Mladý dizajnér inšpiroval štát, ako skoncovať s predraženými logami

Pozrite sa, ako by mohli vyzerať jednotné logá pre všetky ministerstvá a štátne úrady, ktoré vláde navrhuje ministerstvo zahraničných vecí.

Dve možnosti, akoby mohla vyzerať štylizácia štátneho znaku, z ktorej by vychádzali logá pre úrady.

Slovensko začne na jar hľadať svoje nové logo, ktoré by mohli plošne používať všetky ministerstvá aj štátne inštitúcie. Zmenu pripravuje ministerstvo zahraničných vecí a návrhy sa stanú súčasťou väčšej súťaže na „značku Slovensku“, ktorou sa má krajina prezentovať vo svete.

S logami u nás je problém dlhodobo – sú nejednotné, často sa menia a verejnosť už pozná viac prípadov, keď boli aj výrazne predražené.

Ústav informácií a prognóz školstva si napríklad nechal v decembri 2012 za necelých 9-tisíc eur spraviť nové logo s argumentom, že je potrebné. Už o rok ústav zlúčili s Centrom vedecko-technických informácií a žiadne logo ďalej nepotreboval.

Články o zákazkách na nové a nové logá pre málo známe štátne úrady sa v médiách objavujú pravidelne. Azda najväčším škandálom boli štyri logá operačných programov, ktoré za prvej Ficovej vlády objednal minister SNS Marian Janušek od firmy Zamedia blízkej vtedajšiemu predsedovi jeho strany Jánovi Slotovi. Logá obstarané v známom nástenkovom tendri dohromady stáli 282-tisíc eur.

Ministerstvo zahraničných vecí teraz na vládu poslalo materiál, v ktorom navrhuje zaviesť jednotnú vizuálnu identitu pre celú štátnu správu. Úrady by ďalej nemohli vypisovať vlastné súťaže na logá a museli by sa prispôsobiť jednej šablóne.

Presvedčil ich mladý grafik

„Jednotné riešenie je oproti priebežnému vytváraniu nezávislých a nekorešpondujúcich logotypov každým ministerstvom nielen profesionálne, ale zo strednodobého hľadiska aj finančne úsporné riešenie,“ vysvetľuje ministerstvo.

Takto vyzerajú logá ministerstiev a štátnych úradov dnes. Zdroj - Juraj Blaško
Takto vyzerajú logá ministerstiev a štátnych úradov dnes. Zdroj – Juraj Blaško

Plošná zmena log bude na začiatku niečo stáť, keďže by sa na úradoch museli meniť vizitky, hlavičkové papiere či webové stránky. Ušetrilo by sa skôr do budúcna. Zastavila by sa prax, že sa s každým novým šéfom mení aj logo na jeho dverách.

Lajčákov rezort sa inšpiroval dizertačnou prácou mladého grafického dizajnéra Juraja Blaška. Ten v nej ukázal príklady Nemecka či Holandska, kde majú úrady jednotnú vizuálnu identitu . „U nás je v tom strašný neporiadok,“ vraví Blaško. „Štátna správa má možno deväťsto úradov, nemôže každý z nich vyzerať inak. To je, ako keby ste mali futbalový tím, kde má každý hráč svoj dres.“

Blaško v dizertačke, o ktorej v minulosti písal aj časopis Trend, predstavil dva nápady na jednotnú grafiku. Neznamená to však, že ministerstvo chce zaviesť práve jeho logá. Rozhodne sa v súťaži.

Dvojkríž môže byť iný

Blaško v oboch návrhoch pracuje so slovenským znakom. „To, že je ním dvojkríž na trojvrší, nikto nezmení a myslím, že to ani nikto zmeniť nechce,“ vysvetľuje. „Ale môže sa zmeniť to, ako ten dvojkríž znázorníme.“

Autormi dnes používaného dvojkríža sú výtvarníci Ladislav Vrteľ a Ladislav Čisárik. Inšpirovali sa v znaku, ktorý sa objavil v 14. storočí. „Vtedy sa prvýkrát začína objavovať dvojkríž v kombinácii s trojvrším,“ hovorí Blaško. „Znak má zúžené ramená s vnútorným zaoblením, čo nemal vždy. Bol navrhnutý v určitom slohu. No dnes žijeme v inej dobe, máme iné vizuálne slohy a štátny znak by to mal odzrkadľovať.“

Vo svojej práci štátne úrady rozdelil na tri úrovne, ktorých vizuál sa mierne odlišuje. Názvom úradu aj menším grafickým prvkom. „Človek, ktorý by prišiel do styku s úradom, by si hneď vedel zaradiť, s kým komunikuje a či je ešte niekto nad ním,“ vysvetľuje dizajnér.

Ostatné ministerstvá sa navrhovanej zmene nebránia. „Spolupracujeme s rezortom zahraničných vecí a určite podporíme každé riešenie, na ktorom bude všeobecná zhoda a ktoré pomôže prezentácii Slovenska,“ odpovedal Martin Kóňa z ministerstva dopravy, ktoré nové logo predstavilo iba v auguste 2014.

Prípadné rozhodnutie loga mieni rešpektovať aj ministerstvo hospodárstva, ktoré súčasné logo dostalo darom v čase, keď mu šéfoval Juraj Miškov, bývalý majiteľ reklamnej agentúry.

 

Jednotná šablóna pre logá celej štátnej správy

Jednotná šablóna pre logá celej štátnej správy. Zdroj – Juraj Blaško

Zdroj - Juraj Blaško
Zdroj – Juraj Blaško

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |