Kam až môže zájsť marketing? Trnavská firma ponúka vulgárny nápoj
Predtým lákali na prírodné sirupy, teraz stavili na vulgarizmy. Nápoj Jeba do ruky zákazníkov rozdelil na tých, čo sa pobavili, a na tých pobúrených.
Hlavne zaujať a dráždiť. Trnavská firma Herbert Sirupy ide na festival Pohoda s nápojom s provokatívnym názvom Jeba do ruky.
Už pár minút po tom, ako to oznámila na Facebooku, zaplavili príspevok negatívne komentáre. Kontroverzná kampaň zabrala.
„Akokoľvek dobrý môže byť váš sirup, názvom ste ho pekne zdehonestovali,“ píše sa v jednom z nich. Zákazníkov nepobúril len názov, ale aj slogan: „Určená na okamžité jebnutie.“
Majiteľ reklamnej agentúry a kreatívec Rasťo Michalík vidí práve v ňom najväčší problém. „Ani názov nie je v poriadku, no slogan to už hovorí na plné ústa,“ tvrdí.
Po kritike sa už firma sloganom neprezentuje. Zmazali ho aj z príspevku na Facebooku, čo si komentujúci okamžite všimli.
Firma sa dlhodobo prezentuje sloganom Poctivé sirupy.
Aj deti čítajú
Podľa výrobcov je novinka miešaný, vínový drink, do ktorého pridávajú sirupy. Predtým ho na svojich akciách ponúkali pod názvom Vínová jeba. Je určený pre mladých ľudí nad osemnásť rokov. „Mám tri deti a neviem si predstaviť, že by sa to bežne predávalo a ja by som im to mal vysvetľovať,“ vraví Michalík.
Podobný názor má aj jazykovedkyňa Lucia Satinská: „Takýto názov otvára diskusiu, kam až možno zájsť.“ Podľa Satinskej sa takto posúvajú vulgarizmy z okraja slovnej zásoby do centra. A tak pre nás bude bežné hovoriť expresívne.
„Chápem, že ide o významový posun, ide o synonymum slova šupa. Obávam sa však, že niektorých potenciálnych kupcov takýto názov odradí. Aj mňa osobne,“ hovorí Satinská a nie je jediná. Mnohí na sociálnych sieťach priznali, že si nápoj nekúpia práve preto, ako ho výrobca nazval a prezentuje ho.
Fanúšikovia názvu napríklad hovoria, že „vytiera zrak zaškatuľkovanosti“, je nápaditý a pre cieľovú skupinu ideálny.
Zviditeľnia sa
Nie je to prvýkrát, čo sa výrobca snaží zákazníkov zaujať vulgarizmami. Na trhu sa už objavilo oblečenie so skratkou JBMNT. Jeho autorom je raper Rytmus.
Firma Herbert Sirupy na otázky nereagovala, bola zaneprázdnená prípravou na Pohodu, kde svoj nápoj prezentuje. Na Facebooku ľuďom na výhrady k názvu len všeobecne odpovedá napríklad: „Sto ľudí, sto chutí.“
„Pripomína mi to názov Kefírer pre kefír. Ani to som dodnes nepochopil,“ hovorí Michalík o kefíre z Česka, ktorý jasne odkazuje na Adolfa Hitlera názvom aj vizuálom s ofinou aj fúzikmi. Myslí si, že pri marketingu treba so slovami narábať opatrne.
Trnavská firma sa však kontroverzným názvom dostala do povedomia ľudí, aj tých, ktorých vulgarizmus pobúril. „Aj so svojím talentom treba narábať zodpovedne. Nebudem jazdiť po meste dvestovkou len preto, že to dokážem,“ vraví Michalík.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].