streda

S baletom či BESS?

Poslednú v sezóne svetových premiér odohral Balet SND pod záhadným názvom počas festivalu Eurokontext.

Róbert Kováč ako Laban st. Foto Peter Brenkus

Je to pocta bratislavskému rodákovi a svetoznámemu tanečnému vizionárovi Rudolfovi Labanovi. Príležitosť zinscenovať ju ako vôbec prvé celovečerné dielo choreografky súčasného tanca na doskách SND dostala bývalá riaditeľka Divadla elledanse Šárka Ondrišová.

Zrejmá voľba, v dvojdejstvovej inscenácii súčasného tanečného divadla ide autorka libreta, choreografie a réžie naisto. BESS poňala ako chronologický, trochu nesúrodý sled obrazov z Labanovho života, opiera sa o jeho knihu spomienok Život pre tanec. Príbeh nie je taký notoricky známy, že by sa dal bez bulletinu odčítať, ale na to máme prestávku.

Bez baletu

Vykresleniu tohto príbehu cez vlastné videnie choreografka podriaďuje všetko. Určuje vlastné pravidlá, takmer všetky hlavné roly sú obsadené externými súčasnými tanečníkmi. Pritom sa nezdá, že by baletný súbor nejak výrazne zaostával, naopak, v omamnej scéne Derviši sa skvele presadzuje jeho mužská tanečná skupina, v postave Nacizmu geniálne obsadená Ilinca Gribincea má diabolskú charizmu.

Tvorivý tím tvoria overení dlhoroční spolupracovníci. Peter Groll asi ako jediný slovenský skladateľ za mladi pôsobil aj ako tanečník a choreograf. V jeho hudbe to cítiť, vibruje pohybom. Eva Kudláčová-Rácová, autorka scény a kostýmov, vytvorila spolu s projekciou Michala Židzika pôsobivé prostredie. Nádherný efekt písmen padajúcich priestorom cez neviditeľné projekčné plátna. Úžasná vtáčia perspektíva tanečníkov vo veľkom zrkadle na horizonte, kde choreografka zašifrovala odkazy, ktoré divák inak pri pozorovaní javiska nevidí.

Dobovým Ausdruckstanzom je pohyb v predstavení len švihnutý, prevláda vycibrený súčasný slovník a je ho tam veľa. Ako je i pohybových asistentov, okrem veľkých es – Andrej Petrovič s Nikoletou Rafaelisovou asistovali aj hviezdnemu choreografovi Akramovi Khanovi – sú nimi aj členovia Baletu SND a Tanečnej školy elledanse. Choreografka si to poistila, schopnosťou delegovať a zúročiť potenciál zúčastnených do želaného finálneho tvaru je povestná. Len možnosti pohrať sa viac s baletnou formou sa zriekla.

Andrej Cagáň a Samuel Price. Foto - Peter Brenkus
Andrej Cagáň a Samuel Price.

Ani Rudolf Laban na balet priveľmi nebol, ako demonštruje scéna, keď počas skúšky vyzlieka baletky zo sukničiek. Pionier moderného tanca, súčasník Isadory Duncanovej, frekventant Cabaretu Voltaire v Zürichu a strojca revolučného využitia analýzy pohybu pre umenie, teóriu, terapiu, či dokonca priemyselné odvetvia, ergonomiku a personalistiku. Prešporský aristokrat, z ktorého chceli mať vojaka, spirituálny hľadač cestujúci po Európe, kontroverzný riaditeľ divadla pod Goebbelsom – ešteže sa jeho práca nakoniec ríšskemu ministrovi znepáčila a musel Nemecko opustiť, inak by dnes Labanove centrá po svete asi nestáli. V anglickom exile už mohol ďalej rozvíjať svoje umenie, na mnohých amerických a európskych univerzitných katedrách sa dodnes vyučuje jeho unikátna forma zápisu pohybu – labanotation.

laban

V BESS ho stelesňujú tri postavy. Najviac sa asi vžívame do jeho zrelej podoby, Róbert Kováč má čosi z magickej aury, akou Rudolf Laban pôsobil na ľudí. Výborne sa pozerá aj na malého Rudiho, Mateja Lehotského zo Súkromného konzervatória Liptovský Hrádok. Radoslav Piovarči reprezentuje mladého Labana, trochu odosobneného skvelého tancovania v jeho podaní nezaškodí. V úlohe slávnej Labanovej žiačky Mary Wigmanovej sa predstavuje Magda Čaprdová. BESS je Body, Effort, Space a Shape, princípy Labanovho vyjadrenia pohybu.

Experiment

Najzaujímavejšia črta predstavenia sa odohrá ešte pred začiatkom prvého dejstva. K tanečníkom rozcvičujúcim sa na javisku už za prítomnosti premiérového publika osobne prehovára režisérka Šárka Ondrišová. Upriamuje pozornosť na hlavné posolstvo predstavenia a „aj toto je len generálka,“ upokojuje ich. Nie je jasné, či je to súčasťou predstavenia, alebo dohra údajne dramatického skúšobného procesu.

„Keď sa niečo nepodarí, zastavíme a pôjde sa ešte raz.“ Človek si to rozkladá v mysli – že by experiment? Bude vracať scény späť? Asi nebolo treba, všetko išlo hladko. Taký frajer, čo by sa v Balete SND radikálne pohral s formou, sa ešte neobjavil. Ale ani sebavedomou modernou pôvodnou slovenskou produkciou o svetovej osobnosti z Rázusovho nábrežia nepohrdneme.

V rámci festivalu Eurokontext sa už okrem BESS a Slovenských tancov predstavili Compagnia Antonio Gades a Pál Frenák Company. Pred nami je štvrtkový a piatkový večer v spoločnosti Eifman Balletu a Anny Kareniny.

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 100157 z vás dostáva správy e-mailom