Denník N

Počiatek predraženie diaľnic vybavil, Brecely ho môže nepodpísať

Pánom diaľničných tendrov sú znova firmy, štát si za to môže sám.

Keď Ján Počiatek preberal od Jána Figeľa ministerstvo dopravy, zdedil po ministrovi za KDH začaté diaľničné tendre, ktoré sa skončili konečnou cenou tesne pod 50 percentami vládnej expertízy. Za približne tieto ceny sa tieto diaľnice aj postavili, no potom už ceny len rástli. Novému ministrovi Romanovi Brecelymu nechal Počiatek v podstate už hotové tri tendre, v ktorých boli najlepšie ponuky v priemere na úrovni 102 percent vládneho odhadu.

Keďže na metodike vládnej expertízy sa nič dôležité nezmenilo, znamená to, že Počiatek stihol za štyri roky dvihnúť ceny diaľnic na dvojnásobok. Ak by teda ceny diaľnic a rýchlostných ciest ostali na Figeľovej, nie Počiatkovej úrovni, tak by pri priemernom ročnom tempe stavby diaľnic v objeme okolo 800 miliónov eur mohol štát ušetriť dosť na to, aby okamžite o 20 percent zvýšil platy všetkým učiteľom a všetkým zdravotným sestrám.

V praxi by pokrokom bolo aspoň to, keby teraz nový minister Brecely stopol dva z troch tendrov Počiatkovho dedičstva, pri ktorých je podľa analýzy INEKO veľké podozrenie na cenovú dohodu akože súťažiacich firiem. Viacero nepriamych dôkazov ukazuje, že o obchvat Prešova a Čadce sa reálne nesúťažilo, že sa tam firmy dohodli. A že ak by v nich bola súťaž aspoň taká tvrdá ako v tendri, v ktorom vyhrala Skanska, štát by mal doma sto miliónov eur.

Reálny scenár je však iný. Nové vedenie ministerstva oznámi, že tendre prebehli v súlade so zákonom, a že aj tak je hlavným cieľom začať ďalšie diaľničné stavby v regiónoch čím skôr. A hneď potom môžu koaliční plánovači znova začať vyplakávať, že eurofondy skončili a že parlament by mal povoliť viac peňazí na výstavbu diaľnic aj za cenu vyššieho štátneho dlhu.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie