Most sa chváli, že zachránil málotriedky, problém však nevyriešil
Budú to pravdepodobne tunajší Maďari, čo nakoniec najviac doplatia na to, že sa malé a nekvalitné školy udržiavajú pri živote.
„Dokázali sme to“ hlása titulok na webovej stránke poslanca Mosta-Híd Pétera Vörösa. „Most zachránil málotriedky,“ oznamuje víťazoslávne rovnakú udalosť titulok internetových novín bumm.sk, veľmi veľmi blízkych Mostu. Celá vec je však oveľa zložitejšia.
Vörös predložil parlamentu novelu školského zákona, podľa ktorej získali výnimku takzvané málotriedky i plnoorganizované menšinové školy, ktorým pre nízky počet žiakov hrozil zánik. Bola to veľmi citlivá vec najmä pre maďarskú menšinu. Jej politici a aktivisti pre záchranu málotriedok dokonca zorganizovali – neúspešnú – demonštráciu. Pre desiatky škôl s maďarským vyučovacím jazykom mohol byť tento školský rok posledným. Mali tak málo žiakov, že nedokázali prežiť ani so zvýšeným normatívom, ktorý im systém financovania škôl zaisťoval.
Záchrana málotriedok bola jednou z priorít Mosta pri vstupe do vlády. A bola tiež jednou z mála priorít strany, s ktorých splnením nemal byť žiadny problém. Most musel za každú cenu vykázať akýkoľvek úspech, po tom, čo urobil názorový premet v otázke dvojakého občianstva a strápnil sa v kauze Bašternák. Záchrana málotriedok výnimkou zo zákona pritom veľa nestojí a Smer mohol takúto odmenu Mostu za jeho lojalitu pokojne venovať.
Problém je, že výnimka nielen veľa nestojí, ale ani nič nerieši. Malým školám zaistí odklad, nezmení však to, že sú neefektívne. Mnohé miestne samosprávy majú veľký problém ich financovať a bude to čoraz horšie. „Z roka na rok do týchto škôl zapisujú menej detí,“ píše i Vörös. A tento trend sa asi nezmení.
Udržiavať malé školy pri živote za každú cenu sa nakoniec môže ukázať ako najkontraproduktívnejšie najmä pre menšinu. Majú obvykle logicky nízku úroveň a rodičia sa im budú čoraz viac vyhýbať, ak chcú svojim deťom dopriať kvalitné vzdelanie. A svoje deti radšej pošlú do slovenskej školy, ak to bude jediná ďalšia priechodná alternatíva.
Na to všetko v minulosti poukazoval i Most a navrhoval riešiť problém napríklad dotovaním školských autobusov, ktoré by deti z málotriedok a malých menšinových škôl zvážali do väčších a ekonomicky udržateľných škôl schopných poskytovať výučbu na vyššej úrovni.
„Určite nie je efektívne snažiť sa tu zakonzervovať taký systém národnostného školstva napríklad v prípade Maďarov, aký tu bol pred desiatimi či dvadsiatimi rokmi,“ vysvetľoval ešte nedávno vládny splnomocnenec pre menšiny László Bukovszký, nominovaný Bugárovou stranou. Autobusy by podľa neho tiež mohli byť koncepčným riešením, na rozdiel od predlžovania existencie málotriedok bez premyslenej predstavy o ich budúcnosti.
Most si však radšej vybral nesystematické opatrenie. Presadenie výnimky by sa dalo pochopiť len ako dočasná vec s ohľadom na krátkosť času pred septembrovým rušením prvých málotriedok. Most ho však vydáva za konečné riešenie a veľké víťazstvo, aby prekryl všetky svoje ostatné zlyhania. Vörös dokonca vysvetľuje, že už len pre záchranu týchto škôl stálo za to ísť do vlády.
🗳 Predplatitelia Denníka N, pomôžte prvovoličom zorientovať sa v politike. Do 30. septembra môžu mať prístup k Denníku N zadarmo – stačí s nimi zdieľať stránku Prvevolby.sk.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.