimír Šimíček

Firmy českého zbrojára Strnada sľubujú, že by sa transportéry vyrábali v licencii na Slovensku. Vojaci potrebujú kupovať vozidlá čo najskôr.

Keď sa novinári na jeseň pýtali premiéra Roberta Fica na obrnené vozidlá Pandur, tváril sa, že nevie, o čom je reč. Okolo Pandurov, zavedených v českej armáde, vrcholila korupčná aféra, do ktorej sa zaplietol zbrojár a Ficov kamarát Miroslav Výboh.

Premiér dával najavo, že jeho vláda s Pandurmi nemala nikdy nič spoločné. „Čo má Slovensko s Pandurmi? Slovensko nikdy nechcelo kupovať nijaké Pandury. Mali sme tu pandúrov za Jánošíka, ale nie teraz,“ vtipkoval Fico.

Uplynulo niekoľko mesiacov a transportéry Pandur zamierili aj na Slovensko. Slovenskej armáde ich ponúka vplyvný český zbrojár Jaroslav Strnad, ktorý kúpil licenciu na ich výrobu.

Strnadovi obchodníci však už vozidlám nehovoria Pandur, ale Corsac. Pod týmto označením ich predviedli na nedávnom bratislavskom veľtrhu IDEB.

„Vo svete je bežné, že sa po zakúpení licencie zmení aj názov produktu,“ vysvetľuje Dana Fúziková, marketingová riaditeľka Strnadovej skupiny MSM Group.

Ponúkaný stroj síce vychádza priamo z konštrukcie Panduru, mal by však viaceré súčiastky zo Slovenska. „Nebude to identické vozidlo,“ dodala Fúziková.

Auto za 1,5 milióna

Pandur – alebo, ak chcete, Corsac – patrí medzi hlavných favoritov na prezbrojenie slovenskej armády. Tá jazdí na tridsať rokov starých vozidlách BVP, ktorým chýba dostatočná  odolnosť voči mínam alebo protitankovým strelám.

Podľa internej analýzy ozbrojených síl je až 70 percent pozemnej techniky za hranicou životnosti. Foto - TASR
Podľa internej analýzy ozbrojených síl je až 70 percent pozemnej techniky za hranicou životnosti. Jadro obrnených jednotiek musí jazdiť na bojových vozidlách pechoty (BVP), zdedených ešte z výzbroje Československej ľudovej armády. Foto – TASR

Slovenskí generáli ich chcú postupne nahradiť kolesovými vozidlami a medzi ne patria aj Pandury. „Modernizácia pozemných síl dnes patrí medzi hlavné priority,“ hovorí náčelník generálneho štábu Milan Maxim.

Vojaci by výhľadovo potrebovali až sto transportérov tejto kategórie. Cena za kus sa môže pohybovať okolo 1,5 milióna eur.

Spolu s tým by armáda chcela získať aj lacnejšie a ľahšie štvorkolesové obrnené vozidlá. „Prezbrojenie chceme začať ľahkými štvorkolesovými i ťažkými osemkolesovými vozidlami,“ dodal Maxim.

Vyrobené na Slovensku

Strnadovi manažéri ponúkajú, že by výrobu transportérov preniesli na Slovensko. Montovať by sa mohli v halách štátnych opravovní VOP Trenčín, ktoré si český zbrojár prenajal na dvadsať rokov od druhej Ficovej vlády.

„V prípade objednávky zo strany ministerstva obrany bude výroba prebiehať výhradne na Slovensku, a to hlavne v prevádzke v Trenčíne,“ hovorí Fúziková.

Nepôjde, prirodzene, o výrobu celého vozidla – slovenský Pandur bude mať napríklad americký motor, či nemeckú prevodovku.

Jaroslav Strnad (vľavo) je vplyvný český zbrojár, ktorý okrem Tatry ovláda aj spoločnosť Excalibur Army. Od Ficovej vlády si v uplynulých rokoch prenajal opravárenské podniky Nováky a Trenčín. Foto N – Tomáš Benedikovič
Jaroslav Strnad (vpravo) ovláda slovenskú skupinu MSM Group, ktorá zamestnáva viac než 1 100 ľudí. Druhá Ficova vláda mu prenajala armádne opravovne VOP Nováky a Trenčín. Foto N – Tomáš Benedikovič

Strnadova skupina zároveň sľubuje, že na vozidle bude aj množstvo slovenskej techniky. Výzbroj by napríklad mala zabezpečiť diaľkovo riadená zbraňová veža od firmy EVPÚ, popritom by vozidlo malo dostať  slovenskú klimatizáciu či informačné systémy.

„Na území Slovenska by sa vozidlá nielen vyrábali, ale prebiehal by tu aj vývoj špeciálnych verzií, či plný záručný a pozáručný servis,“ spresňuje Fúziková.

Reputačný problém

Pandury si však so sebou stále ťahajú jeden „politický problém“. Súvisí s Českom, ktoré má vo výzbroji viac než sto týchto vozidiel. Začiatkom februára  pražský súd rozhodol, že zavádzanie Pandurov do českej armády v roku 2007 sprevádzali žiadosti o úplatok.

Svedčili o nich bývalí manažéri rakúskej zbrojovky Steyr, ktorá vozidlá vyrábala. O províziu podľa nich požiadal bývalý poradca českého premiéra Marek Dalik, ktorého súd neprávoplatne odsúdil na päť rokov, ale aj Ficov kamarát, zbrojár Výboh.

„V rozhovore medzi štyrmi očami mi pán Výboh predniesol požiadavku platby 18 miliónov eur v troch splátkach,“ tvrdil bývalý šéf marketingu firmy Steyr, Lutz Kampmann.

Nákup transportérov Pandur sa stal jedným z najväčších korupčných škandálov v českej armáde. Snahy riešiť ich na Slovensku zatiaľ opozícii nevychádzajú. Foto - AČR
Vozidlo Pandur českej armády je vyzbrojené zbraňovou vežou izraelskej firmy Rafael…
Foto N - Tomáš Benedikovič
… slovenské vozidlo by sa volalo Corsac a nieslo by vežu vyrobenú dubnickou firmou EVPÚ. Foto N – Tomáš Benedikovič

Hoci polícia napokon Výbohovu líniu odložila, pachuť z celej aféry zostala. To si zjavne uvedomujú aj ľudia okolo českého zbrojára Strnada a snažia sa vyhýbať používaniu názvov „Pandur“ a „Steyr“.

Na propagačných materiáloch oznamujú, že vozidlo nepochádza z dielne rakúskej zbrojovky Steyr, ale americkej skupiny General Dynamics, ktorá je vlastníkom Steyru, a pri Výbohovej kauze sa toľko nespomínala.

Názov Corsac zase obchodníci odvodili od drobnej líšky zo Strednej Ázie. Marketingovým cieľom firmy je vytvoriť „tradíciu pre modernizáciu vojenskej techniky na Slovensku pomenovaním podľa psovitých šeliem“.

O slovo sa hlásia Turci

Pandur, resp. Corsac, nie je jediným vozidlom na trhu. Ešte pred rokom Fico osobne rokoval v Poľsku o nákupe poľských vozidiel Rosomak vyrábaných v licencii fínskej zbrojovky Patria.

Obchod s Poliakmi sa však zasekol. Jeho súčasťou mala byť aj dohoda, že slovenské štátne zbrojovky z Dubnice nad Váhom opravia poľské húfnice DANA. „Zbrojárstvo na Považí vďaka tomu opäť ožije,“ pochválilo sa ministerstvo obrany.

Favoritom Ficovej vlády je vozidlo Rosomak, ktorý vyrábajú Poliaci v licencii fínskej zbrojovky Patria. Foto - MO SR
Ešte pred rokom to vyzeralo, že Slovensko kúpi vozidlo Rosomak (pomenované ako Scipio), ktoré vyrábajú Poliaci v licencii fínskej zbrojovky Patria. Foto – MO SR

Poliaci sa však neskôr začali prikláňať k tomu, že si húfnice opravia sami, a pre Slovensko sa už obchod nezdal taký výhodný.

Poľské vozidlá by boli s Pandurom porovnateľné, v niektorých oblastiach dokonca lepšie. Spolu s trojčlennou posádkou môžu prepraviť až ôsmich vojakov, zatiaľ čo Pandury len šiestich.

„Rosomak má väčší vnútorný objem, vyššiu odolnosť proti pozemným mínam i lepšiu prejazdnosť v teréne. Pandur má výhodu v tom, že je ľahší,“ vypočítava vojenský publicista Vladimír Bednár.

V prípade vozidiel Rosomak sa však počítalo s tým, že by sa vozidlá vyrábali v Poľsku, čo by predpokladalo výrazne menšie zapojenie slovenského priemyslu – tunajšie firmy by dodali len zbraňovú vežu a niektoré komponenty.

Výstava obrannej techniky IDEB na výstavisku Incheba v Bratislave.
Vozidlo Pandur / Corsac má v bojovej verzii s vežovou stanicou kapacitu len na prepravu šiestich vojakov a troch členov posádky. Ako jeho výhodu MSM vyzdvihuje, že oproti poľskému Rosomaku je vozidlo nižšie, čo znižuje pravdepodobnosť zásahu nepriateľom. Foto N – Vladimír Šimíček

Medzičasom sa na scéne objavil tretí, trochu prekvapivý hráč: turecká zbrojovka FNSS, v ktorej má podiel britsko-americká skupina BAE Systems. Na nedávnom bratislavskom veľtrhu IDEB tiež predviedla svoje vozidlá.

Ako konkurenta Panduru postavila transportér Pars v osemkolesovej verzii. Podľa zdrojov Denníka N ponúkajú Turci, podobne ako český zbrojár Strnad, presun aspoň časti výroby na Slovensko.

„V takejto situácii by bolo najférovejšie riešenie medzinárodný tender, v ktorom by si ministerstvo mohlo vyberať z viacerých ponúk. Jedným z kritérií môže byť zapojenie slovenského priemyslu,“ hovorí analytik Jaroslav Naď zo Slovenského inštitútu pre bezpečnostnú politiku (SSPI).

PARS_8x8_012
Nečakaným uchádzačom o zákazku slovenskej armády je turecké vozidlo Pars, ktoré vyrába zbrojovka FNSS blízko Ankary. Môže byť vyzbrojené kanónom kalibru 25 alebo 30 mm, uvezie osem vojakov a trojčlennú posádku. Foto – FNSS

Ako bude ministerstvo postupovať, zatiaľ nie je známe, jeho úradníci ponúkli iba svoju obvyklú odpoveď. „Pri modernizácii budeme postupovať transparentne, podľa platných zákonov a v zmysle priorít, ktoré vyplynú z aktualizovaných strategických dokumentov,“ odpovedala bez ďalších podrobností hovorkyňa Danka Capáková.

Teraz najčítanejšie