Denník N

Ako sa stavali diaľnice za komunistov alebo Tatrou po prázdnej D1 (foto)

TASR vybrala z archívu fotografie z výstavby prvých diaľničných úsekov na Slovensku. Pozrite si zábery spod Tatier i z Bratislavy.

10

[info]6. júl 1989 – diaľničný viadukt pri Hybiach. Z potrebných 202 takmer 70-tonových segmentov doteraz zmontovali 110. TASR – Vladimír Gabčo[/info]

15

[info]11. december 1975 – autostráda Bratislava-Senec pred otvorením. Úsek Bratislava – Senec tvorí prvú časť autostrády D-61 Bratislava – Trenčín, ktorá je súčasťou medzinárodného cestného ťahu E-16 Varšava – Budapešť. TASR – Štefan Petráš[/info]

06

[info]27. máj 1981 – výstavba diaľnično-železničného mosta cez Dunaj v Bratislave. Ostravskí montéri pomocou ťažkotonážnych žeriavov montujú oceľové prvky hlavného mostného objektu. V týchto dňoch sú medzi prvým a druhým pilierom. Pri druhom pilieri Doprastav dokončuje kamenný obklad. TASR – Štefan Petráš[/info]

33

[info]30. október 1973 – maľovanie smerových značiek na križovatke pri Lozorne. TASR – Ján Lofaj[/info]

20

[info]26. marec 1968 – prvou časťou diaľnice naprieč republikou bude na východnom Slovensku zatiaľ ako jeden dopravný pás preložka cesty č. 18 v úseku kúpele Sivá brada – Spišské Podhradie. TASR – Gabriel Bodnár[/info]

11

[info]29. december 1979 – najdlhšie premostenie na D1 v ČSSR v Podturni. V týchto dňoch stavbári dokončujú experimentálny úsek dlhý 220 metrov, kde na 4 piliere zmontovali 90 segmentov. TASR – Vladimír Gabčo[/info]

18

[info]21. november 1974 – výstavba diaľnice na Liptove. Diaľnicu tu pretne 10 mostov, z toho štyri sú už hotové. TASR – Vladimír Gabčo[/info]

03

[info]11. júl 1980 – stavba autostrádno-železničného mosta v Bratislave. Prvýkrát v socialistických krajinách použil Doprastav na stavbe pravobrežných estakád metódu tzv. výsuvnej skruže. TASR – Štefan Petráš[/info]

02

[info]10. júl 1980 – výstavba viaduktu pri Liptovskom Jáne. Po dokončení tejto ojedinelej stavby, ktorá preklenie dve cesty, rieku Váh a železničnú trať, bude most dlhý 1038 metrov. TASR – Vladimír Gabčo[/info]

05

[info]27. máj 1981 – výstavba diaľnično-železničného mosta cez Dunaj v Bratislave. Tento rok tu majú preinvestovať 240 miliónov korún. Na snímke kolektív Hutných montáží Ostrava pripravuje montáž oceľových prvkov pre hlavný mostný objekt. TASR – Štefan Petráš[/info]

07

[info]12. november 1985 – výstavba diaľnice na Liptove. Ľavý jazdný pruh diaľničného úseku z Liptovského Hrádku do Hýb dokončujú pracovníci Inžinierskych stavieb Košice. TASR – Vladimír Gabčo[/info]

08

[info]6. júl 1989 – diaľničný viadukt pri Hybiach. Budovaný mostný objekt bude mať po dokončení dĺžku 578 metrov s najväčšou výškou nad terénom 31 metrov a bude smerovo zakrivený. TASR – Vladimír Gabčo[/info]

09

[info]12. november 1985 – výstavba diaľnice na Liptove. Stavbári dokončujú betonárske práce na rímsovkách a spojovacích doskách 305-metrového mosta Belá a 500-metrového mosta Dovalovec a pripravujú podkladové vrstvy pod izolácie mostovky. TASR – Vladimír Gabčo[/info]

12

[info]22. marec 1979 – diaľničný most pri Liptovskom Jáne. Kolektív železiarov pri montáži armatúry 75-tonového mostného segmentu. TASR – Vladimír Gabčo[/info]

34

[info]2. november 1973 – pohľad na úsek diaľnice D2 medzi Malackami a Bratislavou. Pracovníci Doprastavu postavili tento úsek za 52 mesiacov. Navrhovaná rýchlosť je 150 kilometrov, životnosť 20 až 25 rokov. TASR – Ján Lofaj[/info]

13

[info]29. december 1979 – najdlhšie premostenie na D1 v ČSSR v Podturni. TASR – Vladimír Gabčo[/info]

37

[info]5. november 1973 – prvé autá na diaľnici medzi Bratislavou a Malackami. TASR – Ján Lofaj[/info]

30

[info]11. január 1973 – dokončovanie cestného a železničného mosta pri Stupave. TASR – Ján Lofaj[/info]

14

[info]22. marec 1979 – diaľničný most pri Liptovskom Jáne. Na snímke sú robotníci pri betónovaní jadier mostných segmentov. TASR – Vladimír Gabčo[/info]

16

[info]11. december 1975 – autostráda Bratislava – Senec a posledné úpravy pred otvorením. TASR – Štefan Petráš[/info]

31

[info]17. august 1973 – výstavba diaľnice Malacky – Bratislava. Hrubá stavba je už hotová, teraz diaľnica získava definitívnu tvár. TASR – Ján Lofaj[/info]

17

[info]21. november 1974 – výstavba diaľnice na Liptove. Úsek Liptovský Mikuláš – Liptovský Ján (7,2 km) majú na starosti Inžinierske stavby Košice. Dokončili na ňom zemné práce, pri ktorých premiestnili z pracoviska vodného diela takmer 2 milióny kubíkov zeminy. Mosty pri Liptovskom Mikuláši postavili s využítím podporných lešení. TASR – Vladimír Gabčo[/info]

19

[info]19. november 1973 – Pracovníci Doprastavu stavajú 18-kilometrový úsek z Bratislavy do Senca – kladú izolačnú vrstvu a budujú mosty. TASR – Ján Lofaj[/info]

21

[info]26. júl 1971 – výstavba diaľnice pri Bratislave. Stroj značky Gunter a Zimmermann kladie 30-centimetrovú štrkopieskovú izolačnú vrstvu. TASR – Štefan Petráš[/info]

22

[info]22. apríl 1969 – začiatok výstavby autostrády v Lamači. Prišli podpredseda vlády SSR Ing. Július Hanus, minister dopravy SSR Štefan Šebesta či minister plánovania Ing. Ján Ferianc. TASR – Ivan Dubovský[/info]

23

[info]4. november 1971 – Doprastav pokračuje vo výstavbe autostrády na úseku Bratislava – Stupava. Pracovník upravuje univerzálnym strojom Satur svahy v okolí Lamača. TASR – Miroslav Vojtek[/info]

24

[info]4. november 1971 – výstavba diaľnice pri Bratislave. Skupina finišérov denne položí priemerne 400 ton obalovej drviny, čo znamená cca 800 metrov novej, 4 metre širokej vozovky. TASR – Miroslav Vojtek[/info]

27

[info]10. júl 1972 – železničný most na diaľnici pri Stupave. Na kovovú konštrukciu príde ešte betónová časť. TASR – Ján Lofaj[/info]

29

[info]31. máj 1972 – kladenie asfaltu na úseku Lamač – Lozorno. TASR – Ján Lofaj[/info]

35

[info]5. november 1973 – prvý úsek autostrády na Slovensku medzi Bratislavou a Malackami odovzdali 5. novembra do prevádzky. TASR – Ján Lofaj [/info]

36

[info]2. november 1973 – pohľad na úsek diaľnice D2 medzi Malackami a Bratislavou. TASR – Ján Lofaj[/info]

28

[info]10. júl 1972 – takmer hotový most na diaľnici D2 v úseku zo Záhorskej Bystrice do Devínskej Novej Vsi. TASR – Ján Lofaj[/info]

38

[info]14. január 1980 – výstavba diaľničného mosta nad riekou Morava. Spodná stavba je už hotová, práce sa teraz sústreďujú na vrchnú časť. TASR – Štefan Petráš[/info]

39

[info]14. január 1980 – výstavba diaľničného mosta nad riekou Morava. Proti mrazu bojujú stavbári tým, že čerstvý betón ohrievajú teplovzdušnými agregátmi a zakrývajú ho plachtami. TASR – Štefan Petráš[/info]

41

[info]2. november 1980 – pracovníci Doprastavu kladú poslednú obrusnú vrstvu asfaltového betónu na 879-metrovom moste v smere Kúty – Břeclav. TASR – Štefan Petráš[/info]

40

[info]1. august 1978 – pohľad na otvorenú diaľnicu Malacky – Kúty pri Sekuliach. TASR – Štefan Petráš[/info]

Teraz najčítanejšie