Denník N

Bralo pod Strečnom sa hýbe, pri oprave na 11 víkendov zatvoria významnú cestu

Možné obchádzky na trase Žilina – Ružomberok. Mapa – Google Maps
Možné obchádzky na trase Žilina – Ružomberok. Mapa – Google Maps

Jazdia tade desaťtisíce áut denne. Kedy ťah medzi Žilinou a Martinom uzavrú, zatiaľ nikto nevie, ale malo by to byť už v tomto roku.

Skalné bralo pod hradom Strečno sa hýbe. Síce iba o pár milimetrov za niekoľko rokov, no aj to je nebezpečné.

„Ohrozuje hrad Strečno, ale v prvom rade dopravu na ceste a môže ohroziť životy, zdravie a majetok ľudí,“ píše sa v návrhu ministerstva životného prostredia na stabilizovanie brala, ktorý má ísť na rokovanie vlády. Ministerstvo navrhuje čo najrýchlejšie problém riešiť. V roku 2008 sa zo skalného masívu uvoľnil veľký balvan, ktorý dopadol na auto a zabil ženu z Česka

Významnú cestu pod Strečnom spájajúcu nedostavanú diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Košicami úplne zatvoria na jedenásť víkendov (od 8:00 do 18:00) a päť mesiacov bude možné tadiaľ jazdiť striedavo iba v jednom pruhu.

Kedy ťah medzi Žilinou a Martinom uzavrú, zatiaľ nikto nevie, ale malo by to byť už v tomto roku. Cestou za deň prejde priemerne takmer 26-tisíc vodičov.

Sanáciu brala odhadujú časovo na osem mesiacov a finančne na 1,1 milióna eur. Dopravní experti očakávajú problémy a časové straty na obchádzkach medzi Žilinou a Martinom do jednej hodiny.

Hrad Strečno a bralo, na ktorom stojí. Foto - TASR
Hrad Strečno a bralo, na ktorom stojí. Foto – TASR

Žilina a Martin aj takmer o hodinu dlhšie

Sanácia brala pravdepodobne spôsobí podľa Ľubomíra Palčáka, generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline, „rozsiahle upchávanie dopravy a dopravné kolapsy s výrazným časovým zdržaním“.

Výrazne sa pre práce spomalí cesta medzi Žilinou a Martinom, ktoré sú od seba vzdialené necelých 30 kilometrov a cesta medzi nimi trvá zvyčajne pol hodiny. Obchádzka v čase vylúčenia dopravy smer Párnica, Kraľovany, Martin je dlhšia o takmer 50 kilometrov s časovou stratou do trištvrte hodiny. Alternatívna obchádzka Strečna smer Nitrianske Pravno, Príbovce, Martin je približne rovnako dlhá, ale časová strata je bez piatich minút hodinová.

Na ťahu Žilina – Ružomberok, ktoré sú od seba 63 kilometrov a cesta medzi nimi trvá necelú hodinu, to bude o viac ako pätnásť minút navyše. Ide o dôležitý ťah z veľkej časti spojený diaľnicou D1, ktorý na východ pokračuje až do Košíc a na západ do Bratislavy. Až do dokončenia rýchlostnej cesty R1 medzi Trnavou a Banskou Bystricou to bol jediný hlavný ťah spájajúci Bratislavu a Košice na väčšej časti diaľnicou. Pre tých, čo cestujú z východu na západ a opačne, sa už potom určite oplatí ísť cez R1 a Banskú Bystricu.

Martin a Žilina sú od seba 30 kilometrov, cesta medzi nimi bude trvať viac ako hodinu a štvrť. Mapy - Google Maps
Martin a Žilina sú od seba 30 kilometrov, cesta medzi nimi bude trvať viac ako hodinu a štvrť. Mapy – Google Maps

Výrazné kolóny sa dajú čakať aj počas piatich mesiacov, keď dopravu popod Strečno zúžia do jedného jazdného pruhu.

„Vo variante obmedzenia do jedného jazdného pruhu predpokladáme využitie svetelnej signalizácie, ktorá bude umožňovať jazdu striedavo v jednom smere. Dopravné obmedzenie pravdepodobne spôsobí na ceste rozsiahle upchávanie dopravy a výrazné časové zdržanie,“ konštatoval Ľubomír Palčák.

Málo peňazí, menej betónu

Ministerstvo životného prostredia neodpovedalo na otázky, odkedy by mali platiť dopravné obmedzenia pod Strečnom. Podľa hovorkyne Petry Stano Maťašovskej sa vyjadria k materiálu až po prerokovaní a schválení vládou. Tieto informácie nemá ani Slovenská správa ciest.

Vláda schválila ešte v uplynulom roku 900-tisíc eur na sanáciu brala, ale podrobnejšie geologické prieskumy ukázali, že treba ešte ďalších 200-tisíc.

Odborníci navrhli dve riešenia situácie pod Strečnom. Prvá alternatíva počítala so sanáciou brala a s vybudovaním ochrannej železobetónovej galérie (6,7 milióna eur). Trvalo by to približne dvadsať mesiacov. Len výstavba galérie rok. Druhá to isté, ale bez galérie a za osem mesiacov. Ministerstvo sa priklonilo k druhej alternatíve najmä pre nedostatok peňazí.

Úzka cesta pod Strečnom. Foto – TASR
Úzka cesta pod Strečnom. Foto – TASR

Nebezpečné posuny o milimetre

Situácia pod Strečnom nie je žiadna novinka. Ľudia, ktorí dnes pracujú na sanácii brala, sa pravdepodobne narodili, keď socialistickí inžinieri prvý raz zabezpečovali bralo v roku 1984. Za tridsaťdva rokov sa jeho stabilita postupne zhoršovala až do dnešného stavu, ktorý vládni úradníci označili za rizikový.

Štátny geologický ústav Dionýza Štúra monitoruje pohyby pod hradom Strečno desať rokov. Opticko-mechanický dilatometer, ktorý zaznamenáva posun medzi skalným blokom a masívom brala, zaznamenal odchýlku. V roku 2014 mala trhlina takmer štyri a pol milimetra. Merania na prelome rokov 2015 a 2016 zaznamenali na niektorých miestach ďalší posun. Za dva a pol mesiaca o 0,3 milimetra, inde však nulový.

 

Opravovať budú aj mosty

Dopravné problémy spôsobí aj plánovaná oprava dvoch mostov na ťahu Žilina – Martin. Obchádzka pôjde pravdepodobne cez obec Strečno.

Zástupkyňa starostu Beata Badibangová hovorí, že to bude veľký problém pre vyše 2600 miestnych obyvateľov, ktorí nesúhlasia. Strečno totiž nemá cesty, ktoré by vydržali nápor množstva áut vrátane kamiónov. Okrem toho je obec bez chodníkov.

„Ak pred vylúčením dopravy nespevnia v Strečne cesty a nevybudujú chodníky a priechody pre chodcov, bude to bezpečnostné riziko,“ dodala Badibangová.

Úpravy cesty a vybudovanie chodníkov v Strečne označil za nevyhnutné aj Palčák. Časové straty na obchádzke považuje za nevýznamné.

Teraz najčítanejšie