Denník N

Prvý vyhadzov v koalícii: minister dopravy prepustil šéfa Cargo Pavúka, ktorý prišiel z HZDS

Rozloženie síl v koalícii sa mení, Sieť o svoje miesta príde. foto N – Tomáš Benedikovič
Rozloženie síl v koalícii sa mení, Sieť o svoje miesta príde. foto N – Tomáš Benedikovič

Šéfom štátnej nákladnej vlakovej firmy Cargo sa nakrátko stal bývalý krajský šéf HZDS. Spadá pod Sieť, v koalícii však tvrdili, že si ho vybral Most-Híd. Kto koho nominoval, strany kamuflujú.

Nová koalícia má prvý škandál s politickým nominantom. Minister dopravy Roman Brecely (Sieť) odvolal z funkcie šéfa štátnej železničnej firmy Jozefa Pavúka, ktorého do funkcie zvolili iba v piatok minulého týždňa.

Ide o bývalého krajského predsedu HZDS v Banskej Bystrici. V straníckej funkcii kedysi vystriedal parlamentnú legendu Milana Urbániho.

S Pavúkom malo vedenie HZDS veľké plány, a keď strana v roku 2012 vypadla z parlamentu a Vladimír Mečiar sa vzdal funkcie predsedu, jeho verný spojenec Sergej Kozlík Pavúka dokonca označil za jedného z dvoch možných Mečiarových nástupcov.

„Pri výbere pána Pavúka na post dočasného šéfa Carga sme si, žiaľ, dostatočne nepreverili niektoré významné skutočnosti v jeho profesionálnej i politickej kariére. Túto chybu som sa rozhodol okamžite napraviť,“ povedal Brecely.

pavuk1

Firma pred krachom

Pavúk už v Cargu bol a pracoval tam za vlády Roberta Fica, Vladimíra Mečiara a Jána Slotu ako jeden z riaditeľov. Po nástupe vlády Ivety Radičovej ho spolu s celým vedením odvolal vtedajší minister dopravy Ján Figeľ z KDH.

„Bol súčasťou manažmentu za Mateja Augustína – v období, keď sa podarilo rekordne zadlžiť firmu až na úroveň bankrotu. Bolo to 600 miliónov eur, čo sú obrovské financie, a najväčší podiel vznikol práve za ich pôsobenia,“ spomína si na Pavúka Figeľ. „Odvolanie bolo preto úplne logické a zvlášť v súvislosti s neprimeranými odmenami, ktoré im boli vtedy vyplatené.“ Podľa Figeľa v čase tohto vedenia firma „krvácala a predraženia tam boli násobné pri nákupoch“.

Hovoria minister, no bol za tým Most-Híd

Pavúk sa dostal do funkcie záhadne. Ide síce o štátny podnik, ktorý formálne patrí pod ministerstvo dopravy, a teda Sieť, tá sa však k Pavúkovi nehlásila.

„Sieť nikoho nenominovala do žiadnej štátnej firmy, ani pána Pavúka, za všetky nominácie v pôsobnosti ministerstva dopravy zodpovedá minister. Minister dopravy má plnú dôveru predsedníctva Siete, a to aj v oblasti personálnych nominácií,“ odpísala strana Radoslava Procházku.

„Pána Pavúka nominoval na post minister dopravy, ktorý je nominantom inej strany než SNS,“ odpísala zasa SNS.

Z toho by sa mohlo zdať, že Pavúka si vybral Brecely. Rozdelenie funkcií a štátnych firiem v novej koalícii je však komplikovanejšie.

Viacerí ľudia z vedenia koaličných strán už týždne hovoria o tom, že si strany delia vplyv v takmer dvoch desiatkach štátnych podnikov, a Cargo podľa informácií Denníka N dostal Most-Híd Bélu Bugára.

Most-Híd ešte pred tým, ako bolo jasné, že Pavúk končí, iba zopakoval stanovisko z minulého týždňa, že za nominácie sú zodpovední ministri.

Hrajú sa, že nominanti neexistujú

Aj prípad Pavúka ukazuje, ako strany taja, kto koho kam dosadzuje.

Jasnejšie to je v Národnej diaľničnej spoločnosti, kde sa šéfom stal Róbert Auxt, trid­siatka kandidátky Siete. Nominantom Siete by mal byť aj nový šéf ŽSR Tibor Šimoni.

Nie všade to bude tak, že ak má strana ministerstvo, bude kontrolovať aj dôležité podniky pod ním.

Koalícia však nemieni zverejniť, ktorá strana kam svojich ľudí posiela, hoci v stranách už o tom vedia. V skutočnosti si už na začiatku dohodli kľúč, podľa ktorého nebudú predstavenstvá a dozorné rady väčšiny štátnych firiem jednofarebné, ale zložené z nominantov viacerých strán, a určili si aj to, ktorá strana bude mať v každom zo štátnych podnikov rozhodujúci vplyv.

Zverejnia teda vôbec strany mená svojich nominantov? A kto preberie za nich zodpovednosť?

V Moste-Híd tvrdia, že za dosadzovanie ľudí je zodpovedný minister.

Podľa Siete v strane žiadny zoznam svojich nominantov v štátnych firmách nemajú. „Ak aj niekde dochádza k nejakým výmenám, tak sa dejú v gescii príslušného ministra a kvôli efektívnejšiemu fungovaniu firiem. Jedným z predpokladov ich efektívneho fungovania je aj základná dôvera medzi vedením rezortu a vedením podniku v dispozičnej sfére ministerstva,“ odpísali zo Siete.

„Všetky koaličné diskusie sú v štádiu rokovaní, o prípadných výsledkoch bude verejnosť včas informovaná,“ odpísala SNS.

Smer neodpovedal vôbec.

Oficiálne stále cez konkurzy

Hoci je jasné, že veľká časť nominantov príde priamo od strán, tie o tom v skutočnosti veľmi hovoriť nemôžu. Druhá ani tretia Ficova vláda totiž nezrušila uznesenie Radičovej vlády o tom, že na členov predstavenstiev musia kandidáti prejsť výberovým konaním a zároveň musia mať ekonomické či právnické vzdelanie.

Výberové konanie by tak mali robiť aj na nového šéfa Carga a aj Národnej diaľničnej spoločnosti.

Zoznam nominantov vlády vtedy zverejnil sám od seba Igor Matovič, ktorý patril k poslancom podporujúcim vládu.

Ministerka spravodlivosti vo vláde Ivety Radičovej aj dnes Lucia Žitňanská (Most-Híd) hovorí, že s tým problém nemá. „Ak ide o nominantov politických strán, nevidím dôvod, prečo nie. Zároveň však platí, že za obsadzovanie predstavenstiev a dozorných rád spoločností s majetkovou účasťou štátu je zodpovedný minister, pod ktorého tieto spoločnosti spadajú. Ak dôjde k zlyhaniu alebo pochybeniam manažmentu, zodpovednosť musí vyvodiť minister,“ odpísala.

Napríklad ministerstvo hospodárstva, pod ktoré patrí najviac štátnych firiem, sa stále tvári, že bude vyberať poctivo. „Rezort zmeny orgánov spoločností, v ktorých zabezpečuje výkon majetkových práv štátu, len na základe straníckej príslušnosti neplánuje a každý prípadný nový člen predstavenstva musí prejsť výberovým konaním.“

Známi nominanti v štátnych firmách a inštitúciách z minulosti

Július Rezeš – člen dozornej rady Transpetrolu za HZDS za prvej Ficovej vlády.

Kristína Ďuračková – vtedy 23-ročná dcéra poslanca SNS bez vysokej školy a praxe bola členkou predstavenstva štátnej Trnavskej teplárenskej.

Michal Straka (raper Ego) – bývalý člen správnej rady piešťanskej nemocnice počas druhej Ficovej vlády a kauzy predraženého CT.

Ružena a Štefan Lovasovci – v čase prvej Ficovej vlády členovia orgánov Bratislavskej teplárenskej a SEPS, obidve inštitúcie darovali peniaze brnenskému plastickému chirurgovi.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie