Denník N

V Prešove sú zápchy ako v Bratislave, na pomoc volajú Doprastav

Kolóny v Prešove mal zmierniť malý obchvat v lete minulého roka. Foto – TASR
Kolóny v Prešove mal zmierniť malý obchvat v lete minulého roka. Foto – TASR

MHD v krajskom meste mešká aj 100 minút. Štyri roky sa čaká na dokončenie mestského obchvatu, ktorý nemá ani štyri kilometre.

Stáť ráno v kolóne áut aj hodinu? V Prešove to nie je nič neobvyklé. V pondelkové ráno trvá vodičom aj 50 minút, kým prekonajú 10-kilometrovú trasu po výjazd na diaľnicu.

Firma Hant mala ešte v lete minulého roka postaviť na juhu mesta malý, sotva štvorkilometrový obchvat. Práce síce rozrobila, ale nechala ich tak. Prečo, na tom nie je zhoda.

Štátni cestári vravia, že Hantu došli peniaze – zmienka o ňom už je v súdnom poradovníku na odpis dlhov, ako to urobil Váhostav. Technicky pritom už ide o spoločnosť Dopravné stavby, na ktorú sa Hant premenoval. S cestármi sa teraz súdi – vraj chybu urobili oni a ešte im aj prestali platiť.

Mestu teraz svitá nádej, že sa miniobchvat predsa dostavia. Cestári si už za Hant našli náhradu, je ňou firma Doprastav. „Slovenská správa ciest požiadala ministerstvo dopravy o súhlas s podpisom zmluvy,“ povedala hovorkyňa cestárov Zuzana Hromcová.

Čo to znamená?

Cestári odkázali, že  všetky ďalšie informácie poskytnú, až keď podpíšu zmluvu. Aj informácia o tom, že si na jeho stavbu vybrali Doprastav, je zatiaľ iba kuloárna.

Minister dopravy Roman Brecely podľa agentúry TASR povedal, že od podpisu až po strihanie pásky vidí práce v Prešove na desať mesiacov.

Nateraz sú štátni cestári zrejme radi, že sa dostali aspoň po to, aby poslali žiadosť o podpis zmluvy ministerstvu dopravy. Nie je jednoduché nahradiť jedného stavbára iným a ešte to aj urobiť rýchlo, čiže ideálne bez riadnej súťaže, ktoré sa zvyknú naťahovať.

Teraz dostali súhlas od Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý dáva pozor na to, aby v tendroch nebol niekto uprednostňovaný alebo iný diskriminovaný.

Sanitky môžu mať problém

Zákon vymenúva presne dôvody, kedy si štátna inštitúcia môže vybrať priamo, s kým bude rokovať o zákazke, ako by to malo byť s Doprastavom v Prešove.

Cestári sa snažili preukázať, že v Prešove je „mimoriadna situácia“, a že nemohli predvídať, čo sa stane. Koniec koncov, MHD tu mešká niekedy aj 100 minút.  Primátorka Prešova Andrea Turčanová vyhlásila v meste mimoriadny stav – policajti, hasiči a záchranky môžu mať v kolónach problém doraziť ľuďom včas na pomoc.

Úrad pre verejné obstarávanie však argument s mimoriadnou situáciou nepresvedčil o tom, že je Prešov hoden výnimky. No uznal iný argument cestárov: že technicky to inak nejde.

„Kontrolovaný uniesol dôkazné bremeno a preukázal existenciu technických dôvodov, kedy predmet zákazky môže poskytnúť len určitý dodávateľ,“ píše úrad v tlačovej správe.

Aká bude cena?

Koľko bude dokončenie cesty stáť, zatiaľ nie je známe. Hant mal s cestármi zmluvu v hodnote 32 miliónov eur vrátane DPH. Doteraz sa urobili práce za 12,7 milióna eur, rozdiel je 19,3 milióna eur.

V pôvodnom tendri na tento obchvat súťažilo deväť firiem. Doprastav bol druhý najlacnejší, jeho cenová ponuka bola približne o 3 milióny eur vyššia ako tá, ktorú predložil Hant. Cestári vyhlásili súťaž s odhadom, že ich miniobchvat môže vyjsť na vyše 56 miliónov eur vrátane DPH.

Keď bude malý obchvat hotový, situácia v meste by sa mala mierne zlepšiť. Reálnym riešením bude najmä stavba niektorého z plánovaných väčších obchvatov.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie