Denník N

Má 20 rokov, z matematiky zmaturoval na štvorku a dnes je spoluautorom učebnice

Autori učebnice matematiky pre spolužiakov Marek Fanderlik (vpravo) a Marek Liška (vľavo). Foto - Facebook Matika pro spolužáky
Autori učebnice matematiky pre spolužiakov Marek Fanderlik (vpravo) a Marek Liška (vľavo). Foto – Facebook Matika pro spolužáky

Marek Fanderlik so svojím spolužiakom napísali učebnicu matematiky. Študentom v nej tykajú a kto sa v nej stratí, naskenuje QR kód a nájde si postup príkladu.

Keď raz na hodine učiteľ matematiky nestíhal prebrať učivo, dal ho študentom naštudovať doma. Väčšina z nich ho však nepochopila a poprosili spolužiaka Mareka Lišku, aby im to vysvetlil. Jeho kamarát Marek Fanderlik, ktorého tiež doučoval, si však povedal, že by bola škoda nechať Liškove zápisky a schopnosť vysvetľovať nevyužité. A tak sa rozhodli napísať učebnicu matematiky pre prvákov na stredných školách. Dva roky ju testovali na svojom gymnáziu. Dnes už majú školy, ktoré ju chcú používať, pripravujú ďalšie diely pre vyššie ročníky, preklad do slovenčiny a chcú pokračovať aj s učebnicami chémie. 

 

V čom sú dnešné učebnice matematiky zlé?

Nepovedal by som, že sú matematicky zlé, nie sú však urobené pre študentov. Je to skôr súbor príkladov pre učiteľov. Oni si z nej vyberú príklad, ktorý potom riešia na tabuli, učebnice však nie sú spravené tak, aby sa z nich vedel študent sám matematiku naučiť.

Prečo je to tak?

Je tu totiž už dlho zabehnutá tradícia, že sa učebnice robia takto. Väčšina z nich je veľmi stará, niektoré možno používal aj môj dedo. A tak aj vyzerajú. Mnohé sú veľmi jednoduché a nevyužívajú grafiku, ktorá by učebnicu urobila zrozumiteľnejšou. Ak by som vám napríklad chcel ukázať, ako vyzerá bunka, je omnoho jednoduchšie ukázať obrázok, ako to opisovať. A pri matematike je to podobné.

Učebnice biológie sú novšie a často obrázky majú. Pri matematike to tak nie je. Prečo?

V matematike je tradícia, že by mala ostať pri vede a definíciách. My na to ideme úplne opačne a opisujeme najmä jednotlivé kroky riešenia a vysvetľujeme každú drobnosť, aby to študent pochopil.

Foto – TEDxBratislava
Foto – TEDxBratislava

Vo svojej učebnici tykáte čitateľovi. Prečo je to dôležité?

Matematika, fyzika či chémia nie sú obľúbené predmety. Treba využiť akékoľvek prostriedky, ktorými ich môžeme urobiť jednoduchšie, zaujímavejšie a populárnejšie, aby sa do toho žiaci začítali radšej. Pre ľudí je napríklad omnoho príjemnejšie si tykať ako vykať. Je to, ako keď mi cez prestávku spolužiak vysvetľoval nejakú látku – sústredil som sa a bavilo ma to. Tykal mi, mohol som sa ho na čokoľvek pýtať, bolo to neformálne. Keď si našu knihu číta študent, cíti sa rovnako, ako keby mu to cez prestávku vysvetľoval spolužiak.

Vysvetlenie z učebnice matematiky

pr2

Na to, aby vedela učebnica zaujať, stačí, aby to bolo v druhej osobe?

Nie, v našej knihe sú aj rôzne vtipy. Aj slovné úlohy sú napísané tak, aby sa tí, čo ich budú riešiť, nad zadaním pousmiali a povedali si, že to musel byť pako, čo to písal. Keď sa pri tom bude študent smiať, bude ho to aj baviť.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie