Denník N

Najhoršie zápchy by sa mali v Prešove skončiť na jar, miniobchvat už stavia Doprastav

Minister dopravy Roman Brecely (vpravo) slávnostne odovzdával stavenisko v Prešove manažérom Doprastavu. Foto - Tasr
Minister dopravy Roman Brecely (vpravo) slávnostne odovzdával stavenisko v Prešove manažérom Doprastavu. Foto – Tasr

Štyri kilometre prvého prešovského obchvatu zaberú napokon 5 rokov práce. Odovzdá ho iná firma, ako stavbu začala.

Prešovčania dostali sľub, že sa už len 275-krát vyspia a počet zápch na ich cestách vďaka novému miniobchvatu prudko klesne. Malo by to byť vydýchnutie, pretože preplnené cesty sú totiž v treťom najväčšom slovenskom meste už podobne vážny problém ako v Bratislave. Dostať sa v Prešove napríklad na výpadovku na Košice zaberie v bežné pondelkové ráno, keď sa pustia kamióny z Poľska, aj takmer hodinu.

Minister dopravy Roman Brecely vo štvrtok navštívil Prešov, aby oznámil, že štvorkilometrový južný obchvat mesta postaví do marca budúceho roka Doprastav.

„Verím, že ľudia v Prešove budú mať konečne k dispozícii cestu, ktorá tu už mala stáť,“ rečnil Brecely, keď odovzdával stavenisko manažérom Doprastavu.

Pomoc mestu to bude zatiaľ mierna. Významnejšiu ako malý obchvat má priniesť juhozápadný veľký obchvat Prešova, ktorý je tesne pred podpisom, no v súťaži sa ukazujú podozrenia na kartel. Najlacnejšie je v ňom konzorcium s Doprastavom. Ďalšou cestou, ktorá sa pri Prešove kreslí, je jeho severný obchvat.

Príbeh cesty sa ťahá od roku 2012

Stavbári sú teraz na rade, aby konečne postavili aspoň prvú minicestu. Konečne preto, lebo vnútromestský obchvat už mal byť hotový v lete minulého roka.

Miniobchvat Prešova

  • Konzorcium firmy Hant BA DS a španielskej Anik podpísali zmluvu na menší obchvat Prešova v máji roku 2012.
  • Ide o stavbu nového cestného úseku v dĺžke 2,2 km, rekonštrukciu existujúcich ciest v dĺžke 1,6 km a úpravu a výstavbu 8 mostov a 3 križovatiek na juhozápadnom okraji Prešova.
  • Víťaz vzišiel z tendra, do ktorého sa hlásilo 9 záujemcov.
  • Konzorcium vedené Hantom bolo s cenou 26,7 milióna eur bez DPH najlacnejšie.
  • Slovenská správa ciest, pod ktorú spadajú cesty prvej triedy, podľa odhadov v tendri očakávala, že práce môžu vyjsť aj na vyše 47 miliónov eur bez DPH.

Stavbu zadali v máji 2012 najprv firme Hant, tá ju prestala pred viac ako rokom stavať. Cestári hovoria, že jej došli peniaze, Hant zase, že im cestári neplatili a robili prieky.

Výsledok je, že autostráda bude najskôr v marci roku 2017, čiže takmer 5 rokov od prvých výkopov na juhu krajského mesta.

Doprastav náhle zdražel

Zmení sa však cena za stavbu. Doprastav pýta za obchvat 31,2 milióna eur. Hant podpisoval s cestármi zmluvu v hodnote 32 miliónov eur, no 12,7 milióna eur už prestaval. Všetky ceny sú vrátane DPH.

Doprastav sa pritom hlásil aj do prvej súťaže. S cenou 35,3 milióna eur skončil tesne za Hantom. Informovali o tom v roku 2011 Hospodárske noviny.

Cestári jeho novú cenovú politiku akceptujú. Ich hovorkyňa Zuzana Hromcová píše, že táto cena je reálna a že „v súčasnosti bola najnižšia cena ponúknutá Doprastavom“.

Okrem neho rokovali ešte s Euroviou, Inžinierskymi stavbami, so Strabagom a s firmou C. M. R. Slovakia. Ich ponuky cestári nezverejnili s vysvetlením, že zákon im to neprikazuje.

Záchranka si ťažko razí cestu kolónou

Pri výbere firmy, ktorá preberie stavbu miniobchvatu po Hante, totiž nešlo o klasickú súťaž, ale priame rokovacie konanie bez zverejnenia.

Aby ho cestári mohli obstarať cez priame rokovacie konanie, snažili sa mesto presvedčiť, aby vyhlásilo mimoriadny stav. Podarilo sa, primátorka Prešova Andrea Turčanová tak urobila ešte v novembri po tom, ako do Prešova zavítal súčasný Brecelyho štátny tajomník zo Smeru Viktor Stromček.

Oficiálny dôvod bol, že MHD mešká aj viac ako hodinu a kolóny ohrozujú ľudské životy, pretože si nimi ťažšie razí cestu záchranka či hasiči.

Úrad pre verejné obstarávanie napriek tomu povedal, že toto nie je ten mimoriadny prípad, aký by tender v extra režime ospravedlňoval. Rokovacie konanie bez zverejnenia však napokon povolil, ale s argumentom, že pri odchode jednej firmy z nedostavanej stavby to inak nejde.

Na obchvate tak napokon zarobí Doprastav, ktorý na prelome rokov 2014 – 2015 odpisoval dlhy a stavbárom zaplatí len asi tretinu toho, čo preň reálne odrobili.

V podobnej situácii sú teraz tí, ktorí verili, že im za prácu zaplatí Hant vyhodený z prešovského staveniska. Prípravy takzvanej reštrukturalizácie má už rozbehnuté na súde.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie