Denník N

Má 20 rokov, z matematiky zmaturoval na štvorku a dnes je spoluautorom učebnice

Autori učebnice matematiky pre spolužiakov Marek Fanderlik (vpravo) a Marek Liška (vľavo). Foto - Facebook Matika pro spolužáky
Autori učebnice matematiky pre spolužiakov Marek Fanderlik (vpravo) a Marek Liška (vľavo). Foto – Facebook Matika pro spolužáky

Marek Fanderlik so svojím spolužiakom napísali učebnicu matematiky. Študentom v nej tykajú a kto sa v nej stratí, naskenuje QR kód a nájde si postup príkladu.

Keď raz na hodine učiteľ matematiky nestíhal prebrať učivo, dal ho študentom naštudovať doma. Väčšina z nich ho však nepochopila a poprosili spolužiaka Mareka Lišku, aby im to vysvetlil. Jeho kamarát Marek Fanderlik, ktorého tiež doučoval, si však povedal, že by bola škoda nechať Liškove zápisky a schopnosť vysvetľovať nevyužité. A tak sa rozhodli napísať učebnicu matematiky pre prvákov na stredných školách. Dva roky ju testovali na svojom gymnáziu. Dnes už majú školy, ktoré ju chcú používať, pripravujú ďalšie diely pre vyššie ročníky, preklad do slovenčiny a chcú pokračovať aj s učebnicami chémie. 

 

V čom sú dnešné učebnice matematiky zlé?

Nepovedal by som, že sú matematicky zlé, nie sú však urobené pre študentov. Je to skôr súbor príkladov pre učiteľov. Oni si z nej vyberú príklad, ktorý potom riešia na tabuli, učebnice však nie sú spravené tak, aby sa z nich vedel študent sám matematiku naučiť.

Prečo je to tak?

Je tu totiž už dlho zabehnutá tradícia, že sa učebnice robia takto. Väčšina z nich je veľmi stará, niektoré možno používal aj môj dedo. A tak aj vyzerajú. Mnohé sú veľmi jednoduché a nevyužívajú grafiku, ktorá by učebnicu urobila zrozumiteľnejšou. Ak by som vám napríklad chcel ukázať, ako vyzerá bunka, je omnoho jednoduchšie ukázať obrázok, ako to opisovať. A pri matematike je to podobné.

Učebnice biológie sú novšie a často obrázky majú. Pri matematike to tak nie je. Prečo?

V matematike je tradícia, že by mala ostať pri vede a definíciách. My na to ideme úplne opačne a opisujeme najmä jednotlivé kroky riešenia a vysvetľujeme každú drobnosť, aby to študent pochopil.

Foto – TEDxBratislava
Foto – TEDxBratislava

Vo svojej učebnici tykáte čitateľovi. Prečo je to dôležité?

Matematika, fyzika či chémia nie sú obľúbené predmety. Treba využiť akékoľvek prostriedky, ktorými ich môžeme urobiť jednoduchšie, zaujímavejšie a populárnejšie, aby sa do toho žiaci začítali radšej. Pre ľudí je napríklad omnoho príjemnejšie si tykať ako vykať. Je to, ako keď mi cez prestávku spolužiak vysvetľoval nejakú látku – sústredil som sa a bavilo ma to. Tykal mi, mohol som sa ho na čokoľvek pýtať, bolo to neformálne. Keď si našu knihu číta študent, cíti sa rovnako, ako keby mu to cez prestávku vysvetľoval spolužiak.

Vysvetlenie z učebnice matematiky

pr2

Na to, aby vedela učebnica zaujať, stačí, aby to bolo v druhej osobe?

Nie, v našej knihe sú aj rôzne vtipy. Aj slovné úlohy sú napísané tak, aby sa tí, čo ich budú riešiť, nad zadaním pousmiali a povedali si, že to musel byť pako, čo to písal. Keď sa pri tom bude študent smiať, bude ho to aj baviť.

K napísaniu učebnice ste sa dostali vtedy, keď vám dal učiteľ doma naštudovať látku a so spolužiakmi ste to nepochopili. Vysvetlil vám to až váš kolega a spoluautor knihy Marek Liška. S matematikou vám to nešlo, aj na maturite ste z nej mali štvorku. Dôverujú školy vašim knihám?

Áno, máme vývojový tím dvadsiatich ľudí, ktorí každodenne píšu a počítajú príklady, píšu teóriu a vymýšľajú slovné úlohy. Spolupracujú aj s učiteľmi, ktorí majú obrovskú znalosť matematiky – učia ju desať či dvadsať rokov, ale nedokážu to napísať tak pútavo. Dokážu však odhaliť, ak sme sa niekde pomýlili.

Marek Fanderlik (20)

Marek má 20 rokov a študuje finančný manažment na Univerzite Hradec Králové. Zmaturoval na Gymnáziu J. K. Tyla v rovnakom meste. Športuje, od mlada je aktívnym horolezcom a v zime sa venuje najmä zjazdovému lyžovaniu. So svojím spolužiakom Markom Liškom sa ešte na strednej škole rozhodli, že napíšu učebnicu matematiky pre svojich spolužiakov. Vystúpil na konferencii TEDxBratislava.

Ako sa 17- a 18-roční študenti rozhodnú, že nebudú hrať po večeroch hry a chodiť do krčmy so spolužiakmi, ale budú písať knihu?

Piť so spolužiakmi sme chodili a aj sme sa často stretávali pri riešení učebnice práve na pive. To bolo príjemné, veď máme najlepšie pivo na svete. Zabralo nám to veľa času, ja som však ubral zo školy. Aj počas hodín som písal e-maily, zháňal peniaze, odbiehal som akože na záchod, aby som mohol zavolať partnerom a sponzorom.

Učitelia museli byť nahnevaní.

Často boli, ale tí, ktorí vedeli, čo robím, ma podporovali. Riaditeľ, triedny aj matematikár boli kľúčoví a veľmi mi pomohli. Našli sa však aj takí, ktorí ma kritizovali.

Rodičom neprekážalo, že sa nevenujete škole?

Zo začiatku áno, som však veľmi tvrdohlavý a rodičia prišli pomerne rýchlo na to, že sa nenechám odbiť a nebudem sa venovať len škole. Pre mňa bola stredná škola obrovským prínosom, nie však v tom, čo som sa naučil, ale v tom, čo som prežil. Ako človeka ma to posunulo ďalej. A to, že si nepamätám, ako sa volá nejaký prvok? To je pravda, ale zas sme urobili učebnicu matematiky.

Marek Fanderlik na konferencii TEDxBratislava predstavuje učebnicu. Foto TEDxBratislava
Marek Fanderlik na konferencii TEDxBratislava predstavuje učebnicu. Foto TEDxBratislava

Čo vás najviac naučilo počas štyroch rokov, keď ste písali učebnicu?

Asi som sa najviac naučil vo chvíľach, keď sme mali s Markom problémy – keď sme mali na veci úplne iný pohľad. Napríklad ja som vždy hovoril, že grafika je veľmi dôležitá, a tlačil som ho do toho. On zas presadzoval, že je najdôležitejší text. Vďaka tomu sme každý dali to svoje a veľmi silné sú grafika aj text. Keď sme sa zasekli na maličkostiach, riešili sme to hodiny a nevedeli sme sa dohodnúť. Takže som sa dosť naučil pracovať s ľuďmi, komunikovať. Nikdy som si nemyslel, že to bude v živote také dôležité, ako to vidím teraz.

Hádali ste sa často?

Nepovedal by som, že sme mali priamo hádky, ale mali sme veľa výmien názorov. Diskutovali sme dlho do noci nad šiestym pivom o tom, ako urobiť každú maličkosť. Bolo toho veľa.

O študentoch je častá predstava, že chodia len do školy a neurobia nič navyše. Vy teraz aj so študentmi pracujete na ďalších knihách. Ako to je? Sú leniví? Nechce sa im robiť veci navyše?

Pre študentov je to veľmi ťažké. Keď som začal robiť niečo navyše, učitelia robili prekážky. Neexistuje model, ako prispôsobiť štúdium. Ak študent s niečím príde, a nie je to šport, nedostane na to priestor. Náš systém nie je pripravený rozvíjať talent jednotlivcov a skôr dá študentov na jednú úroveň a chce, aby všetci vedeli rovnaké veci. Vystihuje to jeden takýto obrázok: je na ňom slon, žirafa, ryba a opica a za veľkým stolom sedí fúzatý človek a hovorí: „Na domácu úlohu máte všetci vyliezť na strom.“ Princíp v našom školstve je rovnaký.

Nevnímali učitelia tvorbu vašej učebnice ako útok na ich štýl výučby?

Boli aj takí, ale väčšina učiteľov si myslí, že im to môže pomôcť na hodine. Sú však aj nedotkliví učitelia, ktorí hovoria, že študenti nemajú písať knižky a nerozumejú tomu.

Vašu knihu na vašom gymnáziu dva roky hodnotili študenti. Na čo ste pri tom prišli?

Predtým sme nemali žiadnu grafiku ani štruktúru. Kniha nebola farebná, podobne ako bežné učebnice. Niekde bola teória, niekde príklad. Po pripomienkach sme tomu dali jednotnú grafiku a je to prehľadné. To bola najväčšia zmena. Po rozhovoroch so študentmi sme zmenili aj jazyk a dali sme to do druhej osoby. Ku každému príkladu sme dali aj QR kódy.

pr3

Načo sú tie kódy dobré?

Keď študent rieši príklad a nedopracuje sa k výsledku, ktorý uvádzame vzadu v učebnici, nevie, kde urobil chybu. Nevie, ako ďalej. Keď sa to stane, naskenuje QR kód a ten ho presmeruje na našu stránku, kde je podrobne rozpísaný postup riešenia každého príkladu.

Na koľkých školách od septembra budú používať vaše učebnice?

Napísali sme všetkým 14-tisíc školám v Česku, urobili sme prezentáciu knihy, potom sme im telefonovali. Osemdesiat percent škôl si ju chce pozrieť. Počas prázdnin vyberú, či si ich objednajú. Zatiaľ máme 15 alebo 16 škôl, ktoré chcú s touto knihou učiť celý ročník.

Nedávno v Česku prijali reformu školstva, kde okrem iného zaviedli povinnú maturitu z matematiky. Je to dobré?

Vo vláde si asi mysleli, že je to predmet, ktorý by študenti s maturitou mali ovládať tak ako češtinu a angličtinu. Ja si myslím, že na určitých stredných školách je dobré, že bude povinná, plošné zavedenie je však nezmysel.

Prečo?

Študenti na stredných školách zameraných na humanitné predmety, kde sa učí umenie, alebo na bilingválnych školách nepotrebujú matematiku vedieť do takej miery, ako napríklad na gymnáziách. Záleží, ako bude maturita nastavená – či tam budú zlomky, percentá, ktoré by mal vedieť každý človek. Ale to je znalosť, ktorú by mali mať ľudia po základnej škole, tak je nezmysel, aby sa to používalo ako parameter pri maturite.

Príklad z učebnice Matika pro spolužáky
– postup je opísaný podrobne a farebne je rozlíšený

pr1

Nestane sa, že matematika bude ešte väčším strašiakom, ako je teraz?

To určite. To sa už podarilo.

Prečo sa jej študenti boja?

Na stredných školách je to z dvoch dôvodov – matematika je ťažší predmet, nedá sa naučiť naspamäť a odrecitovať, ako napríklad dejepis. Ani pri ňom to nie je správne, ale dá sa to. Druhým problémom je štýl výuky. Veľa študentov si po strednej škole nepovie, že chcú byť učiteľmi matematiky. Neexistuje nová vlna stredoškolských učiteľov, ktorí by boli mladí a priniesli by iný pohľad na výuku, ukázali, ako matematika v živote funguje.

Váš učiteľ matematiky vám s knihou pomáhal. Nevnímal to tak, že vás ju nezvládol naučiť, a preto ju píšete?

Vôbec. Bral to tak, že nám pomáha tvoriť niečo, čo môže pomôcť spolužiakom. A reálne to aj pomohlo.

Tím, ktorý pripravuje učebnicu. Marek Fanderlik je uprostred. Foto - FB Matika pro spolužáky
Tím, ktorý pripravuje učebnicu. Marek Fanderlik je uprostred. Foto – FB Matika pro spolužáky

Ako reagovalo na vašu učebnicu ministerstvo školstva?

Proces je u nás veľmi dlhý, trvá mesiace. Konečne som sa dostal k človeku, ktorý má na starosti stredné školy. Teraz idem na dovolenku do Álp a potom by sme sa mali stretnúť. Chceli by sme mať záštitu ministerstva. Zatiaľ nevieme, čo si o nás myslia, dúfam však, že nebudú proti. Podľa mňa ani nemajú na to dôvod.

Má byť vaša kniha hlavná učebnica alebo len pomôcka popri iných učebniciach?

Mala by byť hlavná. Máme k tomu aj pracovné zošity, kde sú príklady k povinnej štátnej maturite z matematiky. Takže ich môžu naše učebnice sprevádzať od prvého ročníka na strednej po maturitu.

Pripravujete teraz nielen ďalšie časti matematiky, ale aj učebnicu chémie. Ako ste s tým ďaleko?

V nasledujúcich mesiacoch by sa mala začať písať učebnica chémie. Teraz rozmýšľame, ako to s kolegom Markom Liškom urobíme, lebo chodíme na vysokú školu a veľa času nám zaberá práve matematika. Možno si to rozdelíme, že ja si nechám chémiu a on matematiku. Čaká nás však veľa práce.

Chceli by ste robiť aj učebnice matematiky pre základné školy?

Uvažujeme, že budeme robiť pre základné školy chémiu. Lebo v chémii sa na základnej a strednej škole učí rovnaké učivo, ale na strednej škole sa ide viac do hĺbky. Preto by dávalo zmysel začať základmi a potom to rozširovať. Pri matematike sa na základnej škole učí niečo úplne iné ako na strednej a zatiaľ sa na učivo základnej školy nechystáme. Nemôžem však vylúčiť, že o pár mesiacov či rokov niečo také neurobíme.

Ako ste na učebnicu zháňali peniaze?

Na webe sme zbierali peniaze. Prispievali jednotlivci aj spoločnosti. Každý tretí človek, ktorý si objedná knižku, prispeje aj navyše – sto alebo dvesto korún českých (3,70 až 7,40 eura). Celkovo nás projekt stál niekoľko miliónov korún. Len tlač stála takmer 600-tisíc korún (asi 22-tisíc eur), vyše 200-tisíc stál web, 150-tisíc grafika. Keď sa to spočíta, náklady sú obrovské.

Zvažovali ste, že budete knihy tlačiť v Číne. Ako to dopadlo?

V Česku bola cena tlače veľmi vysoká a firmy nechceli ani diskutovať o cene či splátkach. Tak som sa nahneval a povedal som, že skúsime zavolať do Číny, Poľska, Maďarska, na Slovensko a do Británie. V Číne nám dali veľmi dobrú ponuku – dostali sme sa na polovicu českej ceny – a v Poľsku sme sa dostali až na tretinu ceny. Takže tlačíme v Poľsku.

Plánujete preložiť učebnicu do slovenčiny. Ako to vyzerá? Kedy by to mohlo byť hotové?

Mám preloženú prezentáciu projektu a hľadáme sponzorov, ktorí by financovali preloženie celých učebníc a pracovných zošitov. Potom musíme nájsť školu, ktorá by do toho šla a skúsila to ako prvá. Zatiaľ sme v školách neboli.

Teraz najčítanejšie