Denník N

Ovládnuť médiá, ovládať Maďarsko

Foto – Fotolia
Foto – Fotolia

Je zlé, keď médiá nakupujú oligarchovia. Ešte horšie je, ak ich kupujú pre autoritárskych politikov.

Treba zmeniť verejné myslenie, ale na celoštátnej úrovni, aby to ľudia prijali, uverili tomu a chceli tento druh hospodárskej politiky, vysvetľoval na konci apríla v televízii Echo TV člen dozornej rady jednej z nadácií Maďarskej národnej banky, prečo táto inštitúcia nalieva obrovské sumy do vybraných médií. Všetko, čo bolo doteraz, treba vymeniť a vyradiť, naše predstavy musia ísť na každú univerzitu, do hlavy každého vysokoškolského učiteľa.

Podľa ekonóma Csabu Lentnera, bývalého poslanca krajne pravicovej strany MIÉP, dnes člena vládnej strany Fidesz, môže táto strana budúce voľby v roku 2018 vyhrať len vtedy, ak si bude celá krajina myslieť to, čo ona a odlišné názory budú potlačené.

Pozabudol sa

Ani v Maďarsku nie je úplne bežné, aby niekto z vládnych kruhov otvorene hovoril o plánovanom manipulovaní verejnej mienky, potláčaní iných názorov a snahe získať názorový monopol. Plus o zneužívaní verejných peňazí na tieto účely.

Lentner možno pozabudol na opatrnosť, lebo bol medzi svojimi. Echo TV je krajne pravicová televízia podporujúca vládu Fideszu. Jej najznámejší politický „analytik“ napríklad vo vlastnej relácii plnej konšpiračných teórií tvrdil, že ekologickú katastrofu z roku 2010 (jedovatý priemyselný kal z poškodenej nádrže zaplavil niekoľko dedín), spôsobilo umelé zemetrasenie zámerne vyvolané Američanmi. Majiteľ Echo TV Gábor Széles je príkladom oligarchu, ktorý svojimi médiami podporuje vládu, organizuje masové pochody na podporu Orbána a je preto spolu s týmito médiami hojne dotovaný z verejných peňazí.

Ako za Mečiara

Aké názory to treba presadiť ako jediné možné? V hospodárskej politike to znamená silný centralizovaný štát, ktorý všetko kontroluje, do všetkého zasahuje a prerozdeľuje „skoro“ všetky peniaze podľa politického kľúča, oficiálne pre vyššie národné dobro. Znamená to opätovné znárodňovanie, pomocou prerozdeľovania peňazí a manipulácie trhu umelé vytváranie novej vrstvy „národných“ podnikateľov a bankárov, vďačných a lojálnych k vládnucej strane (podobnosť s Mečiarovskými privatizáciami nie je náhodná). A znamená to tiež šírenie konšpiračných teórií o úpornej snahe Západu, medzinárodných finančných kruhov a inštitúcií, ako je napríklad Medzinárodný menový fond zotročiť, a zničiť maďarský národ. Čo by sa im za prispenia domácich zradcov a zapredancov (opozícia, občianski aktivisti, umelci, protestujúci učitelia atď.) aj podarilo, ak by v čele Maďarov doma i za hranicami nestál taký statočný a obetavý vodca, akým je Viktor Orbán.

Poprednú úlohu v manipulácii s verejnou mienkou má práve národná banka, i keď to v demokratickom právnom štáte rozhodne nepatrí medzi jej obvyklé úlohy. Banka si založila rad nadácií, do ktorých len za minulý rok previedla asi 840 miliónov eur. Z týchto peňazí napríklad založila univerzitu šíriacu orbánovské ekonomické a politické idey, vydáva predražené knižky vládnych ekonómov a mysliteľov (vrátane Lentnera) a podporuje spriaznené médiá.

Najlepšie, ak sú zároveň majetkom príbuzných šéfa banky Györgya Matolcsyho. Len firma New Wawe Matolcsyho bratranca vlastniaca spravodajské servery origo.hu a vs.hu vlani od národnej banky pod rôznymi zámienkami dostala najmenej 1,8 milióna eur. Časť novinárov vs.hu podala výpoveď, keď sa prevalilo, že ich takto spolufinancuje centrálna banka.

„Rambo“ v službách Orbána

Nie je to však jediný spôsob, ako sa vláda z verejných peňazí snaží ovládnuť médiá. Andy Vajna bol známy hollywoodsky producent maďarského pôvodu, podieľal sa na filmových sériách ako Rambo alebo Terminátor. Po návrate do Maďarska sa v roku 2011 stal Orbánovým zmocnencom pre filmový priemysel a jednou z vplyvných postáv režimu. Pokračuje, samozrejme, súbežne v súkromnom podnikaní, kúsok od slovenských hraníc v Etyeku vlastní veľké filmové štúdio. Ide aj v hazardných hrách a vlastní kasína.

Vlani dostala Vajnova firma od maďarskej Eximbank pôžičku 6,75 miliardy forintov (asi 22 miliónov eur) ako príspevok na to, aby mohla od zahraničných majiteľov odkúpiť TV2, jednu z dvoch veľkých komerčných televízií v Maďarsku. Ďalšiu najmenej miliardu forintov táto firma dostala od banky na prevádzku televízie.

Eximbank je štátom riadená banka, ktorá má podporovať maďarský export. Pôžička pre Vajnu je v rozpore s jej určením, nebol na ňu žiadny racionálny a legitímny dôvod. Navyše je dosť sporné, či bude banka peniaze od prominenta režimu skutočne chcieť naspäť. Podstatné pre Eximbank však je, že týmto pomohla vládnemu činiteľovi ovládnuť a postaviť do služieb režimu veľkú komerčnú televíziu. Na jej vysielaní sa zmena majiteľa okamžite prejavila. Rad známych novinárov z nej postupne odchádza, nechcú slúžiť pod dohľadom vládnych politrukov.

Maďarské komerčné televízie sa dlho snažili politike všemožne vyhýbať, aby sa nedostali do konfliktu s Orbánom. To však režimu časom prestalo stačiť a začal od nich požadovať aktívnu službu a šírenie vládnej propagandy. Aby si zabezpečil ich servilitu, pokúsil sa ich zastrašiť: presadil nový mediálny zákon, hrozil im odobratím licencií a zaviedol sektorovú daň z reklamy. Pre istotu sa ich tiež pokúsil cez nastrčených podnikateľov kúpiť od pôvodných majiteľov. Pri druhej veľkej komerčnej televízii RTL Klub to nevyšlo, nevyberavý tlak vlády ju naopak prinútil, aby sa politikou začala zaoberať. Vo svojom spravodajstve sa už venuje korupcii a rýchlemu bohatnutiu politikov a podnikateľov Fideszu. Pri TV2 naopak Orbánov zámer vyšiel.

Druhá časť príbehu chýba

Účasť Eximbank na Vajnovej transakcii je zaujímavá aj z iného dôvodu – banka je dobrým príkladom toho, prečo si Orbán a spol. nutne musia podriadiť čo najviac médií, aby si udržali moc. Medzi Orbánovou vládou a Bruselom práve prebieha spor o to, či sa dlhy Eximbank majú započítavať do maďarského štátneho dlhu. Podľa orbánovcov nie, Budapešť tvrdí, že banka je nezávislý komerčný finančný ústav. Podľa Eurostatu je však Eximbank plne ovládaná štátom a jej dlh je preto súčasťou štátneho dlhu.

Ak sa však dlh banky skutočne započíta do štátneho dlhu, vysvitne, že ten od nástupu Orbánovej vlády v roku 2010 poklesol len minimálne, z 81 na 78 percent HDP. A pritom vláda na jeho znižovanie použila veľkú časť zoštátneného majetku súkromných penzijných spoločností, ktorý bude čoskoro penzijnému systému veľmi chýbať. Plus zvýšila príjmy štátu zavedením množstva mimoriadnych daní podväzujúcich ekonomický rozvoj. Znižovanie štátneho dlhu pritom vydáva Orbán za jeden zo svojich veľkých úspechov.

Napriek utrateniu peňazí určených na penzie, vyšším príjmom rozpočtu a ďalším jednorazovým opatreniam však dlh príliš neklesol. V konečnom dôsledku to znamená, že Orbánove vlády od roku 2010 hospodária ešte horšie ako ich predchodcovia. Viac manipulujú so štatistikami a mnohé výdavky zastierajú napríklad tým, že ich uskutočňujú cez nastrčené inštitúcie. Pritom ide čoraz menej peňazí do školstva a zdravotníctva alebo na kultúru, ak to práve nie sú umelci slúžiaci režimu. Máločo tak dobre ukazuje, aké enormné sumy sa v Maďarsku pod Orbánom rozkrádajú a miznú z rozpočtu smerom k vládnym politikom a ich blízkym.

Z vládnych médií, „verejnoprávnej“ televízie a teraz už aj z TV2 sa však druhú časť príbehu nedozviete. Tam zaznievajú len pochvalné ódy o tom, ako vláda ostošesť znižuje dlh, maďarská ekonomika beží na plný plyn a všetci si žijú čoraz lepšie. Bez všetkých tých ale a lenže, ktoré k tomu musia dodať nezávislé médiá oslovujúce nezávislých analytikov.

Kým provládne médiá dostávajú verejné peniaze, nezávislé majú ekonomické problémy. Čelia likvidačným žalobám, mimoriadnym daniam, podnikatelia sú zastrašovaní, aby im nezadávali inzerciu. A sú všemožne šikanované. Tento týždeň bol štáb televízie RTL Klub na neurčito vykázaný z parlamentu, pretože si dovolil ísť za vládnymi poslancami a klásť im nepríjemné otázky. Podobný osud už predtým postihol aj iné nezávislé médiá.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Komentáre

Teraz najčítanejšie