Vedci sa pozreli do jadra Zeme, možno bude treba pozmeniť učebnice

Povrch Zeme máme zmapovaný, o jej vnútri však stále veľa nevieme. Foto – NASA

Vnútorné jadro Zeme nemusí byť podľa vedcov jednoliatou oblasťou. Môže sa skladať z dvoch rôznych oblastí a dôkazom sú kryštály železa, ktoré sú v rôznych častiach vnútorného jadra orientované do iných smerov.

Zo školy to poznáme asi takto – zemský obal tvorí kôra, vonkajší a vnútorný plášť a jadro, ktoré sa delí na tekuté vonkajšie a pevné vnútorné. V pondelok však vo vedeckom časopise Nature Geoscience vyšla štúdia, ktorá môže učebnice geológie pozmeniť.

Pre vedcov je v podstate nemožné priamo pozorovať vnútro našej planéty. Napríklad vnútorné jadro Zeme začína v hĺbke asi 5150 kilometrov od povrchu – to je asi desaťkrát toľko ako vzdialenosť väčšiny našich družíc na orbite.

Zemetrasenie ako ultrazvuk

O tom, ako to tam vyzerá, tak vieme len nepriamo. Veľmi dobrou pomôckou sú pre vedcov napríklad seizmické vlny, ktoré vznikajú pri zemetraseniach a ozveny z nich dokážu seizmológovia využiť pri analýze toho, ako to asi pod povrchom môže vyzerať.

Funguje to v podstate ako ultrazvuk u vášho lekára. „Zemetrasenie je ako kladivo, ktoré udiera na zvon. A tak ako ľudia počujú čistý tón, ktorý rezonuje po údere kladiva, seizmické senzory zachytávajú ucelený signál zo zemetrasení,“ vysvetlila Liz Ahlberg z Univerzity v Illinoise v tlačovom vyhlásení.

„Tento nápad sa využíva už dlhšie, no hlavne pri skúmaní zemského vnútra tesne pod povrchom. My sme sa však pozreli až do samého vnútra Zeme,“ povedal Siao-tung Sung, jeden z autorov štúdie.

Kryštály boli usporiadané inak

Výskum, na ktorom sa Sung podieľal, už priniesol prvé prekvapenia. Vďaka seizmickým vlnám vedci zistili, že vnútorné jadro Zeme sa pravdepodobne skladá z dvoch rôznych oblastí.

Kým vo vrchnej časti jadra sú kryštály železa usporiadané vertikálne – teda pozdĺž osi sever-juh, v spodnej časti sú tieto kryštály uložené horizontálne. Až doteraz sa pritom myslelo, že štruktúra vnútorného jadra je viac-menej rovnaká.

Zdroj: Lachina Publishng Services/University of Illinois
Zdroj: Lachina Publishing Services/University of Illinois

„Môže nám to povedať viac o tom, ako sa jadro Zeme vyvíjalo. Mohlo v ňom prísť k veľmi dramatickej zmene, a to nám môže povedať viac o tom, ako sa vyvíjala planéta ako taká,“ tvrdí Sung.

Učebnice sa však zrejme tak skoro prepisovať nebudú. Výsledky tímu okolo Siao-tung Sunga sú prvé svojho druhu, a preto bude veľmi dôležité, či s rovnakými závermi prídu aj iní vedci.

„Výskumníci v minulosti s podobnými dátami ešte nepracovali,“ povedal pre BBC Simon Redfern z Univerzity v Cambridgei.

Štúdia je dostupná z doi:10.1038/ngeo2354