Denník N

Prípojku pre nový most v Komárne postaví Váhostav, už mu hľadajú dozor

Takto má vyzerať nový komárňanský most. Štát ráta, že bude hotový v roku 2018. Zdroj: ministerstvo dopravy
Takto má vyzerať nový komárňanský most. Štát ráta, že bude hotový v roku 2018. Zdroj: ministerstvo dopravy

Impozantný most spájajúci Slovensko s Maďarskom má byť dokončený v roku 2018. Zdá sa, že s jeho výstavbou sa štát ponáhľa.

Komárno a Komárom spojí nový most, také plány sa rozbehli ešte za druhej vlády Roberta Fica. A sú skutočne veľké: most bude mať dĺžku 600 metrov, ak do jeho dĺžky nerátame nábehy. Budú na ňom dva pruhy pre vozidlá, každý bude mať šírku 3,75 metra. Naboku sa na jednej strane ráta s cyklotrasou, na druhej s chodníkom.

Nový most, ktorý by mal byť dokončený v roku 2018, už vyzerá o niečo reálnejšie. Cestári začali zháňať stavebno-technický dozor na stavbu pre jeho prístupovú cestu.

„Bude niesť zodpovednosť za súlad a správnosť vykonania prác s projektovou dokumentáciou, za dodržanie všeobecných technických požiadaviek stavebných prác, má dávať podnety na odstraňovanie chýb v projektovej dokumentácii a urobených stavebných prácach, prípadne navrhnúť nové riešenia,“ píše Slovenská správa ciest v oznámení o zákazke.

Dozor si môže zapýtať za svoje služby najviac 105,6-tisíc eur. Taká je predpokladaná hodnota zákazky, ktorá sa tradične vníma ako strop, aký je štát ochotný za službu vyplatiť.

Firmy, ktoré by mali záujem robiť dozor na stavbe, sa musia poponáhľať. Cestári očakávajú, že sa ozvú najneskôr v pondelok 1. augusta do 10 h.

Prípojku vyhral Váhostav

Vypísanie zákazky na stavebný dozor nie je to jediné, čo dáva tušiť, že to so stavbou mosta štát myslí reálne. Slovenská správa ciest zverejnila aj výsledok súvisiaceho tendra.

V ňom rozhodla, že pripojenie mosta na cestu zabezpečí firma Váhostav a dostane za to 2,92 milióna eur. Váhostav dostal túto zákazku ako najlacnejší účastník elektronickej aukcie, do ktorej sa prihlásilo 10 záujemcov.

Zdroj: enviro.gov.sk
Zdroj: enviro.gov.sk

Na most sa už vyčlenilo 100 miliónov eur z eurofondov, ktoré Brusel poskytne dvom krajinám, ktoré bude most spájať. „Maďarsko môže počítať s príspevkom viac ako 52,5 milióna eur, Slovensko získa z fondov na projekt vyše 47,6 milióna eur,“ píše ministerstvo dopravy.

Spolu aj so štátnym príspevkom by mal most spájajúci Komárno s Komáromom stáť 117 miliónov eur. To je suma odhadnutá štátnou expertízou.

Má odľahčiť Alžbetin most

Nezostáva toho veľa, čo by bránilo štátu začať most stavať už tento rok tak, ako to plánuje. Jedine veľký tender na samotnú stavbu mosta. Čaká sa na to, kedy súťaž Maďari a Slováci spoločne vyhlásia.

Kto by mal pocit, že je to snáď prvá stavba, pri ktorej zatiaľ nič nemešká, nie je to celkom tak. Most, ktorý bude asi 200 metrov od železničného mosta cez Dunaj, totiž posudzovali z hľadiska jeho dopadov na životné prostredie už pred rokmi.

V posudku sa písalo aj to, že most sa má začať stavať v roku 2008 a dokončiť v roku 2011. Náklady naň vtedy odhadli na 2,05 miliardy slovenských korún, čo je necelých 70 miliónov eur pri prepočte konverzným kurzom.

Nový most má odľahčiť Alžbetin most v Komárne. Mal by na seba naviazať hlavne kamiónovú dopravu.

„V súčasnosti prebieha trasa cesty I/63 a I/64 cez centrálnu časť mesta Komárno. Celý cezhraničný styk ide cez dnešný jediný cestný most, ktorý svojou funkciou len čiastočne vyhovuje cestnej premávke,“ píše sa v staršom materiáli ministerstva životného prostredia.

Nová vládna koalícia už pritom plánuje, ako dunajský most napojiť pohodlnejšou prípojkou až na Bratislavu.  „Pokračovať budú prípravné práce aj na ďalších úsekoch rýchlostnej cesty R7, a to aj s dôrazom na možnosť napojenia rýchlostnej komunikácie na nový most cez Dunaj v Komárne,“ píše sa v programovom vyhlásení vlády.

mostik
Zdroj: enviroportal

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie