Denník N

Najvyšší most strednej Európy stavajú na Kysuciach, bude z neho výhľad na tri krajiny

Na Kysuciach stavajú most Valy. Foto - NDS
Na Kysuciach stavajú most Valy. Foto – NDS

Slovenskí motoristi ušetria pri jazde smerom na Poľsko deväť minút.

Keď sa žeriavnik potrebuje dostať na rozostavaný kysucký most zvaný Valy, trvá mu cesta nahor 15 minút. Výťahom, ktorý je osadený na pilieri, to vyjde na 2,5 minúty. Je to preto, že most Valy je vysoký 84 metrov.

To je unikát nielen na naše pomery, vyšší most nie je v celej strednej Európe, píše Národná diaľničná spoločnosť. Približne 600 metrov dlhý most na trase od Žiliny na Poľsko je už vraj krátko pred dokončením.

Národná diaľničná spoločnosť plánuje úsek s mostom odovzdávať šoférom v októbri tohto roka, no už sa ozývajú hlasy, že to môže byť aj začiatkom budúceho roka.

Zdroj: ndsas.sk
Zdroj: ndsas.sk

Ak sa na pôvodných plánoch nič nezmení,  most bude súčasťou 15,5-kilometrovej autostrády od Svrčinovca na Poľsko – preto sa na stav prác prišla koncom mája pozrieť aj poľská delegácia.

Zistila, že na stavbe mosta sa použilo 12-tisíc kubíkov betónu a 2 030 ton ocele. Spomínaný najvyšší žeriav, ktorý sa použil na stavbe je vysoký 94,5 metra.

Z kysuckého mosta tak bude výhľad rovno na tri krajiny – okrem Slovenska ešte do Česka a Poľska.

Prax ukáže, aký výhľad naozaj šoféri budú mať. Na moste sa plánuje osadiť vetrolam. Spomedzi európskych krajín tak bude vetrolam na moste okrem Francúzska a Chorvátska už aj na Slovensku.

Zďaleka sa most Valy ponad kysucké údolie zatiaľ nechytá na najvyšší most celého sveta. Tým je mexický Puente Baluarte. Tiahne sa ponad mexické údolie vo výške približne 400 metrov.

Najvyšší most Európy je francúzsky Viadukt Millau. Jeho piliere majú podľa wikipedie výrazne odlišnú výšku: od 77 až po 246 metrov. Staval sa vyše tri roky a podobne ako pod mexický most, aj pod tento by sa zmestila aj známa Eiffelova veža. Šoféri majú na moste výhľad na oblaky, ktoré sa podeň sťahujú. Jeho výška až po vrchol pilierov je 343 metrov.

Francúzsky projekt stál podľa rôznych zdrojov od 320 do 400 miliónov eur, je dlhý asi 2,5 kilometra.

Kysucký most Valy je súčasťou úseku Svrčinovec – Skalité, ktorý si štát objednal za 330 miliónov eur. Úsek stavia konzorcium okolo Váhostavu a Doprastavu. Do povedomia sa dostal aj tým, že súťaž o stavbu vyšetroval Protimonopolný úrad. Všetky štyri ponuky v tendri boli veľmi blízko pri sebe.

Súčasťou stavby sú aj dva tunely s celkovou dĺžkou 1,3 kilometra. Keď bude hotový, súčasne s ním sa odovzdá aj trojkilometrový úsek nad ním, smerujúci do Poľska. Šoféri tak ušetria 9 minút jazdy. Diaľnica bude mať dva pruhy, jeden v smere na Poľsko a druhý späť. Začal sa stavať koncom roka 2013.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie