Denník N

Dizajnérsky talent zastavila železná opona

Melkus RS 1000, Heinz Melkus, 1970
Melkus RS 1000, Heinz Melkus, 1970

Superšport progresívnych tvarov pre východonemecký Melkus nakreslil v roku 1967 len 16-ročný študent z Piešťan. Nadčasový návrh sa však realizácie nedočkal

Už od roku 1914 nájomca Piešťanských kúpeľov Ľudovít Winter usporadúval v letných mesiacoch Kvetinové korzo nielen pre koňmi ťahané kočiare, ale aj pre hrdých vlastníkov automobilov. V rokoch 1932 – 1937 sa nadšení majitelia nablýskaných automobilov predvádzali na Kúpeľnom ostrove, kde vyhlasovali laureátov Concours d‘Elegance.

Po vojne vznikol Auto Moto Klub Piešťany. O dva roky neskôr sa začali organizovať povestné Piešťanské trojuholníky a od roku 1958 – 1989 medzinárodné preteky motocyklov a automobilov Cena Slovenska.

Západnejší východ

Práve v Piešťanoch 60. rokov sa Peter Chudý ocitol priamo v centre diania motoršportu najmä vďaka svojmu otcovi Františkovi Chudému, ktorý v rokoch 1958 – 1974 vykonával činnosti priamo súvisiace s organizovaním Ceny Slovenska. Mladého študenta najviac priťahovali pretekárske špeciály, ich tvar a konštrukcia. Jeho fantázia sa nezastavila ani pred papierom či sadrou, a tak kresba a modelovanie patrili medzi základné prejavy nádejného automobilového dizajnéra.

Z východného bloku boli najzaujímavejšie monoposty z NDR. Heinz Melkus, výrobca a konštruktér elegantných, štíhlych špeciálov, nasadzoval svoje pretekárske monoposty s dvojtaktnými motormi Wartburg do napínavých súbojov v rámci Formule 3.

Piešťany v tom čase ponúkali atraktívnu „stredomorskú“ atmosféru. Denné promenádne koncerty, festival opernej a symfonickej tvorby, tenisové turnaje, parkúry, plavecké šampionáty, vodné pólo, jachting, závodné rýchlostné člny… To bol len zlomok aktivít, ktoré boli magnetom pre všetkých návštevníkov.

Zrod Ostbloklotusu

Keď v roku 1967 slávneho Maxa Byczkowského doplnil v tíme medzi inými aj syn Heinza Melkusa Ullrich (Ulli), netrvalo dlho a v Piešťanoch sa s Chudým skamarátil. Hoci bol čerstvý inžinier z NDR o päť rokov starší,  dobre si rozumeli aj vďaka Chudého výbornej nemčine.

Keď sa ich otcovia v júli 1967 rozprávali o pripravovanom projekte superšportu coupé s laminátovou dvojmiestnou karosériou, započul to aj mladý piešťanský konštruktér. Len čo prišiel domov, začal kresliť budúci MELKUS.

Možnosť urobiť niečo ako Lotus z východného bloku bola pre Chudého silná motivácia. Na druhý mal už naskicovaný prvý návrh, ktorý sa stal predmetom diskusie ešte v ten večer pred pretekmi.

V ďalšom rozlete nádejného štylistu schladila beznádejná nedostupnosť náročne tvarovaného čelného skla, ktoré si pre tento dizajn vysníval. Aj táto podmienka zmietla zo stola elegantnú tvarovú koncepciu, ktorá bola podľa oboch Melkusov príliš uhladená – „zu linea italiana“.

Budúci Melkus RS 1000 mal byť podľa Ulliho viac „DDR sportlich“, s nízkou nábežkou vpredu a vysokou odtrhovou hranou vzadu. O rok, v júli 1968, sa na pretekoch v Piešťanoch opäť stretli. Peter Chudý pracoval na svojej vízii usilovne celý rok a priniesol okrem množstva skíc a technických výkresov aj sadrový model v mierke 1:10. Heinz Melkus mal však jasnú víziu, ktorá konštrukčne vychádzala z Lotusu Elan. Ten ho očaril už v roku 1964 a tvarovo stavala na automobile Opel GT z roku 1968.

Návrh Melkusu, Peter Chudý, júl 1967
Návrh Melkusu, Peter Chudý, júl 1967

„Bratská pomoc“

Od posledného stretnutia s Melkusovcami prešiel iba mesiac a všetko sa zmenilo. Po 21. auguste 1968 už nebolo nič ako predtým. V roku 1969 Melkusovci do Piešťan neprišli. Klasifikáciu dostali iní „motoristi“ na pancierových vozidlách. Preteky sa nekonali ani v roku 1970.

Práve v tomto roku známy motoristický publicista Karel Hrubec informuje na stránka časopisu Automobil (roč. 1970 str. 14–15) o superšporte z Drážďan: „Nedávno sme navštívili malú dielňu v Drážďanoch na Liepziger Strasse, aby sme uvideli najnovší šláger, ktorý sa tu narodil. Automobil RS 1000 je ukážkou kusovej ručnej práce s maximálnym využitím sériovo vyrábaných náhradných dielov Wartburg. Ale to zbadá iba odborník, laikovi takáto myšlienka nepríde ani na um. Kto by hľadal vo veľmi zošikmenom prednom skle diel z obyčajného Wartburgu 353?“

V roku 1970 vyrobili u Melkusa 12 vozidiel RS 1000 a v nasledujúcom roku dvojnásobok. Celkovo viac ako 100 a v roku 1973 už štartovali aj v Piešťanoch na Majstrovstvách ČSSR, spolu so spidermi Wartburg kategórie B6. Ďalšia maketa superšportu, ktorú vytvoril Peter Chudý v roku 1970 pre konzultáciu s Hansom Melkusom, už tvarové riešenie Melkusu RS 1000 neovplyvnila. Jeho dizajn však prežil v projekte dvojmiestneho kupé GIOM 01, ktorý mal premiéru na medzinárodnom autosalóne AUTOPROGRES 1973 v Paláci kultúry a oddychu v Prahe.

Mimoriadne talentovaný mladý konštruktér a dizajnér automobilov, o ktorého mali v tom čase záujem aj renomované talianske karosárne, narazil na železnú oponu, ktorá delila svet na „dobrých“ a „zlých“. Možno keby sa niektoré udalosti stali o pár rokov neskôr, boli by sme dnes pyšní na piešťanského automobilového dizajnéra svetového mena.

Viac sa o dejinách východonemeckých a československých automobilov 60. a 70. rokov dozviete v októbri na výstave Farebná šeď / Buntes Grau v Podkroví Slovenského múzea dizajnu v Bratislave.

03 Chudy a model MelkusIng. arch. Peter Chudý (1951)

Zmaturoval na Strednej všeobecnovzdelávacej škole v Piešťanoch a v štúdiu pokračoval na Fakulte architektúry SVŠT v Bratislave. Na prelome rokov 1969 – 70 vyhral súťaž Technických novín so svojimi návrhmi automobilu na podvozku Škody 100.

Od roku 1973 ilustroval časopis Elektrón. V rokoch 1984 – 1989 bol hlavným architektom Piešťan. V rokoch 1991 – 2007 pracoval na projektoch v Bratislave, vo Viedni, Villachu, v oblasti Durn­rohr pri Zwentensdorfe a v Badene.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie