Denník N

Slovenskí študenti vyvinuli úsporné vozidlá, pretekať pôjdu do Londýna

Tím zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Foto – Shell Eco-marathon
Tím zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Foto – Shell Eco-marathon

Na európsku časť súťaže úsporných vozidiel Shell Eco-marathon Europe 2016 pôjdu tento rok tri slovenské tímy.

Prvýkrát v histórii budú o titul najúspornejšieho vozidla v súťaži Shell Eco-marathon Europe 2016 bojovať tri študentské tímy zo Slovenska.

Od 30. júna do 3. júla budú v areáli olympijského parku v Londýne súťažiť pretekári zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave (STU), zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) a stredoškoláci zo Spojenej školy Tvrdošín.

Súťaže sa zúčastní 199 študentských tímov z 29 európskych krajín. Súťaž motivuje mladých inžinierov k neustálemu znižovaniu energetickej náročnosti vozidiel. Hodnotí sa prejdená vzdialenosť na liter paliva alebo kilowatthodinu.

Bratislavský tím

Študenti bratislavskej STU sa hlavnej časti súťaže zúčastnia už po štvrtýkrát. Hmotnosť vozidla, ktoré postavili, nepresahuje 50 kilogramov. Karoséria vyrobená z karbónu váži len necelých 15 kilogramov. Vďaka dizajnu dosahuje auto minimálny odpor vzduchu.

„Je to pre nás veľká výzva, súperiť so študentmi technických škôl z celej Európy,“ povedal v správe Tomáš Milesich, člen FME Racing Teamu. „Inovatívny dizajn, nové materiály či efektívnejšie využívanie paliva by mohlo v budúcnosti pomôcť pri tvorbe vozidiel, ktoré by boli nielen ohľaduplné k životnému prostrediu, ale rovnako nápomocné v plynulosti mestskej premávky,“ dodal.

Shell Eco-marathon sú preteky zamerané na energetickú úsporu a budúcnosť mestskej mobility. Tento rok sa stanú súčasťou festivalu Make the Future London – podujatia, ktoré spája inovácie a nové technológie pre riešenie rastúcich energetických potrieb.

„Budúcnosť ľudstva závisí od dostupnej, spoľahlivej a udržateľnej energie. Shell Eco-marathon ukazuje riešenie energetických výziev, ktorým spoločnosť v súčasnosti čelí. Je skvelé vidieť, že aj slovenskí študenti majú čo povedať k téme mestskej mobility,“ povedal v správe Petr Šindler, komunikačný manažér európskej časti súťaže Shell Eco-marathon.

Košickí pretekári

Košický tím sa súťaže zúčastnil už viac ako pätnásťkrát. Tento rok stavili študenti na benzínové vozidlo z minulých rokov. Modernizáciou prešiel interiér, exteriér a pohon.

„Minimálnu spotrebu dosahujeme spojením viacerých faktorov – hmotnosti, aerodynamiky, minimalizáciou jazdných odporov, vhodným výberom a nastavením motora či jazdeckou zručnosťou. Celá konštrukcia auta sa podriaďuje týmto faktorom,“ vraví Branislav Konečný, vedúci člen košického tímu.

TUKE Kosice
Tím Technickej univerzity v Košicich. Foto – Shell Eco-marathon

Aj Spojená škola Tvrdošín

Stredoškoláci z Tvrdošína postavili vozidlo od základov, má benzínový pohon. Celkové konštrukčné riešenie vozidla je zamerané na znižovanie hmotnosti. Študenti to dosiahli výrobou odľahčeného rámu z duralu, laminátovej karosérie, úsporným motorom, použitím kolies s nízkou trakciou, odľahčenou sedačkou a aerodynamickým tvarom vozidla.

„Tešíme sa, že sa nám podarilo uspieť v silnej konkurencii stredných a najmä vysokých škôl a dostali sme pozvánku do Londýna. Pre našich študentov je to veľká príležitosť premeniť teoretické vedomosti do praxe a zúčastniť sa pretekov po boku skúsených európskych škôl. Veríme, že súťaž prehĺbi v študentoch chuť pokračovať v štúdiu technických smerov aj v budúcnosti,“ povedala v správe Ľudmila Uhlíková, riaditeľka SŠ Tvrdošín.

SS Tvrdosin
Študenti z Tvrdošína. Foto – Shell Eco-marathon

V Le Mans

Stredoškolskí študenti z Trnavy do Londýna nepocestujú. Aj tak zaujali: v súťaži Shell Eco-marathon Le Mans – Challenger Event konkurovali v kategórii elektromobilov tímom z celej Európy. Pri svojej premiére na známom okruhu dosiahli výsledok 158 km na 1 kWh.

Svoj elektromobil postavili za tri mesiace, venovali mu necelých 200 hodín práce. Rám vozidla je zo železa, na plášť študenti použili dutinkový lexan. Kabína vodiča je z priehľadného 3 mm polykarbonátu, pohon zabezpečuje trojfázový elektromotor napájaný 36-voltovým jednosmerným napätím z lithium-ionového akumulátora.

Výkon motora je 250 wattov, maximálna rýchlosť vozidla 30 km/h a dojazd približne 50 kilometrov.

„Študenti na pretekoch nazbierali vzácne skúsenosti a tipy pre zlepšenie vozidla, ktoré môžu zužitkovať budúci rok v hlavnej súťaži. Možnosť prejsť technickou kontrolou a postaviť sa na štart bola pre celý tím vynikajúcou príležitosťou,“ hovorí v správe Milan Eliáš, vedúci tímu.

SPSD Trnava
Študenti z Trnavy. Foto – Shell Eco-marathon

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Veda

Teraz najčítanejšie