Denník N

Kotlebove hliadky sú stále vo vlakoch, polícia striehne a minister dopravy len sleduje situáciu

Kotlebovci chodievajú hliadkovať do vlakov už od apríla minulého roku. Pravidelne o tom referujú na Facebooku. Foto – FB Milana Mazurka
Kotlebovci chodievajú hliadkovať do vlakov už od apríla minulého roku. Pravidelne o tom referujú na Facebooku. Foto – FB Milana Mazurka

Štát kotlebovské hliadky vo vlakoch namierené proti Rómom len pozoruje. Ministerstvo dopravy hovorí, že ak bude treba, niečo s tým urobí. Prípadné problémy majú hlásiť cestujúci.

Ubehli už dva mesiace, odkedy skupinky väčšinou troch vyholených chlapíkov v zelených tričkách nasadajú do vlakov a hrajú sa na strážcov poriadku. Štát ani železnice si zatiaľ s hliadkami kotlebovcov nevedia poradiť.

Polícia tvrdí, že ich má pod dozorom a striehne, kedy pochybia; železnice zvažujú nasadenie vlastnej bezpečnostnej služby. Zákon, ktorý by reguloval, kto a za akých podmienok môže dozerať na poriadok, zatiaľ žiadne ministerstvo a ani poslanec nechystajú.

Naposledy sa hliadka v zelených tričkách pochválila minulý týždeň po incidente s cestujúcim bez lístka vo Veľkej Lomnici. Zo zásahu polície nakrútili aj propagačné video.

„Asociál bol agresívny, neustále zvyšoval hlas, všetkých navôkol obviňoval z rasizmu,“ napísal na Facebooku poslanec ĽSNS Milan Mazurek.

Policajti sú na videu, ktoré zverejnil Mazurek, ku kotlebovskej hliadke odmeraní, Mazurek sa snaží vystupovať ako ten, čo im pomáha.

Ten sa stal verejne známy prvýkrát vlani, keď na protimigračnom pochode agresívne reval na bratislavskej hlavnej stanici na arabskú rodinu s dieťaťom a bol v skupine ľudí, ktorá do rodiny hádzala kamene. Tento rok sa Mazurek dostal do Národnej rady, keď nahradil kolegu odsúdeného za napadnutie iného muža; podľa svedkov išlo o rasovo motivovanú bitku cudzinca. 

 

Nesmú, a predsa to robia

Kotlebovci sa už poučili a vo vlakoch nekričia, s nikým sa nestrkajú a železnice nevedia, ako voči nim zakročiť. Tvrdia síce, že nikto nesmie vo vlakoch svojvoľne dohliadať na bezpečnosť, proti samozvaným hliadkam kotlebovcov však nič neurobili.

Vo vlakoch sa hliadky zameriavajú najmä na Rómov; ich bežný postup je, že sa k nim postavia a zapózujú aj do objektívu. Niektorí cestujúci sklonia hlavy a nepríjemnú spoločnosť pretrpia, nájdu sa takí, čo si zelené tričká pochvaľujú. 

Kotlebove hliadky sa vo vlaku fotia tiež s policajtmi, tí rovnako ako železnice tvrdia, že kým ľudia z hliadky neporušia zákon, nemôžu zakročiť.

Čakajú na chybu

Policajný viceprezident Ľubomír Ábel tvrdí, že majú každý deň prehľad o tom, kde sa hliadky ĽSNS pohybujú. „Polícia dáva veľký pozor, aby neporušovali zákon. Sme schopní okamžite zakročiť, ak by ho porušili. Voči každému.“

Ábel hovorí, že hliadky navodzujú situáciu nebezpečia, no incidenty sa vo vlakoch odohrávajú len minimálne. „Nie je to v poriadku. Je za tým veľmi silný populizmus, snaha nahradzovať orgány moci,“ hovorí Ábel. Tvrdí, že sú oblasti, kde je viac výtržníctva, no kompetencie má podľa neho aj posádka vlaku, ktorá má minimálne povinnosť privolať políciu.

Na stanicu vo Veľkej Lomnici prišla polícia po zavolaní vlakvedúcej do desiatich minút, kotlebovci sa k odstavenému vlaku dostali skôr iba náhodou, keď cestovali z opačného smeru a všimli si konfliktnú situáciu.

Mazurek sa však na Facebooku chválil, že im „posádka vlaku vyslovovala obrovskú vďaku a nevedeli si vynachváliť našu prítomnosť“.

Polícia denne skontroluje vyše 200 spojov, incidenty sú podľa železníc iba ojedinelé a v 80 percentách prípadov ide o hádky s pasažierom, ktorého nachytajú, že cestuje bez lístka. Vlani polícia sprevádzala cestujúcich vo viac ako 40-tisíc vlakoch, z toho zasiahla 900-krát.

V prepravnom poriadku zakážu politickú agitáciu

Podobné hliadky, ktoré si robia kampaň, propagáciu a zneužívajú ju na politické účely, by podľa policajného viceprezidenta mohla zastaviť zmena zákona.

Myslí si to aj rektorka policajnej akadémie Lucia Kurilovská, no štát sa na to zatiaľ nemá. „Nemôžeme s tým súhlasiť, nemôže ktokoľvek suplovať prácu železničnej polície,“ vraví Kurilovská. Treba však podľa nej brať do úvahy, že to sú stále cestujúci, hoci aj deklarujú určitú činnosť. „Je to problematické, ani sa nesnažili nejako registrovať.“ Odlíšiť sa však dajú ľahko – nosia zelené tričká Kotlebovej ĽSNS.

Železnice zatiaľ na rizikových trasách zvažujú zavedenie vlastnej bezpečnostnej služby. Od júla menia aj prepravný poriadok. Cestujúci napríklad nebude smieť politicky agitovať či popularizovať názov, značku, program alebo heslo strany.

Generálna prokuratúra nejasne hovorí, že hliadky vo vlakoch zohľadní pri posudzovaní, či je činnosť Kotlebovej ĽSNS v poriadku. Na rozpustenie strany podalo podnet už vyše sto ľudí.

Žitňanská: Začnime sa tým zaoberať

Aj ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská (Most-Híd) pri kotlebovských hliadkach hovorí, že nie je možné nahrádzať štát. Je podľa nej dôležité, aby sa všetci s kompetenciami – ako ministerstvo vnútra alebo dopravy – začali hliadkami vážne zaoberať. „Ministerka spravodlivosti v tejto veci komunikuje s ministerstvom vnútra, témou sa zaoberá a ak bude potrebné zmeniť zákon, ktorý je v našej pôsobnosti, sme pripravení tak urobiť,“ odkázal hovorca Peter Bubla.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že ak cestujúcich hliadky obmedzujú alebo im znepríjemňujú cestovanie, majú sa obrátiť na políciu.

Ministerstvo vnútra zasa ľuďom odporúča, aby okamžite volali políciu, ak uvidia Kotlebove hliadky voči niekomu zasahovať. „Polícia v zmysle svojich kompetencií zakročí a vyrieši situáciu v ideálnom prípade bez toho, aby sa samozvaným strážcom zákona dostávalo pozornosti, o ktorú im ide v prvom rade.“

„Ministerstvo dopravy bude naďalej celú situáciu sledovať a v prípade potreby sme pripravení prijať potrebné kroky,“ odkázala hovorkyňa Karolína Ducká. Cestujúcich podľa ministerstva nie je možné vylúčiť z vlaku, pretože necestujú načierno.

Proti Kotlebovým hliadkam zatiaľ polícia nezasiahla ani ich z vlaku nevyviedli; železnice tvrdia, že sú vždy „pasívny svedok“. Doteraz podľa železníc vo vlakoch neobťažovali cestujúcich ani nerobili politickú propagáciu.

„Právne je veľmi problematické určiť, či správaním sa týchto osôb dochádza k prípadnému narušeniu bezpečnosti, pokoja a poriadku počas prepravy,“ vraví Ducká.

Marian Kotleba

Teraz najčítanejšie