Denník N

Päť príkladov, ako si konšpiračné weby vymýšľajú

Konšpiratívne médiá v spojení s existenciou antisystémovej Kotlebovej strany robia Slovensko hnedým. Takúto jednoduchú rovnicu nedávno zostavil grafik a publicista Jakub Goda.
Konšpiratívne médiá v spojení s existenciou antisystémovej Kotlebovej strany robia Slovensko hnedým. Takúto jednoduchú rovnicu nedávno zostavil grafik a publicista Jakub Goda.

Stačí na internete objaviť vhodný článok, primyslieť si kontext a razom máte záver, že Slováci páchajú samovraždy vinou politiky alebo že NATO chystá útok na Rusko.

Konšpiračné alebo, ak chcete, alternatívne weby pôsobia profesionálne. Majú čistý dizajn, vedia, aký titulok funguje, venujú sa témam, ktoré sa týkajú celej spoločnosti. Ich administrátori zároveň dokážu tieto témy podať zrozumiteľným spôsobom.

Nepripravený čitateľ môže ľahko získať dojem, že ide o seriózne médiá, ktoré pracujú podobne ako bežné spravodajské portály – s tým rozdielom, že píšu pravdu, ktorú ostatní zamlčujú.

Hlavnespravy.sk, Panobcan.sk, Slobodnyvysielac.sk a ďalšie spriaznené weby nešíria vyložené výmysly. Nenapíšu, že lietadlá CIA zhadzujú Slovákom na hlavy chemikálie, alebo že Američania nikdy nepristáli na Mesiaci.

Na stránkach publikujú aj množstvo správ, ktoré preberú z tlačových agentúr, ako je TASR. Medzi ne však každú chvíľu vložia článok, v ktorom je pôvodná informácia viac či menej šikovne upravená, aby nadobudla nový rozmer.

Čítali ste v posledných týždňoch, že Briti by sa radi presťahovali na Sibír, že NATO chce vymazať Rusko z mapy alebo Slováci pre politiku páchajú samovraždy? Ak áno, zaradili ste sa, možno nevedomky, do zástupu ich čitateľov.

Konšpiračné weby oslovujú aj ľudí, ktorí na ne aktívne nechodia. Stačí im Facebook a vplyvní sympatizanti ako Boris Kollár, ktorí takéto články sami šíria na sociálnych sieťach.

Pri pozornom čítaní však nezriedka vyjde najavo, že titulok nezodpovedá realite, že niekomu pripisujú výrok, ktorý nepovedal, alebo obyčajnú internetovú anketu vydávajú za reprezentatívny sociologický prieskum.

Vybrali sme päť konkrétnych článkov, ktoré ilustrujú, aké techniky využívajú české a slovenské konšpiračné weby.

 

1. NATO chce zlikvidovať Rusko

Z pohľadu Kremľa vyzerajú konflikty, do ktorých prezident Vladimir Putin zatiahol Rusko, vždy rovnako: agresorom je Západ, Rusko je len nútené sa brániť. Tento výklad je bežným javom aj na slovenskom internete.

Server Hlavné správy začiatkom mája publikoval hojne zdieľaný text s titulkom: Západ nakoniec povedal pravdu, želá si totálnu likvidáciu Ruska.

Článok podpísaný Branislavom Krasnovským sa odvolal na slová amerického generála Curtisa Scaparrottiho, nového veliteľa vojsk NATO v Európe. Z jeho prejavu malo vyplynúť, že „Západ si želá koniec a rozpad Ruska“.

Západ nakoniec povedal pravdu želá si totálnu likvidáciu Ruska Hlavné správy
Výrok „hrozbou pre NATO je znovuobrodené Rusko“ dokázali Hlavné správy posunúť tak, že NATO vlastne túži po totálnej vojne s Ruskom.

Hlavné správy svojím článkom zaujali aj ostatných. Ich „zistenie“ následne prevzalo internetové rádio Slobodný vysielač a niektoré ďalšie weby zo zoznamu stránok s nedôveryhodným obsahom, ktorý zostavuje projekt Konšpirátori.sk.

Článok o údajne agresívnom postoji NATO voči Rusku sa vďaka tomu šíril slovenským i českým internetom.

Západ nakoniec povedal pravdu – želá si totálnu likvidáciu Ruska – Hlavné správy Slobodný vysielač

O čo v skutočnosti išlo? Hlavné správy sa so svojimi kolegami spoliehali na to, že čitateľ nebude text čítať pozorne a automaticky si osvojí tézu, ktorú napísali do titulku.

V celom článku totiž nenájdete výrok amerického generála, z ktorého by sa dalo odvodiť, že túži po „totálnej likvidácii Ruska“.

Americký generál v skutočnosti hovoril úplne inak. Aj samotné Hlavné správy v úvode odkázali na článok tlačovej agentúry SITA, ktorá tiež informovala o generálovom prejave.

Rovnaká správa ale úplne iný titulok. Podľa serveru webnoviny.sk, ktorý spadá pod agentúru SITA, generál hovoril hlavne o význame NATO.
Rovnaká správa, ale úplne iný titulok. Podľa servera webnoviny.sk, ktorý spadá pod agentúru SITA, generál hovoril hlavne o význame NATO.

Pokiaľ by si naň čitateľ klikol, dozvedel by sa, že generál hovoril skôr o tom, že vidí nárast mocenských ambícií Ruska. „Rusko je veľmi aktívne na východnej Ukrajine. Nevidím žiadny náznak toho, že by sa to malo v krátkom čase zmeniť, a ani to neočakávam,“ povedal generál podľa agentúry SITA.

Zároveň vyhlásil, že NATO by malo zvážiť, akými zbraňami môže podporiť Ukrajinu, aby mohla „s úspechom brániť svoje územie a svoju zvrchovanosť“.

Toto generálovo konštatovanie znie tak banálne, že väčšina bežných spravodajských serverov venovala jeho prejavu len minimálnu pozornosť.

Ako teda dospeli Hlavné správy k záveru, že NATO chce zlikvidovať Rusko? Facebooková skupina Dezinformácie, hoaxy a propaganda zistila, že celý text je takmer doslovným prekladom článku z ruského servera Regnum.ru, ktorý bol publikovaný o štyri dni skôr.

Jeho šéfredaktor Modest Kolerov (Hlavné správy ho premenovali na Korelova) v ňom interpretuje Scaparrottiho prejav ako dôkaz, že „USA a NATO potrebujú zvýšiť pripravenosť na zásah voči Rusku“. Titulok teda odkazuje na názor Kolerova a nie na to, čo vyhlásil americký generál.

Запад наконец сказал правду он хочет уничтожения любой России ИА REGNUM

Modest Kolerov v skutočnosti nie je nezávislý glosátor či analytik. Pred desiatimi rokmi pracoval ako riaditeľ kancelárie ruského prezidenta pre medziregionálne a kultúrne styky, neskôr sa stal šéfom informačnej agentúry Regnum.

V pobaltských štátoch ho napríklad obvinili z podvratnej činnosti. Kolerov spoluorganizoval súťaž politických karikatúr, v ktorej bolo Lotyšsko vykreslené ako fašistický štát.

„Následne sa v Lotyšsku stal nežiaducou osobou,“ poznamenala skupina Dezinformácie, hoaxy a propaganda s odkazom na starší článok ruského servera gazeta.ru.

Bývalého zamestnanca Kremľu Modesta Korelova obviňujú Lotyši z podvratnej činnosti, napísala pred štyrmi rokmi ruská Gazeta.
Bývalého zamestnanca Kremľa Modesta Korelova obviňujú Lotyši z podvratnej činnosti, napísala pred štyrmi rokmi Ruská gazeta.

Pre Hlavné správy je však Kolerov dostatočnou autoritou, aby interpretoval, čo vlastne chcel americký generál vo svojom prejave povedať.

„Vďaka vyhláseniam generála sa ukázalo v celej nahote, že Západ nepotrebuje a ani si neželá žiadne Rusko. Že pre Západ je najideálnejším riešením totálna smrť Ruska a je jedno, či na jeho čele budú stáť západní zradcovia a agenti, alebo či bude celá vláda Ruska zložená z homosexuálov,“ vysvetlil Kolerov v článku Hlavných správ.

 

2. Demokracia nefunguje, ľudia volia samovraždy

Server Panobcan.sk si vymyslel jednoduchý vzorec. Ak niekto na Slovensku spácha samovraždu, prípadne sa o ňu pokúsi, vždy za to môže sklamanie z vývoja po Nežnej revolúcii a marazmus, ktorý tu nastal.

Za posledný mesiac tento vzorec aplikoval hneď dvakrát. V polovici mája publikoval článok o prípade 23-ročného mladíka bez domova, ktorý spáchal samovraždu v bratislavskej štvrti Lamač.

Pán Občan krvava drama, cely clanok z topiek a k tomu ich dovetky

Text je okopírovaný zo servera Topky.sk a dokonca sa v ňom aj píše: „Čo bolo príčinou mužovho šokujúceho konania, nie je známe.“

Zatiaľ čo Topky zostali pri tomto konštatovaní, server Panobcan.sk išiel ďalej. Článok doplnil o vlastný kontext, v ktorom opisuje, že na Slovensku je páchaná „sociálna genocída“.

„Je verejne známe, že približne 10 percent občanov nemôže mať prácu, majú jednoducho smolu, pretože takto sú vytvorené životné podmienky pre občanov po revolúcii 1989,“ vysvetľuje nikým nepodpísaný článok.

pan obcan sami priznaju ze sa nevie co za tym ale zobecnia to na system

Pod textom je ešte internetová anketa, v ktorej čitateľ môže hlasovať, či si myslí, že príčinou samovrážd je „uvedenie občanov do zlých ekonomických a sociálnych životných podmienok politikmi“.

A úplne na záver je pridané krátke video, kde o sociálnej genocíde hovorí exposlanec Alojz Hlina (KDH) – nie je však z neho jasné, v akom kontexte svoje slová povedal.

pan obcan hned to zobecnia a este urobia takuto anketu (2)
Pán Občan Hlina
Internetové ankety s čitateľmi i krátke video známeho politika sú vhodným doplnkom, ktorý dodáva článku väčšiu presvedčivosť.

Redakcia servera Panobcan.sk, ktorej členovia nie sú verejne známi, si po publikovaní článku zrejme vyhodnotila, že nápad so sociálnou genocídou funguje. O týždeň neskôr celý model zopakovala.

Tentokrát prevzala článok z Nového času o štyroch školáčkach z Martina, ktoré sa pokúsili o samovraždu požitím smrteľnej dávky liekov. Nešťastiu nakoniec zabránila jedna z nich, ktorá privolala záchranku.

Slovenskom otriasa šialený prípad Štvorica školáčok sa podujala na spoločnú samovraždu Pán Občan

Panobcan.sk publikoval opäť doslovné znenie pôvodného článku, hoci miesto Nového času ako zdroj uviedol Aktuality.sk. V článku sa vyjadrovala aj detská psychologička. Podľa nej mohla byť za pokusom o hromadnú samovraždu „neuvážená frajerina, pri ktorej deti podcenili účinok tabletiek“.

Administrátora servera Panobcan.sk to neodradilo a do článku o prevažne štrnásťročných školáčkach vsunul rovnaké pasáže o „sociálnej genocíde“, ako do predošlého článku o samovražde mladého muža bez domova.

Čitateľ sa tak opäť dozvie, že príčinou samovrážd na Slovensku je vysoká nezamestnanosť, pretože „takto sú nastavené životné podmienky pre občanov po revolúcii 1989“.

Nechýba ani rovnaká anketa, prečo Slováci páchajú samovraždy, a krátke video poslanca Hlinu.

Fakty pritom hovoria niečo iné, než sa snaží server Panobcan.sk podsúvať. Pred rokom 1989 štatistici evidovali v priemere vyšší počet samovrážd ako dnes.

Napríklad vlani bolo na Slovensku 592 samovrážd, v roku 2014 ich bolo 567 a rok predtým 628. V čase vrcholiacej normalizácie v polovici osemdesiatych rokov páchali ľudia viac než sedemsto samovrážd ročne.

3. Útočil migrant, ktorý nebol migrant

Darom z nebies sa pre konšpiračné weby stala utečenecká kríza. Už viac než rok môžu publikovať články o násilnostiach zo strany utečencov, hrozbe terorizmu, či rastúcom odpore voči nemeckej kancelárke Angele Merkelovej.

Migračná kríza tieto javy nepochybne prináša, konšpiračným webom preto obvykle stačí, keď len prevezmú správy z iných médií.

Server Medzicas.sk sa však rozhodol ísť ďalej. Keď práve chýbal násilný incident, do ktorého sa zaplietol nejaký migrant, jednoducho si ho vyrobil.

Nemecko – útočník pobodal cestujúcich za výkrikov Allah Akbar – MEDZIČAS

Začiatkom mája oznámila nemecká polícia, že na železničnej stanici v Bavorsku dobodal útočník miestneho 50-ročného obyvateľa. Počas útoku kričal „Allah Akbar“ (Boh je veľký) alebo „Vy neveriaci“.

O prípade informovali médiá po celej Európe, väčšinou sa však snažili držať faktov. Pripúšťali, že prípad môže mať „islamistické pozadie“, dodávali však, že zatiaľ je to len jedna z možných verzií.

Server Medzičas hneď vedel, že za prípadom je migračná kríza a politika Angely Merkelovej „Kriminalita prisťahovalcov a migrantov v Nemecku a Rakúsku postupne stúpa a dosahuje už ťažko zvládnuteľné rozmery,“ informoval Medzičas v článku autora Miroslava Juriša.

Iné médiá také „odvážne“ vo svojich záveroch neboli. Napríklad český bulvár Blesk už na začiatku článku napísal, že „podľa bavorského ministra vnútra zrejme nešlo o islamistické násilie, ale o útok psychicky chorého muža“.

Nedlho po incidente polícia oznámila, že útočník nepatril medzi migrantov. „Ide o 27-ročného Paula H. z Hessenska, ktorý nebol súdne trestaný. Nejde o prisťahovalca,“ napísal napríklad český server Novinky.cz

Priklad Útočník z Mnichova nebyl islamista - aktualizacia na novinkach
Viaceré médiá, vrátane českého bulváru Blesk, od začiatku informovali, že útočník mohol mať psychické problémy. To sa podľa polície neskôr aj potvrdilo.

Server Medzičas sa však vykoľajiť nedal, len v úvode konštatoval, že „útočník nepatril k najnovšej migračnej vlne“, a pokračoval v nastúpenom štýle.

Informáciu, že muž mal podľa polície psychické problémy, zamlčal a radšej sa rozpísal o tom, že nemecká vláda radšej kontroluje, čo píšu bežní Nemci na sociálnych sieťach, než aby riešila agresívnych utečencov.

„Na patálie s políciou tak mal väčšiu šancu nemecký občan kritizujúci problémy okolo migrácie ako migrant sexuálne obťažujúci nemecké dievča,“ poznamenal Medzičas.

Nemecko – útočník pobodal cestujúcich za výkrikov Allah Akbar – MEDZIČAS II

Reťazcom ďalších súvislostí sa od útočníka z Bavorska dostal až k situácii na Slovensku, ktoré podľa servera „tiež nie je za vodou“.

„Do parlamentu a aj vlády sa oklamaním voličov dostali ‚eurohodnotové‘ postavičky ‚merkeltypu‘, ktoré by nedbali zaviesť ‚merkelrajch‘ aj na Slovensku. Ich problémom sú ‚kotlebove hliadky‘ vo vlaku a nie to, čo sa deje kúsok za našimi hranicami s potenciálom tie hranice poľahky preskočiť,“ uzavrel Medzičas.

 

4. Otrasené hodnoty, Korán nahradí Bibliu

Biblia má v Spojených štátoch amerických výnimočné postavenie. Prisahajú na ňu prezidenti, odvolávajú sa na ňu svedkovia na súde. Čitateľ servera Hlavnespravy.sk napriek tomu mohol nadobudnúť dojem, že americké knižnice a školy čoskoro vyradia Bibliu zo svojich katalógov. Korán, prirodzene, zostane.

„Biblia, ktorá bola dosiaľ osnovou morálky našej civilizácie, sa stáva prekážkou pre novú morálku, ktorá našu spoločnosť postupne ovláda,“ napísali Hlavné správy.

Biblia sa dostala na zoznam nevhodných kníh ktoré by mali byť odstránené z verejných knižníc. Korán nevadí Hlavné správy

Odkiaľ sa táto informácia vzala? Hlavné správy odkázali na „index nevhodných kníh“, ktorý zostavuje Americká asociácia knižníc. Tento rok sa tam ocitla aj Biblia, čo podľa Hlavných správ znamená, že „Biblia je adeptom na cenzurovanie a na vyradenie z verejných a školských knižníc“.

Hlavné správy neboli jediné, čo vyvodili tento záver. Podobný článok publikoval aj český web Eurabia, ktorý je známy silne protimoslimským obsahom, a ich sesterský server Parlamentné listy.

Biblii, samozrejme, žiadny zákaz nehrozí. V celej „kauze“ ide o to, že Asociácia amerických knižníc dlhodobo zbiera od ľudí podnety na knihy, ktorých prítomnosť v knižniciach či školách im prekáža.

Výsledky zverejňuje v rámci rebríčka s názvom „The frequently challenged book“, ktorý sa dá veľmi voľne preložiť ako „opakovane spochybňované knihy“.

K Biblii tentokrát prišlo viac podnetov než po iné roky, a tak sa dostala medzi prvých desať kníh.

Frequently Challenged Books Banned Challenged Books
Rebríček je podľa Asociácie amerických knižníc zostavovaný s cieľom informovať o snahách o cenzúru a nie ako predohra k finálnemu odstráneniu kníh.

Čitatelia vo svojich podnetoch písali, že Biblia má podľa nich „sexuálny a násilnícky obsah“. Nepozdáva sa ani ateistom a kritikom Cirkvi.

Aj server Hlavné správy v tejto súvislosti citoval zástupcu asociácie Jamesa La Rue, ktorý vyhlásil, že „podľa niektorých ľudí narušuje prítomnosť Biblie v knižniciach odluku štátu od Cirkvi“.

Server však už nedoplnil ďalší jeho výrok. „La Rue zdôraznil, že jeho asociácia nie je nijako proti tomu, aby bola Biblia vo verejných školách,“ uviedol napríklad britský Daily Telegraph.

Okrem Biblie prišli podnety aj na Korán, bolo ich však menej, a preto sa Korán neprepracoval do Top 10.

Holy Bible on list of challenged books at US libraries
Holy Bible on list of challenged books at US libraries II (2)
Západné médiá opisovali hlasovanie amerických čitateľov skôr ako zaujímavosť. Neopomenuli vyjadrenie zástupcu asociácie Jamesa La Rue, ktorý povedal, že Bibliu nebude nikto vyraďovať z knižníc.

Rebríček asociácie teda neslúži ako podklad na vyradenie kníh z verejných knižníc. „Je to len štatistický rebríček požiadaviek na zakázanie či odstránenie. Nič viac, nič menej,“ poznamenal server Bezpointy.sk, ktorý sa venuje odhaľovaniu manipulatívnych článkov.

Celá iniciatíva so zbieraním podnetov má navyše úplne opačný zmysel, než sa môže zdať z článku Hlavných správ a iných podobných webov.

„Zostavujeme tento rebríček, aby sme informovali verejnosť o snahách o cenzúru, na ktoré narážajú knižnice a školy,“ vysvetľuje asociácia na svojich stránkach.

 

5. Briti by radi emigrovali na Sibír

Dôverčivý čitateľ mohol pred pár týždňami ľahko nadobudnúť dojem, že väčšina Britov sníva o tom, že by sa presťahovala do Ruska.

Český server Aeronet zverejnil článok s titulkom: Briti sú pripravení hromadne emigrovať na Sibír, pokiaľ im Putin ponúkne pozemok zadarmo, uviedol prieskum.

Článok v tomto prípade nevychádza z ruského, ale z britského zdroja. Bulvárny denník Daily Express si všimol iniciatívu prezidenta Vladimira Putina na väčšie osídlenie Sibíri – ako motiváciu ponúka záujemcom zadarmo pozemok.

Sibir Daily mail 22 tisic britov chce na sibir, pritomje to 22.tisi citatelov aeronet (2) Sibir Daily mail 22 tisic britov chce na sibir, pritomje to 22.tisi citatelov ukip

Britský denník pri tejto príležitosti urobil anketu medzi čitateľmi s otázkou: Presťahovali by ste sa do Ruska výmenou za bezplatný pozemok? Takmer osemdesiat percent čitateľov skutočne kliklo na možnosť „Áno, beriem“.

Výsledok ankety aj v tomto prípade zaujal viac českých a slovenských webov podobného svetonázoru ako Aeronet. O túžbach Britov po sťahovaní na Sibír informovali aj Hlavné správy či český Cz.sputniknews.

sibir daily mail

V čom je teda problém? Daily Express a s ním aj české a slovenské konšpiračné weby si jednoducho zamenili internetovú anketu za seriózny sociologický prieskum.

V internetových anketách často hlasuje len veľmi úzko zameraná skupina, ktorá práve číta daný článok a má chuť vyjadriť svoj názor. Nie je to reprezentatívna vzorka populácie, v ktorej by boli rovnomerne zastúpené skupiny obyvateľov podľa veku, regiónu či vzdelania.

Samotný Daily Express pritom nie je žiadny názorovo neutrálny denník. Jeho vedenie otvorene podporuje politickú stranu UKIP Nigela Faraga, ktorá sa usiluje o vystúpenie Británie z Európskej únie.

Takýto postoj je úplne legitímny, dá sa však predpokladať, že podobné názory budú mať aj jeho čitatelia. Anketa teda nehovorí nič o tom, aký postoj majú Briti k sťahovaniu na Sibír, ale aký postoj mali čitatelia názorovo vyhraneného média, ktorí mali chuť hlasovať v ankete.

Ankety sú bežným nástrojom aj iných spravodajských serverov, ktorý umožňuje čitateľov viac vtiahnuť do problematiky – pravidelne ich robí aj Denník N. Výsledky však majú len obmedzenú výpovednú hodnotu.

sibir daily mail .. priklad internetovej ankety II

Pokiaľ by napríklad Denník N postupoval rovnako ako britský Daily Express, mohol by publikovať článok s titulkom „Novú Ficovu vládu podporuje menej než 10 percent Slovákov“. Takto sa totiž vyjadrili čitatelia Denníka N v ankete z marca.

Podľa reálnych sociologických prieskumov to pritom s podporou novej Ficovej vlády až také zúfalé nie je. Prieskum spoločnosti Polis pre agentúru SITA nedávno prišiel so záverom, že v rámci slovenskej populácie vláde dôveruje 45 percent opýtaných.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Hoaxy a propaganda

Teraz najčítanejšie