Denník N

Začali sme lákať hollywoodskych filmárov, zatiaľ neprišiel nikto

Zahraniční filmári u nás vo väčšom prišli naposledy v roku 2011. V košickom Dóme sv. Alžbety nakrúcali minisériu Svet bez konca. Foto - TASR
Zahraniční filmári u nás vo väčšom prišli naposledy v roku 2011. V košickom Dóme sv. Alžbety nakrúcali minisériu Svet bez konca. Foto – TASR

Napriek novému zákonu o podpore väčších filmových produkcií sa na Slovensku stále vo veľkom nenakrúca. Filmové štúdiá chýbajú, v Jarovciach sa nestavia.

Je to už rok a pol od chvíle, keď minister kultúry Marek Maďarič (Smer) ohlásil zákon na podporu filmárov. „Chceme pritiahnuť veľké filmové produkcie, čo prinesie ekonomický profit pre našich podnikateľov v službách, ale aj nové pracovné príležitosti,“ povedal v júli 2013.

Zákon, ktorý mal lákať najmä zahraničných producentov, no môžu ho využiť aj domáci, začal platiť na začiatku minulého roka. Filmárom sľubuje vrátenie pätiny nákladov, ktoré u nás pri nakrúcaní preinvestujú. Musia však splniť dve podmienky: minúť aspoň dva milióny eur a prejsť takzvaným kultúrnym testom. V ňom získavajú body za to, že sa vo filme objavia slovenské lokality či osobnosti.

Chýbajú nám ateliéry

O štátnu podporu, ktorú rozdeľuje Audiovizuálny fond, sa však dodnes ani len predbežne nikto neprihlásil. Podľa šéfa fondu Martina Šmatláka čiastočne preto, že ubehlo málo času.

„Zákon síce platí od 1. januára 2014, no bolo ešte treba vydať vykonávaciu vyhlášku a podporu zosúladiť s Európskou komisiou,“ vysvetľuje. „Reálne všetko funguje tak, ako má, asi pol roka.“

Šmatlák pripomína, že nevýhodou Slovenska je aj zdevastované zázemie pre filmárov. „Štúdiá na Kolibe sme si sami pred dvadsiatimi rokmi zlikvidovali, to žiadna iná európska krajina neurobila.“

Nové podmienky pre filmárov treba navyše aj spropagovať. „Je otázka, či vieme o Slovensku hovoriť ako o filmovej krajine, kde sa dá nakrúcať aj niečo iné ako nízkorozpočtové dokumenty.“

Ambíciu vybudovať kvalitné filmové štúdiá v minulosti prezentovala spoločnosť Solid Enterprise, ktorá chcela postaviť ateliéry v bratislavských Jarovciach. Termín začiatku výstavby však niekoľkokrát posunula.

„Nehľadajte senzáciu, na jeseň to spustíme,“ presviedčal v rozhovore pre denník SME majiteľ firmy Marek Veselický minulé leto. Stavať sa však nezačalo dodnes, neznáme sú aj mená investorov, ktorí by mali projekt za 60 miliónov eur zaplatiť.

Doma za milióny nenakrúcame

So Šmatlákom v mnohom súhlasí aj producent Marián Urban, ktorý stojí za najnovším filmom Juraja Nvotu Rukojemník. „V Česku a Maďarsku majú zákon o podpore filmárov roky, u nás platí pár mesiacov,“ hovorí. „Veľký rozdiel medzi nami a Českom je aj v kvalite infraštruktúry a počte ľudí, ktorí pri filme pracujú.“

Dôvod nezáujmu filmárov vidí aj v množstve peňazí, ktoré musia filmári preinvestovať. Kým v Česku potrebujú na vstup do dotačného systému preukázať investíciu aspoň 500-tisíc eur, u nás je hranica na dvoch miliónoch. To obmedzuje aj domácich filmárov, ktorí s podobnými rozpočtami zatiaľ nepracujú. Limit čiastočne mierni len možnosť rozložiť si výdavky na dobu troch rokov, prípadne rozdeliť na tri samostatné filmy.

„Keď sa pozrieme do Prahy, uvidíme, že české filmy už nepodporuje len verejnoprávna Česká televízia,“ pripomína Urban. „Do úspešných komédií vstupuje aj Nova či Prima, čo sú súkromné televízie, a ich príspevok je veľmi zaujímavý, lebo môže byť aj vyšší ako dvadsaťpäť percent rozpočtu.“

Doplnené: Zahraniční producenti na Slovensku naposledy vo väčšom nakrúcali na jeseň 2014. Pre záverečnú scénu v sci-fi filme Spectral si vybrali lokácie v Komárne, nakrúcali aj v tamojšej pevnosti. V roku 2011 zasa približne 250-členný štáb v Košiciach filmoval scény do kanadsko-britsko-nemeckej minisérie Svet bez konca. Vo filme nakoniec zo záberov nakrútených na Slovensku použili štyri minúty.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie