Denník N

Počiatkovu križovatku riešil parlament. Mal som čo robiť, aby som sa nesmial, hovoril Stromček

Križovatku Triblavina neustále menia. Jej tvar je kľúčový pre šoférov a výnosnosť developerských projektov pri D1. Zdroj – enviro.gov.sk
Križovatku Triblavina neustále menia. Jej tvar je kľúčový pre šoférov a výnosnosť developerských projektov pri D1. Zdroj – enviro.gov.sk

Okolo žiadnej križovatky ešte nebolo toľko debát ako o tej, ktorú po sebe zanechal Ján Počiatek na projekte rozšírenej D1 z Bratislavy do Trnavy.

Štát rozširuje diaľnicu medzi Bratislavou a Trnavou z doterajších provizórnych šiestich pruhov na plnohodnotné a už na tom aj pracuje.

Na trase sa črtá nová križovatka Triblavina. Vyše roka ju stavia firma Porr. Spory okolo nej sa tak vyostrili, že sa vo štvrtok dostali aj na program rokovania parlamentného výboru pre hospodárstvo.

Križovatku, ktorá môže určiť budúce tvary na D1, totiž začali koncom minulého roka prekresľovať. Namiesto troch plnohodnotných pruhov bude mať štyri. Zúži sa však hrdlo jej napojenia na okolité územie a z projektov sa škrtnú súvislé cesty vedúce okolo diaľnice.

Tieto cesty sa volajú kolektory a mali sa po nich súvisle, pohodlne a často na D1 pripájať šoféri z lokalít okolo D1.

Keď zostane z Triblaviny hlavne masívna križovatka, najlepšie sa na ňu pripojí ten, kto je najbližšie. Po oboch jej stranách sa rozpína logistické centrum a bytová výstavba projektu Starland, upozorňujú členovia petičného výboru, ktorý pre prekreslenú križovatku vytvorili poslanci bernolákovského zastupiteľstva Peter Hanic a Mária Kisková.

Pre ostatných ľudí a developerov už zmenená križovatka takým prínosom byť nemusí, práve naopak. Problém vraj pocítia aj v Zálesí či v Malinove, hovoria oponenti vládnych plánov.

Takto bola Triblavina projektovaná pôvodne: kolektory mali umožniť autám plynulo a často sa napájať na D1 a odpájať od nej vo frekventovanej zóne pred Bratislavou. 

Zdroj: cas.sk, mah, anc, vizuál NDS
Zdroj: cas.sk, mah, anc, vizuál NDS

A takto Triblavinu na prelome rokov prekreslili v Národnej diaľničnej spoločnosti:

Takto chcú prekresliť križovatku zvanú Triblavinu. Má ústiť do Bernolákova a Chorvátskeho Grobu. Zdroj: enviro.gov.sk
Takto chcú prekresliť križovatku zvanú Triblavina. Má ústiť do Bernolákova a Chorvátskeho Grobu. Zdroj: enviro.gov.sk

V hospodárskom parlamentnom výbore sa preto poslanci pýtali, čo sa stalo, že sa križovatka prekresľuje počas stavby a v rozpore s platným územným plánom, čiže načierno.

Zmenu mali priniesť prieskumy

Poslanec zo SaS Miroslav Ivan si v predložených dokumentoch prečítal, že zmena súvisí s novými dopravnými prieskumami. Vraj preukázali, že takéto riešenie je lepšie než pôvodná, štedrejšia križovatka.

„Sú schválené územné plány, vydané územné rozhodnutie, stavebné povolenie a teraz: Kto ten prieskum objednal a prečo? Neveríme tým právoplatným rozhodnutiam?“ pýtal sa Ivan.

„Mal som čo robiť, aby som sa nerozosmial,“ reagoval štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer). Poslancovi Ivanovi hovoril, že keď bola reč o PPP obchvate Bratislavy, kritizoval Ivan pre zmenu to, že mu dopravné prieskumy chýbali.

Stromček dodal, že aj do budúcna považuje za dôležité, aby sa infraštruktúra stavala tam, kde ju treba, a to majú povedať zasa prieskumy.

Ako je potom možné, že projektanti nedávno upozorňovali príslušné inštitúcie, že v danej lokalite treba k pôvodnému riešeniu pridať až tri kolektorové pásy po každej strane a nie, naopak, odobrať? Jasná odpoveď na otázky poslancov a petičiarov v parlamente nepadla, no prišli prísľuby o sprístupnení dopravných prieskumov a aj o tom, prečo a ako to s prekresľovaním diaľnice bolo.

Zmenili diaľnicu, aby ušetrili?

Štvrtkové parlamentné sedenie narobilo okolo križovatky z éry Jána Počiatka ešte viac hmly, než bolo predtým.

Výbor sa uzniesol na tom, že stavba sa pozastaví, kým sa rozhodne, ako vlastne má vyzerať. Pôvodne ju mala firma Porr dostavať do apríla budúceho roka.

Na ministerstve dopravy a v Národnej diaľničnej spoločnosti sa teraz rozhoduje, ako ďalej s križovatkou.

Stromček zasa avizuje, že vyhovieť sa nedá vždy každému a že aj v iných častiach Slovenska treba stavať cesty, nielen pri Bratislave. Nehovoriac o tom, že v tomto úseku pôjde aj podľa nových plánov o štyri pruhy diaľnice v oboch smeroch a ľudia sa vraj budú mať ako na D1 pripájať, vyplýva zo slov štátneho tajomníka.

Je pravda, že sa očakáva, že projekt rozšírenia D1 môže vyjsť aj na 1 miliardu eur. Stromček zasa hovorí o tom, že výdavky diaľničiarov už pár rokov patria do okruhu verejných financií, a tiež sa už nemôžu len tak míňať.

Koľko sa ušetrí, ak sa prekreslí plánované rozšírenie D1 Bratislavy a Trnavy či Triblavina? Jasnú odpoveď sme od štátneho tajomníka nedostali.

Na pozemkoch sú plomby

Kisková z petičného výboru zasa upozornila, že v súvislosti s projektom Starland padlo už niekoľko podaní na prokuratúru, namietajúcich proti zákonnosti postupu pri zámene developerských pozemkov pre Starland. Na niektorých sú už aj plomby, rečnila Kisková.

Zástupcovia petičného výboru sa s ministerstvom dopravy nezhodnú ani na tom, že by pôvodné riešenie križovatky bránilo komfortnému prepojeniu rozšírenej D1 s plánovaným obchvatom Bratislavy D4.

Ministerstvo dopravy momentálne ovláda strana Sieť. Jej nominant v kresle ministra Roman Brecely na výbor neprišiel, bol na pracovnej ceste. V minulosti Sieť navrhla, aby projekt skontrolovala Slovenská stavebná inšpekcia.

„Ak sa potvrdí podozrenie, že ide o čiernu stavbu s fatálnymi dôsledkami na budúcu priepustnosť diaľnice D1, je to dôvod na vyvodenie politickej zodpovednosti na vládnej úrovni,“ písala Sieť pred voľbami.

Teraz sa čaká, s akým riešením príde.

„Vždy im je a bude vytvorený priestor,“ hovoril Stromček o tom, že sa budú hľadať riešenia, ktoré by vyhovovali obyvateľom dotknutého územia čo najviac.

Kandidát do volieb za OĽaNO Michal Drotován na blogu Denníka N pred voľbami písal, že v Starlande kedysi pôsobil podnikateľ Peter Korbačka aj Mário Hoffmann.

V blogu na sme.sk píše o chobotnici ministra dopravy Jána Počiatka, spomína aj ministra životného prostredia Petra Žigu. Myslí si, že zmeny, aké sa robia na Triblavine, sa nedejú len tak bez rozsiahleho vysvetlenia, a hľadal by za nimi skôr developerov.

„Takéto veci sa dejú v prípade NDS iba na priamy príkaz zhora, takže je za to celé spoluzodpovedný minister Počiatek s ministrom Žigom,“ píše Drotován na blogu.

Starland nehovorí, kto je jeho majiteľom, špekulovalo sa o J&T.

Teraz najčítanejšie