Denník N

Glváč uzavrel štyri dni pred voľbami tajnú zmluvu za 27 miliónov

Súčasný podpredseda parlamentu sa rozhodol pre nevyskúšaný experiment, pri ktorom sa na československé vozidlá zo studenej vojny nainštalujú moderné doplnky. Foto N - Tomáš Benedikovič
Súčasný podpredseda parlamentu sa rozhodol pre nevyskúšaný experiment, pri ktorom sa na československé vozidlá zo studenej vojny nainštalujú moderné doplnky. Foto N – Tomáš Benedikovič

Exminister obrany dal modernizovať staré transportéry BVP, každý z nich bude stáť 1,5 milióna eur. Česko takýto projekt odmietlo.

Krátko pred parlamentnými voľbami mali na ministerstve obrany plné ruky práce. Zatiaľ čo politici obchádzali televízne debaty a mali posledné stretnutia s voličmi, úradníci ministra Martina Glváča (Smer) dokončovali veľký zbrojný kontrakt.

Presne štyri dni pred voľbami uzavrelo Glváčovo ministerstvo zákazku na prestavbu osemnástich starých transportérov BVP. Jej hodnota: 27 miliónov eur.

O podpise nevyšla žiadna tlačová správa, Glváč o nej nikde verejne nerozprával. Informácie zverejnilo ministerstvo obrany až po viac než troch mesiacoch, keď sa o zákazke dozvedel Denník N.

„Modernizácia bojových vozidiel zvýši operačné spôsobilosti našich jednotiek. Zmluva bola uzatvorená 1. marca 2016 v režime utajenia,“ potvrdila hovorkyňa ministerstva Danka Capáková.

bvp
Na transportéry BVP (bojové vozidlo pechoty) nostalgicky spomínajú tisíce mužov, ktorí absolvovali vojenskú službu. Exminister Glváč usúdil, že by bolo dobré ich modernizovať. Foto – MO SR

Celý obchod zostal utajený, hoci išlo o tretiu najväčšiu vojenskú zákazku druhej Ficovej vlády: drahší bol už len nákup vrtuľníkov Black Hawk (235 miliónov eur) a dopravných lietadiel Spartan (100 miliónov eur).

Glváč, ktorý sa po voľbách stal podpredsedom parlamentu a šéfom poslaneckého klubu Smeru, sa k nemu vyjadril až dnes.

V stanovisku uviedol, že prestavbu transportérov žiadali samotní vojaci. „Požiadavka na uvedenú vojenskú techniku vychádzala priamo z ozbrojených síl a súvisí so splnením cieľov voči NATO,“ uviedol Glváč v písomnom stanovisku.

Mnohomiliónová zákazka pomôže jednak štátnemu podniku DMD Holding, ktorý by mal prestavbu zastrešiť, ale aj vplyvnému českému zbrojárovi Jaroslavovi Strnadovi, ktorého firmy sa budú na nej podieľať.

Česi radšej kúpia nové

Projekt vyzerá zo svojej podstaty veľmi kontroverzne. Glváč a spol. sa rozhodli bez diskusií s nezávislými odborníkmi alebo opozíciou ísť do nevyskúšaného experimentu.

Modernizácia bude spočívať v tom, že sa z armádnej výzbroje odoberie osemnásť transportérov BVP s priemerným vekom 26 rokov, ktoré sa svojho času vyrábali na strednom Považí. Vozidlá zavrú do opravárenských hál, kde na ne nainštalujú niekoľko moderných doplnkov.

Čo všetko sa na transportéry dokúpi a od akých firiem, však zostáva tajné – ministerstvo tvrdí, že tieto informácie podľa zákona nemôže zverejniť. „Zmluva podlieha zákonu o utajovaných skutočnostiach,“ opakuje hovorkyňa Capáková.

Má však vôbec zmysel investovať milióny eur do vozidiel, ktoré sa vyvinuli hlboko v časoch studenej vojny?

Napríklad v susednom Česku, ktorého armáda tiež zdedila transportéry BVP, o ničom takom neuvažujú. Namiesto toho sa rozhodli radšej investovať do nových strojov.

„Česká armáda momentálne neuvažuje o modernizácii či prestavbe súčasných vozidiel BVP. Plánujeme nákup nového typu,“ potvrdil Denníku N Jan Šulc z českého generálneho štábu.

Do výroby by Excalibur zrejme zapojil opravárenský podnik Trenčíne, kde sa v súčasnosti robí primárne servis Bojových vozidiel pechoty. Foto N - Tomáš Benedikovič
Modernizácia bude čiastočne prebiehať v halách Vojenského opravárenského podniku Trenčín, ktorý oficiálne patrí štátu, Ficova druhá vláda ho však prenajala českému zbrojárovi Strnadovi. Foto N – Tomáš Benedikovič

Glváč na otázky o zmysluplnosti celého projektu odpovedá len všeobecne. Argumentuje tým, že slovenská armáda sa zaviazala do konca roku 2017 postaviť modernú obrnenú jednotku. Rýchla prestavba starých transportérov vraj predstavovala jediné možné riešenie.

„Tento program bol jediným východiskom pre deklarovanie špecifických spôsobilostí v rámci cieľa pre mechanizovanú brigádu,“ tvrdí exminister.

Nepomer cena – výkon

Asi najspornejšou na celej veci je otázka peňazí. Za jedno modernizované vozidlo plánuje slovenské ministerstvo zaplatiť v priemere 1,5 milióna eur.

Nové kolesové vozidlo pritom stojí dnes dva až 2,5 milióna eur, nové pásové vozidlo zhruba štyri milióny. Ich bojové schopnosti sú neporovnateľne väčšie než schopnosti starých BVP.

„Aby bol tento projekt efektívny, musel by starý transportér po prestavbe

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie