Denník N

Prišiel na hodinu oblečený za Araba a hovoril o tolerancii, teraz zo školy odchádza

Antonín Kolář v tradičnom arabskom odeve, v ktorom prišiel aj na prvú hodinu do svojej triedy. Foto - Facebook/Antonín Kolář
Antonín Kolář v tradičnom arabskom odeve, v ktorom prišiel aj na prvú hodinu do svojej triedy. Foto – Facebook/Antonín Kolář

Antonín Kolář učil na gymnáziu v Plzni sedemnásť rokov. V júni dal výpoveď, pretože mu vedenie vyčítalo, že na vyučovaciu hodinu prišiel v nevhodnom oblečení a video z hodiny uverejnil na YouTube. Pred školu mu prišli vyjadriť podporu desiatky študentov v rôznych odevoch, tvrdili, že šaty nerobia človeka.

Minulý rok v septembri ste prišli na prvú hodinu do svojej triedy v arabskom odeve, dnes z gymnázia preto odchádzate. Čo ste tým odevom chceli študentom povedať?

Tento môj zámer nadviazal na viacero udalostí. V roku 2008 som bol so študentmi päť mesiacov v Sýrii, kde sme nakrúcali film. Neskôr v Sýrii vypukla vojna a s inou skupinou študentov som začal pripravovať humanitárnu benefíciu. Do jej prípravy sa zapojili významné osobnosti arabského sveta, napríklad nakladateľ arabskej literatúry a prekladateľ Charif Bahbouh, novinári, ktorí utiekli zo Sýrie a podobne. Vedenie školy nám však následne zakázalo robiť túto benefíciu pod hlavičkou školy. Z dôvodu nejakej planej obavy alebo strachu. Ten arabský odev som si potom na hodinu obliekol práve preto, aby som dal jasne najavo, že by som tam mohol prísť v ktoromkoľvek inom odeve a hovoriť o tých istých myšlienkach. Paradoxne však ten arabský odev dnes vyvoláva určité averzie a postoje aj u inteligentných ľudí, ktorí by mali vedieť kriticky premýšľať a zaujať k tomu nejaký postoj. Vedenie predsa vie, že nie som žiadny xenofób alebo islamista, a nemusia mať obavy z toho, čo budem deťom na hodinách hovoriť.

Ako tá hodina prebiehala?

Ešte pred hodinou som bol za pani riaditeľkou, lebo pôvodne chcela na moju hodinu pozvať nejakých úradníkov z krajského úradu. Hovoril som jej, že tú hodinu si chcem urobiť po svojom, a ona mi odpovedala, že má obavu, či by sa ma tí úradníci nezľakli a či by to bolo vhodné. Tak či tak som však do učebne vstúpil v tom odeve, ale pre riaditeľkinu pripomienku o strachu som si povedal, že by bolo možno dobré si tú hodinu nahrať. Poprosil som teda študentov, či by ma počas nej nemohli nahrať. Som ich triedny učiteľ a chcel som, aby sme sa k niektorým myšlienkam mohli vrátiť, ak by im neboli jasné alebo mali nejaké výhrady. Vtedy som ešte nevedel, čo sa následne odohrá.

Video z hodiny ste neskôr uverejnili na internete, čo vám vedenie vyčítalo.

Keď vedenie gymnázia zistilo, že to video visí na internete, chceli, aby som ho stiahol, lebo vraj poškodzuje dobré meno školy. Ja som tam však vtedy akosi nepodarene prestavil nastavenie a video zostalo viditeľné, čomu som dnes vlastne rád. Keď riaditeľka po čase zistila, že to video je stále dostupné, pohrozila mi „výtkou“ (napomenutím; pozn. aut.). Keď som sa naň však potom pozeral, zistil som, že to principiálne urobiť nemôžem, lebo by som poprel všetko, čo som študentom na tej prvej hodine hovoril.

Povedalo vám vedenie, prečo chce, aby ste to video stiahli?

Argument zaznel iba jeden, vraj kazím dobré meno gymnázia. Do školy údajne volali anonymovia. V deň, keď som podal výpoveď, som sa však od riaditeľky dozvedel, že šlo len o dvoch anonymov. Pani riaditeľky som sa spýtal, čo týmto anonymom prekážalo. Hovoril som jej, nech si to video z hodiny pozrie, aby sa presvedčila, že tam nie je nič, čo by sa dalo považovať za problematické alebo zlé. Pani riaditeľka to však odmietala, vedenie sa teda vôbec nezaoberalo tým, čo som študentom na hodine hovoril, ale len formou toho, čo videli.

Riaditeľka školy sa pre ihned.cz vyjadrila, že túto záležitosť nechce rozoberať v médiách. Na stretnutí so študentmi v utorok tvrdila, že nesúhlasí so zverejňovaním fotiek detí na internete bez súhlasu rodičov. Bol toto nakoniec oficiálny dôvod ich nespokojnosti?

Vedenie som požiadal, aby mi udelilo „výtku“ zamestnávateľa, lebo dovtedy používali všelijaké zvláštne argumenty. V tej „výtke“ mi vedenie školy napísalo, že som nerešpektoval príkaz riaditeľky školy a dostavil som sa do triedy vo veľmi nevhodne zvolenom obleku. Druhý argument bol, že som porušil zákon o ochrane osobných údajov, keď som na YouTube uverejnil video s deťmi. Fór je v tom, že ja som deti nenakrúcal, ale požiadal som deti, aby ony nakrúcali mňa. Pani riaditeľka mi vytýkala aj to, že na záberoch je vidno deti, ale ja som jej oponoval, že sú tam viditeľné len zátylky detí, na čo mi ona odvetila, že aj podľa tých zátylkov sú deti identifikovateľné. Ich tváre tam pritom vôbec nie sú, len tá moja.

Prišli ste aj na iné hodiny v neobyčajnom oblečení? Ako vyzerali vaše hodiny?

Študentov sa snažím stále nejako motivovať a rozvíjať, takže teraz napríklad s desiatimi pripravujeme expedíciu do Himalájí, kam odchádzame začiatkom augusta. So študentmi som bol aj v Rusku, v Číne, vo Vietname, v Arménsku, kde sme nakrúcali filmy. Sú to trocha iné aktivity, než je obvyklé v českom školskom prostredí. A možno práve tá inakosť mohla budiť nejaký strach alebo pohoršenie. Neviem, tých ľudí, ktorí sa na mňa sťažovali, vlastne nepoznám.

Kedy ste sa rozhodli, že dáte výpoveď?

Teraz v júni, keď som bol niekoľkokrát pozvaný na stretnutie s vedením školy, kde sme sa rozprávali o tom videu. Tento konflikt vygradoval v momente, keď som principiálne odmietol to video stiahnuť z YouTube kanálu. V tom momente sa to pre mňa stalo nielen konfliktom pracovným, ale aj morálnym. Konfliktom, ktorý súvisí s mojou integritou a postojmi. Od určitého momentu som potom principiálne vedel, že to video musí zostať zverejnené, aby sa každý mohol presvedčiť o tom, že som študentom do hlavy nelial žiadnu ideológiu, netoleranciu ani islamizmus.

Súčasťou vášho odchodu boli protesty študentov a tých, čo vás podporovali a obhajovali. Nechceli ste si to v poslednej chvíli rozmyslieť a výpoveď stiahnuť, keď ste videli, že vás v škole chcú?

Popravde nie. Na tej škole učím dlho, takže som tam už zažil veľa vecí. Uvedomil som si, že sa stretávam stále s jedným a tým istým problémom v rôznych podobách. Samozrejme, že mi napadlo, že by som tam kvôli tým študentom mal vydržať, ale zároveň chcem pracovať v inštitúcii, ktorá sa nejakým spôsobom rozvíja a smeruje. A ja som to v tejto škole prestával vidieť.

Čo ste vo výpovedi uviedli ako dôvod?

Keď som svoju výpoveď pani riaditeľke dával, nechcela ju odo mňa prevziať. Nepáčila sa jej formulácia mojej výpovede, pretože som tam napísal, že nesúhlasím s manipulatívnymi praktikami používanými vedením školy a že sa zle vyrovnávam so slabým manažérskym vedením školy, ktorá sa stále viac vzďaľuje od moderných trendov. Študentom napríklad nie je poskytovaná možnosť verejnej debaty, veci sa tam neriešia verejne a skôr sa hovorí o tom, ako sa niečo nedá, než že sa niečo dá.

Ak pôjdete učiť do inej školy, myslíte, že to tam bude inak?

Myslím si, že v každom zamestnaní sa skôr či neskôr riešia nejaké spory. Mám však pocit, že v našej kultúre tieto spory často vedieme ako osobné útoky. Vzdelávacie inštitúcie by však mali chápať, že spory sa neriešia v rovine ľudskej, ale v rovine argumentačnej. Ale to u nás nefungovalo, lebo po tomto spore ma pani riaditeľka aj jeden zo zástupcov odmietali zdraviť. Vtedy začnete vážne uvažovať o tom, či chcete pracovať v takom nekultivovanom prostredí.

Chcete učiť aj ďalej?

Rozhodne áno. Od septembra by som mal začať učiť na súkromnom gymnáziu v Plzni. Spoznám nový funkčný alebo nefunkčný model školstva a budem skúmať ďalšie možnosti, ako môže vyučovanie fungovať.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Svet

Teraz najčítanejšie