Denník N

Bolo mi to treba, prísť z tej Bratislavy? hovoril si absolvent Teach for Slovakia

Prvých absolventov Teach for Slovakia ocenil prezident Andrej Kiska. Foto N - Zuzana Dzurdzíková
Prvých absolventov Teach for Slovakia ocenil prezident Andrej Kiska. Foto N – Zuzana Dzurdzíková

Žiaci sa do mňa pustili a nadávali mi, potom sa všetko otočilo, spomína mladý učiteľ, ktorý práve skončil program, v ktorom šikovní absolventi idú do problémových škôl

Čerstvo vyšli zo školy a prešli ťažkou skúškou. Zažívali situácie, ktoré sa učiteľom stávajú v tých najhorších prípadoch. Šikana, kriminalita, rodinné záležitosti.

„Spomínam si na jeden moment, keď som vybuchol na hodine. Žiaci sa rozhodli, že nebudú dávať pozor, odpovedali naschvál zle a urážali ma. Chvíľu som sa tváril, že je všetko v poriadku, že mi to neprekáža. Potom sa to už nedalo vydržať,“ opisuje svoj zážitok spred roka Igor André, ktorý učil žiakov na základnej škole v Nálepkove.

Svojou účasťou v Teach for Slovakia si splnil sen, chce sa školstvu venovať aj naďalej. Predtým pracoval ako koordinátor vzdelávania pre rómske komunity a neskôr sa zapojil do mimovládnej organizácie s podobným zameraním.

Bolo mi to treba?

„Pýtal som sa sám seba: Bolo mi to treba? Načo som sem ja išiel z tej Bratislavy? Zaslúžim si to? Chvíľu som len tak sedel, hlava dole, oči zatvorené. Odrazu sa však stalo niečo, čo mi vyrazilo dych. Jeden chlapec sa postavil a začal ma obhajovať pred celou triedou.“

Prví úspešní absolventi dvojročného programu Teach for Slovakia v utorok prijali diplomy a uznania od prezidenta a ministerstva školstva v Moyzesovej sále Univerzity Komenského, už v septembri do škôl nastupuje nová generácia mladých učiteľov špeciálneho programu.

Program Teach for Slovakia vyberá špičkových absolventov vysokých škôl a posiela ich do častí Slovenska, kde školy potrebujú zmenu a žiaci väčšiu pozornosť.

Podľa Andrého neexistuje jednotný spôsob, ako vziať situáciu do vlastných rúk, alebo manuál, ktorý by presne radil, čo robiť v kritickej situácii. Za svoju hlavnú “zbraň“ považuje svoj humor a to, že sa deťom vedel otvoriť a venovať naplno, nie len počas výučby.

„Avšak jeden spôsob, ako si vydobyť vzájomné uznanie, môže fungovať aj vo viacerých prípadoch.  venovať pozornosť aj rodičom. Stretnúť sa s nimi a komunikovať. To, že si u nich sadnete doma, je pre nich pocta a vzťahy sú potom osobnejšie,“ tvrdí André.

Igor André, jeden z prvých absolventov programu Teach for Slovakia. Foto N - Zuzana Dzurdzíková
Igor André, jeden z prvých absolventov programu Teach for Slovakia. Foto N – Zuzana Dzurdzíková

Rómske deti si zaslúžia férovú šancu

Nefunkčné školstvo je najviac citeľné práve v oblastiach, kde pôsobia “učitelia“ programu. „Keď sme s deťmi preberali nejakú látku, tak v priebehu jedného dvoch dní deti nevedeli čo sme sa učili. Vzdelávací systém potrebuje zásadnú zmenu,“ tvrdí André. Medzi chyby základných postupov absolvent programu považuje aj systém 45 minútovej výučby.

„Hlavné vyučovanie má prebiehať tak, že pokiaľ sú decká do toho zažraté a kým ich to baví. Ak vidím, že ich to nezaujíma, tak dám prestávku, nech načerpajú silu alebo nech sa vybláznia. A toto sa nemá zmeniť iba pri problémových deťoch, ale deťoch všeobecne,“ vysvetľuje André.

André chce svoje ďalšie pôsobenie zamerať nie len na školstvo. „Teraz, pochopil som, že sociálny problém a vzdelávanie je dôležité, ale je dôležitejšie, aby videli deti budúcnosť,“ vysvetľuje. Keď ich rodičia nemotivujú, nemajú žiaden vzor a situáciu akej sa chopiť, je veľmi ťažké, im ukázať, že môžu žiť aj inak.

„Musia vidieť, že zmyslom života nie je čakať na dávky na pošte a minúť ich do troch dní. Moje kroky budú viesť k tomu, aby som fungoval v znevýhodnených regiónoch a smeroval to takýmto spôsobom, trebárs v nejakej organizácii,“ premýšľa André.

Absolventi pôsobili v regióne a na ďalších školách v oblasti Bratislavy, Košíc a Bardejova.

Video: V školách od Británie po Singapur: Kde čo robia dobre
autorka: Martina Pažitková

Program na dva roky

V školách pracovali dva roky, dlhšie by učiť nemohli, pretože zo zákona nemôžu, ak nemajú dostatočné pedagogické vzdelanie.

„Legislatívne prostredie by malo fungovať tak, že takýchto ľudí v školstve udrží čo najdlhšie a nie im klásť prekážky,“ tvrdí poslanec SaS Martin Poliačik. Podľa neho sú potrebné pravidlá, ak však ide o iniciatívu, ktorá má dobré zázemie a je mentorsky podporená, tak to nie je nutné dodržiavať.

„Ak to musia opustiť len preto, že je nejaké zákonné obmedzenie, tak to považujem za nešťastné,“ vraví Poliačik.  Navrhuje dva spôsoby, ako by sa s tým dalo popasovať. „Buď rozšíriť škálu toho, čo považujeme za dostatočné vzdelanie, alebo predĺžiť dobu, počas ktorej môžu učiť.“

„Som nesmierne rád, že teraz je školstvo prioritou, a som rád, že tu sedí minister školstva. Najdôležitejšie je, aby sa jasne povedalo, toto chceme dosiahnuť, toľkoto ľudí potrebujeme a takto to musíme urobiť,“ povedal prezident Andrej Kiska počas svojho prejavu. Jedným spôsobom, ako to dosiahnuť, podľa neho je, aby rómske deti dostali rovnakú šancu ako ostatné deti, čomu napomáha aj Teach for Slovakia.

Podľa organizátora programu išlo o veľmi úspešný ročník. „Toto bola prvá etapa, ktorá sa mimoriadne vydarila. Ďalšia etapa musí narásť do väčších rozmerov, aby naštartovala reformu v školstve,“ tvrdí výkonný riaditeľ Stanislav Boledovič.

Slovensko je prvá krajina Vyšehradskej štvorky, ktorá sa do programu zapojila a teraz Slovensko potrebuje oveľa viac ľudí, ktorí majú schopnosti meniť veci a dajú do toho svoj talent. Riaditeľ programu verí, že sa zapoja do programu a budú iniciovať zmeny.

Teraz najčítanejšie