Denník N

Referendum britské noviny polarizuje rovnako ako spoločnosť

Bulvár Sun a magazín Economist. Dva odlišné pohľady na brexit.
Bulvár Sun a magazín Economist. Dva odlišné pohľady na brexit.

Ak ide v Británii o Európu, nič neodráža nálady v spoločnosti lepšie ako titulky v novinách. Keď sa pred vyše štyridsiatimi rokmi Briti v referende rozhodovali, či vstúpiť do Európskeho hospodárskeho spoločenstva, názory médií neboli ani zďaleka také protichodné ako dnes.

Prešli sme si tie najvplyvnejšie britské noviny, ako sa postavili k brexitu. Nie všetky majú jednoznačný postoj. 

Za zotrvanie: Financial Times, Economist, Guardian, Daily Mirror

Financial Times dávajú pravidelne priestor osobnostiam, ktoré sú proti odchodu. Naposledy prostredníctvom rozhovoru s Johnom Majorom, ktorý bol v 90. rokoch premiérom. V ňom spomína napríklad odtrhnutie Škótska v prípade, že by Británia EÚ opustila. Aj The Economist dlhodobo upozorňuje na negatívny politicko-ekonomický dosah brexitu. Dôraz dáva hlavne na ekonomické analýzy. Titulka z posledného vydania to dáva jasne najavo: Rozdelení padneme.

fteconomist

The Guardian začal nedávno používať k článkom o referende vysvetlivku, ktorá na vás vyskočí hneď po ich otvorení. V texte upozorňuje, že ekonomický argument Borisa Johnsona, bývalého primátora Londýna a protagonistu kampane za odchod, je zavádzajúci. „Boris Johnson opakovanie tvrdil, že do Bruselu posielame týždenne 350 miliónov. Toto číslo však bolo označené ministerstvom financií za zavádzajúce. Keď do rovnice zarátame peniaze, ktoré dostávame, dospejeme k záveru, že týždenne odvádzame 110 miliónov libier. A to neberieme do úvahy ekonomický zisk z toho, že sme súčasťou jednotného trhu, kde žije 500 miliónov ľudí,“ upozorňuje Guardian.

guardian The Guardian: explainer

Bulvárny denník Daily Mirror viacerými titulkami komunikoval negatívny dosah spôsobený možným odchodom. Považujeme ho preto za zástancu zotrvania. Pätnásteho júna dali na prednú stranu ministra financií, ktorý upozorňuje, že odchod môže spôsobiť zníženie rozpočtu na zdravotnú starostlivosť a zvýšenie daní.

daily mirror

Za brexit: Telegraph, Daily Mail, Spectator, Daily Express

Denník Daily Telegraph, jeden z hlavných konkurentov Guardianu, sa postavil za odchod. Svoj postoj vysvetľuje aj tým, že dve tretiny jeho čitateľov brexit podporujú. Na tejto titulke dáva priestor Borisovi Johnsovi s názvom „Bojujem za slobodu“, o článok nižšie však vysvetľuje, ako by brexit pomohol nepriateľom Západu.

telegraph

Bulvár Daily Mail, konzervatívne noviny známe svojím kritickým postojom k imigrácii a všetkému, čo nie je britské, razia jasnú líniu za brexit. Titulka „Veľký blud“ odkazuje na dohodu, ktorou premiér Cameron „zapredáva Britániu Európe“. Veľkým prekvapením však bolo pondelkové vydanie, v ktorom si maďarský premiér Orbán zaplatil celostranovú reklamu. „Rozhodnutie je na vás, no rád by som vám dal vedieť, že Maďarsko by bolo hrdé, keby s vami bolo v Európskej únii naďalej,“ hlása reklama na pozadí maďarskej vlajky s podpisom Orbána.

daily mail

Najstaršie noviny v anglickom jazyku – The Spectator – sú taktiež za vystúpenie, rovnako ako pri poslednom referende o Európskom hospodárstve v roku 1975.

Ale zatiaľ čo vtedy boli prakticky jediným médiom za nevstúpenie do spoločnej únie (okrem lokálneho Dundee Courier a komunistického Morning Star), teraz v kempe odporcov EÚ nie sú sami. Noviny svoj postoj vyjadrili titulkou, ktorá zobrazuje motýľa, ako vylietava z klietky Európskej únie do otvoreného sveta. „Často stojíme na opačnej strane, no takmer vždy máme pravdu,“ zdôvodňuje denník svoje rozhodnutie v príspevku.

the spectator 2

Bulvárny Daily Express, konkurent Daily Mail a Daily Mirror, má dlhodobo protieurópske názory. Už od roku 2010 sa na jeho titulkách objavuje rytier v brnení brániaci britské ostrovy pred nástrahami z Európy. Utorkové vydanie cituje profesora Davida Blakea, „jedného z najlepších expertov na dôchodkový systém,“ ktorý zistil, že EÚ je „veľmi zlá“ pre britské penzie. Na titulke dostáva veľký priestor aj Nigel Farage, líder strany UKIP, ktorá patrí k radikálnej pravici.

daily express recent

Murdoch na oboch stranách, The Independent nejasný

Keď minulý týždeň The Sun vyšiel s titulkom „BeLEAVE in Britain“, bolo jasné, na strane koho stojí. Najpredávanejšie noviny mediálneho magnáta Ruperta Murdocha povolili pod nátlakom silno euroskeptických čitateľov a pridali sa ku kampani za odchod. Naopak, The Times s mestskou čitateľskou základňou, ktoré takisto patria do Murdochovho impéria, zastávajú opačný názor. Svedčí o tom titulka „Prečo je pre Britániu najlepšie zotrvať“.

the times_why remain is best for Br

Noviny The Independent, ktoré považujeme popri denníkoch Guardian, Telegraph a Times za štvrté mienkotvorné médium, ostávajú takpovediac nezávislé. Dva dni pred referendom poskytujú veľký priestor Nigelovi Farageovi z UKIPU, no na druhej strane vyvracajú viaceré chybné tvrdenia kampane za odchod. Nedávno publikovali aj otvorený list, pod ktorý sa podpísalo takmer sto profesorov z britských univerzít vyzývajúc na zotrvanie v EÚ.

Brexit

Teraz najčítanejšie