Denník N

Diaľničiari sľubujú cestu z Trnavy do Bratislavy s kolektormi. Kratochvílová vraví, že kolektory nebudú

Križovatku Triblavina neustále menia. Jej tvar je kľúčový pre šoférov a výnosnosť developerských projektov pri D1. Zdroj – enviro.gov.sk
Križovatku Triblavina neustále menia. Jej tvar je kľúčový pre šoférov a výnosnosť developerských projektov pri D1. Zdroj – enviro.gov.sk

Aktualizované o 17:40 – Keď prekreslili križovatku Triblavina, odporcovia hovorili, že na D1 sa pohodlne napojí iba jeden developer. Teraz sa riešenie znovu mení, ale možno ani nie.

Cesta medzi Bratislavou a Trnavou by mala byť naozaj pohodlná. Vyplýva to zo slov hovorkyne Národnej diaľničnej spoločnosti Michaely Michalovej, podľa ktorej budú pozdĺž budúcej rozšírenej D1 v tomto území viesť aj súbežné cesty, prezývané kolektory. Upozornili na to Hospodárske noviny.

Kolektory slúžia na to, aby sa na diaľnicu dalo pohodlne napájať plynulejšie a častejšie, než keby na nej boli len bežné križovatky. Okrem toho, ak je na diaľnici nehoda, dá sa takýto úsek pohodlnejšie obísť.

Dobrá správa je to pre obyvateľov priľahlých obcí, ako je Bernolákovo či Chorvátsky Grob. Tí sa totiž obávali, že kolektory v projektoch nebudú, pretože ich diaľničiari škrtli z rozostavanej križovatky Triblavina práve medzi Bernolákovom a Grobom.

Obyvatelia spomínaných obcí preto začali spisovať petície a podania sú aj na prokuratúre.

Vyhlásenie diaľničiarov, že znovu rátajú s kolektormi, ktoré potvrdilo aj ministerstvo dopravy, autori petície v utorok prediskutovali s diaľničiarmi a projektantmi.

„To, čo bolo povedané ústami hovorkyne ministerstva dopravy, podľa nášho názoru neplatí, pretože situácia sa nezmenila, kolektory nebudú, čiže možnosť napojenia okolitých území zostáva stále zrušená,“ zhrnula závery stretnutia zástupkyňa autorov petície a bývalá hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová.

Autori petície naznačovali, že bez kolektorov bude mať dobrý prístup k diaľnici iba jediný súkromník, a to ten, ktorý je po oboch stranách D1. Je to firma Starland, spájajú ju s J&T či Mariom Hoffmannom a na tomto území naprojektoval logistické centrum a obytnú zónu.

Starland to odmieta. „Je veľmi účelové a zavádzajúce dnes tvrdiť, že jediný, koho obslúži diaľničná križovatka, je spoločnosť Starland. Napojenie na diaľnicu prostredníctvom križovatky Triblavina pomôže desaťtisícom obyvateľov a podnikateľom v priľahlých obciach. Starland podporuje akékoľvek časovo najmenej náročné riešenie dostavby križovatky bez ohľadu na to, či to bude riešenie bez kolektorov alebo s kolektormi,“ povedal predseda predstavenstva Starlandu Ronald Tahotný.

Národná diaľničná sa chystá podobu križovatky Triblavina zverejniť v nasledujúcich dňoch.

Ak sa NDS vráti k pôvodným predstavám, mala by križovatka stáť asi miliardu eur a vyzerať približne takto:

triblavinapo
Zdroj – cas.sk, mah, anc, vizuál NDS

Pred pár týždňami Triblavinu riešili aj na parlamentnom výbore pre hospodárske záležitosti. Štátny tajomník ministerstva dopravy za Smer Viktor Stromček avizoval, že žiadne kolektory nebudú. Z kolegov z opozície si robil žarty.

„Technické riešenie križovatky Triblavina bude v súlade s platným územným plánom a so zachovaním kolektorov,“ odpísalo v utorok ministerstvo dopravy na otázku, ako to vidí s križovatkou Triblavina.

Národnej diaľničnej spoločnosti aktuálne šéfuje Robert Auxt zo strany Sieť. Pred voľbami kritizoval prekreslenie križovatky Triblavina a sám sa podpísal pod petíciu proti tomu, aby sa jej podoba zmenila.

Rozšírenie D1

Teraz najčítanejšie