Denník N

Keď auto cyklistovi na ceste ukáže, že je silnejšie. Kamery zachytili zrážky v slovenských mestách (+ video)

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Policajné video ukazuje, že vodiči sú niekedy voči cyklistom slepí. V Bratislave sa kopia nehody, no cykloaktivisti hovoria, že by to mohlo byť stále horšie – ako v Grécku či v Rumunsku.

Cyklistika na slovenských cestách, to je stále rizikový šport. Cyklotrasy takmer nie sú a vodiči áut sú často k bicyklom ako slepí. Potom to dopadne ako v týchto troch prípadoch. Je ich určite viac a aj nebezpečnejšie, no tieto zachytili kamery.

Zrejme najnebezpečnejšie pôsobí nehoda z kruhového objazdu v Komárne. Auto je, pochopiteľne, na kruhovom objazde rýchlejšie, a tak cyklistku predbehne. Akoby tam ani nebola, začne objazd opúšťať a odbočuje vpravo a vôbec nedbá na to, že bicykel chce pokračovať ďalej po objazde. Vodič obieha cyklistku tak tesne, že pravou zadnou časťou auta narazí do predného kolesa bicykla. Žena dopadá zboku tvrdo na zem.

Pri strete auta a cyklistu v Sučanoch skončil cyklista priamo na kapote auta. Vodič čaká na križovatke, chce odbočiť vľavo. Mal by dať prednosť každému, kto ide rovno, a teda aj bicyklu. Napriek tomu vyrazí vpred a naberie staršieho cyklistu. Bočný náraz do bicykla ho vyhodí na čelné sklo auta, ktoré prejde ešte asi dva metre s cyklistom na kapote. Po zabrzdení sa cyklista zvezie na zem. Žije, je pri vedomí, postaví sa a vodičovi vynadá.

Video: Nebezpečné strety áut a cyklistov v Bratislave, v Sučanoch a v Komárne (zdroj: polícia)

Tretí z prípadov je z polovice júla z bratislavskej Rače. Vodič obiehal cyklistu s malým rozostupom, no musel ho vidieť. Tesne pred cyklistom strhol volant pri odbočovaní na parkovisko, bicyklu skrížil cestu. Cyklistovi sa ešte podarilo uhnúť a k stretu neprišlo, ale veľa k tomu nechýbalo.

„Ak vodič auta chce predbehnúť a odbočiť doprava a cyklista chce ísť rovno, cyklista by sa mal vysunúť z pravej stopy auta do stredu pruhu, aby dal vodičovi jasne signál, že ide rovno,“ hovorí Tomáš Peciar z Cyklokoalície.

Vo všetkých troch prípadoch boli na vinne vodiči, okrem pokuty im pri vážnejších prípadoch hrozí aj zákaz šoférovania. Vodičovi zo situácie z Bratislavy by polícia mohla dať iba pokutu, keďže išlo o nebezpečnú situáciu a nie nehodu.

Bratislava: Radšej jazdite pokojnými cestami

Špeciálne sme sa pozreli na cyklistov v Bratislave, kde síce pribúdajú cyklotrasy, no v posledných mesiacoch sa tam stalo viacero vážnych dopravných nehôd s cyklistami.

Smrteľné nehody v hlavnom meste nie sú bežné, no neznamená to, že sa cyklisti môžu cítiť bezpečne. Cyklistku Soňu koncom júna vytlačil vodič v križovatke v centre, Soňa sa ťažko zranila a spadla, vodič ušiel.

Na ceste sú vyznačené cyklopiktokoridory, teda nie priamo cyklotrasa, ale len značky, ktoré majú vodičov upozorniť na bicykle. Ide o mimoriadne rizikový úsek, ktorý nie je obľúbený medzi vodičmi ani cyklistami. Cesta je dosť úzka už pre auto samotné, vodič musí dávať z jednej strany pozor na električku a z druhej na cyklistov. Asfalt je rozbitý a bicykel môže zavadiť aj o koľajnice.

Policajný viceprezident Ľubomír Ábel hovorí, že by na tomto mieste so značením cestičky pre cyklistov nesúhlasil, lebo je to nebezpečný úsek. „Zvlášť ak sa tam objaví nebratislavský vodič, ktorý to nepozná.“

Cykloznačky pri mieste nehody na Americkom námestí. Reprofoto - Google maps
Cykloznačky pri mieste nehody na Americkom námestí. Reprofoto – Google maps

Koncom júna mal zasa aktivista Matúš Čupka zo Zelenej hliadky stret s autobusom. Na Krížnej ulici v smere od Trnavského mýta Čupku obehol vodič dopravného podniku. Po preradení a prudšom brzdení doňho cyklista narazil. Dopravný podnik sťažnosť na vodiča zamietol – autobus nemá kameru a vodič incident poprel.

Tomáš Peciar z Cyklokoalície vraví, že takéto situácie nie sú v Bratislave bežné a ide o výnimky. „Môže sa to však stať, odporúčam všetkým vybrať si čo najpokojnejšiu cestu. Treba predvídať, ale toto sú nečakané veci.“

Štatistiky sú pre bratislavských cyklistov napriek chýbajúcej širšej sieti cyklotrás celkom priaznivé. Tento rok zatiaľ zomrel v Bratislavskom kraji jeden cyklista, celkovo na Slovensku šesť cyklistov.

Vlani v Bratislavskom kraji zahynul tiež jeden cyklista, ktorý vošiel na priecestie napriek výstrahe, na Slovensku bolo obetí 16. Rok 2014 bol horší, v Bratislavskom kraji zomrelo päť cyklistov, celkovo 24.

Do tohto čísla sú však napríklad v Bratislavskom kraji zarátané aj smrteľné nehody bez stretu s vozidlom, zrážka s vlakom či smrteľná nehoda opitého cyklistu, ktorý nedal prednosť autu, a smrteľná nehoda cyklistu, ktorý v Bratislave narazil zozadu do brzdiaceho SUV. Takéto nehody polícia bežne vyhodnocuje ako vinu toho, kto zozadu neubrzdil, hoci nebezpečný manéver mohol spraviť aj vodič vpredu.

Grécko a Rumunsko sú horšie

Policajný viceprezident Ábel hovorí, že vodiči sú už k cyklistom ohľaduplnejší, no stále to nie je na úrovni vyspelej Európy, ako vo Viedni či v Mníchove.

Hoci podľa Peciara sú všetky úseky bez segregovanej cyklotrasy či viacprúdové cesty rizikové, Bratislava nie je úplne nebezpečná. „Prešiel som viacero miest v Európe a vo svete. Keby som s Bratislavou porovnal Atény či rumunské mestá, kde majú dokonca bikesharing a slušnú sieť cyklotrás, bratislavskí vodiči sú celkom slušní. Za posledných päť rokov sa vodiči veľmi zlepšili a zvykli si, že za nimi môže byť cyklista.“

Cyklisti v meste. Foto N - Tomáš Benedikovič
Cyklisti v meste. Foto N – Tomáš Benedikovič

Keď je na vine cyklista

Ani cyklisti nie sú v rizikových situáciách bez viny, Ábel hovorí, že často jazdia po ceste či cez priechody na červenú alebo po chodníkoch, kde nemajú čo robiť. „Cyklisti predchádzajú niekedy aj nepredpisovo po pravej strane. Vodič musí byť na miestach, kde je väčší výskyt cyklistov, ostražitejší, zvlášť v lete.“

Peciar vraví, že cyklisti síce občas jazdia na červenú, no majú väčší prehľad o križovatke ako vodič vnútri auta. V Spojených štátoch navyše na niektorých križovatkách cyklisti nemusia rešpektovať červenú pri odbočovaní doprava, dopĺňa.

„Cyklisti potrebujú návyky a dopravnú výchovu od detského veku. Chýba to a je to u nás slabina.“ Okrem prevencie a kontroly premávky polícia podľa Ábela robí deťom aj prednášky či pripravuje prenosné dopravné ihriská.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie