Denník N

Počiatkovu križovatku riešil parlament. Mal som čo robiť, aby som sa nesmial, hovoril Stromček

Križovatku Triblavina neustále menia. Jej tvar je kľúčový pre šoférov a výnosnosť developerských projektov pri D1. Zdroj – enviro.gov.sk
Križovatku Triblavina neustále menia. Jej tvar je kľúčový pre šoférov a výnosnosť developerských projektov pri D1. Zdroj – enviro.gov.sk

Okolo žiadnej križovatky ešte nebolo toľko debát ako o tej, ktorú po sebe zanechal Ján Počiatek na projekte rozšírenej D1 z Bratislavy do Trnavy.

Štát rozširuje diaľnicu medzi Bratislavou a Trnavou z doterajších provizórnych šiestich pruhov na plnohodnotné a už na tom aj pracuje.

Na trase sa črtá nová križovatka Triblavina. Vyše roka ju stavia firma Porr. Spory okolo nej sa tak vyostrili, že sa vo štvrtok dostali aj na program rokovania parlamentného výboru pre hospodárstvo.

Križovatku, ktorá môže určiť budúce tvary na D1, totiž začali koncom minulého roka prekresľovať. Namiesto troch plnohodnotných pruhov bude mať štyri. Zúži sa však hrdlo jej napojenia na okolité územie a z projektov sa škrtnú súvislé cesty vedúce okolo diaľnice.

Tieto cesty sa volajú kolektory a mali sa po nich súvisle, pohodlne a často na D1 pripájať šoféri z lokalít okolo D1.

Keď zostane z Triblaviny hlavne masívna križovatka, najlepšie sa na ňu pripojí ten, kto je najbližšie. Po oboch jej stranách sa rozpína logistické centrum a bytová výstavba projektu Starland, upozorňujú členovia petičného výboru, ktorý pre prekreslenú križovatku vytvorili poslanci bernolákovského zastupiteľstva Peter Hanic a Mária Kisková.

Pre ostatných ľudí a developerov už zmenená križovatka takým prínosom byť nemusí, práve naopak. Problém vraj pocítia aj v Zálesí či v Malinove, hovoria oponenti vládnych plánov.

Takto bola Triblavina projektovaná pôvodne: kolektory mali umožniť autám plynulo a často sa napájať na D1 a odpájať od nej vo frekventovanej zóne pred Bratislavou. 

Zdroj: cas.sk, mah, anc, vizuál NDS
Zdroj: cas.sk, mah, anc, vizuál NDS

A takto Triblavinu na prelome rokov prekreslili v Národnej diaľničnej spoločnosti:

Takto chcú prekresliť križovatku zvanú Triblavinu. Má ústiť do Bernolákova a Chorvátskeho Grobu. Zdroj: enviro.gov.sk
Takto chcú prekresliť križovatku zvanú Triblavina. Má ústiť do Bernolákova a Chorvátskeho Grobu. Zdroj: enviro.gov.sk

V hospodárskom parlamentnom výbore sa preto poslanci pýtali, čo sa stalo, že sa križovatka prekresľuje počas stavby a v rozpore s platným územným plánom, čiže načierno.

Zmenu mali priniesť prieskumy

Poslanec zo SaS Miroslav Ivan si v predložených dokumentoch prečítal, že zmena súvisí s novými dopravnými prieskumami. Vraj preukázali, že takéto riešenie je lepšie než pôvodná

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie