Denník N

„Ľudia padali ako kolky.“ Teroristi zabíjajú ľudí autom čoraz častejšie

Týmto bielym nákladiakom odfoteným už v piatok ráno zabíjal 31-ročný muž. Foto - tasr/ap
Týmto bielym nákladiakom odfoteným už v piatok ráno zabíjal 31-ročný muž. Foto – tasr/ap

Útoky autom môžu využívať „amatérski teroristi“, ktorí nemajú prístup k zbraniam alebo nevedia vyrobiť bombu.

Na promenádu v Nice si vo štvrtok večer prišli tisícky ľudí pozrieť ohňostroj pri príležitostí najväčšieho francúzskeho sviatku Dňa Bastily.

Do davu na promenáde medzi plážou a cestou vrazil muž v nákladiaku, podľa nájdených dokladov 31-ročný Francúz tuniského pôvodu.

Podľa svedkov, ktorých citoval Guardian, padali ľudia dole „ako kolky v bowlingovej dráhe“.

Snažili sa z promenády ujsť, mnohí preskakovali ploty. „Videl som chlapíka prehodiť svoje deti cez plot a skočiť za nimi,“ povedal jeden svedok podľa britského portálu.

Nákladiak išiel podľa Daily Telegraph rýchlosťou 60 až 70 kilometrov za hodinu. Podarilo sa mu prejsť dva kilometre.

„Nákladiak vrážal do davu na dlhej vzdialenosti, čo vysvetľuje extrémne vysoký počet obetí,“ povedal podľa AFP subprefekt miestneho regiónu Sebastien Humbert. Na porovnanie, v Paríži na viacerých miestach zabilo niekoľko teroristov 130 ľudí, tu ich zabil jeden človek na jednom mieste najmenej 84.

Potom vyskočil z auta a strieľal do davu pištoľou, predtým, ako ho zabili. Drvivú väčšinu obetí však zrazil.

Auto ako zbraň

Európa zažila veľké teroristické útoky bombou či streľbou z kalašnikova, no teraz prvýkrát zabil terorista veľký počet ľudí autom. Nie je to nová taktika, no väčšinou sa takto podarí teroristom zraziť pár chodcov.

V 21. storočí vidno nárast takýchto útokov. Poznajú ich najmä ľudia v Izraeli, kde za posledné roky došlo k viacerým prípadom. V roku 2008 zabil muž v buldozéri troch ľudí. V roku 2014 zabil jedného človeka muž v traktore.

Útok autom, pri ktorom zomrel jeden kanadský vojak, zažil aj kanadský Quebec, v roku 2006 v čínskom Pekingu po útoku ujgurských teroristov zahynuli dvaja ľudia. V roku 2014 si podobný útok prežili aj francúzske mestá Dijon a Nantes, s obeťami na životoch v druhom prípade.

Podobný čin zažilo aj Československo. V roku 1973 psychicky chorá Olga Hepnarová, o ktorej je teraz v kinách film, na požičanom nákladnom aute nabehla na električkovú zástavku v Prahe a zabila osem ľudí. Bola poslednou popravenou ženou v Československu.

Záber na biely nákladiak v Nice, ktorý sa rozbieha (video môže obsahovať násilie)

V roku 2010 vyzýval na používanie vozidla ako zbrane anglicky písaný magazín Inspire teroristickej organizácie al-Káida na arabskom polostrove. Podľa nej mali využívať auto ako „žací stroj, ale nie na kosenie trávy, ale na kosenie nepriateľov Alaha“.

„A ak by ste sa mohli dostať na pešie zóny, ktoré v niektorých mestách existujú, bolo by to skvelé,“ napísal magazín podľa Slate.

V roku 2014 hovorca Daíšu vyzýval stúpencov, že ak nemôžu nájsť výbušniny alebo guľky, tak potom „si vyberte neveriaceho Američana, Francúza alebo ich spojencov. Roztrieskajte jeho hlavu kameňom, dobodajte ho nožom alebo do nich vpáľte autom…“

Či bol útočník z Nice napojený na Dáiš, nie je zatiaľ jasné, nedá sa to však vylúčiť.

Auto je efektívna zbraň „osamelých vlkov“ alebo, ako hovoria niektorí analytici, „túlavých psov“. Zatiaľ nie je jasné, či mal útočník v Nice spolupáchateľa.

Počet takýchto útokov rastie a môže to byť jedna zo zbraní teroristov v budúcnosti. Nie je náhoda, že útoky sú časté v Izraeli. Vyzerá to, že teroristi sa k autu uchyľujú práve vtedy, keď sú v krajine silné bezpečnostné opatrenia.

„Útoky upraveným alebo neupraveným autom sa môžu použiť proti cieľom, kde sa združuje množstvo ľudí, vrátane športových či kultúrnych podujatí či v nákupných strediskách. Vozidlá zrážajúce ľudí ponúkajú teroristom, ktorí majú obmedzený prístup k výbušninám alebo zbraniam, príležitosť vykonať útok s minimálnym tréningom a skúsenosťami,“ napísala v roku 2010 americká FBI.

Z tohto pohľadu môže byť auto jedna z častých zbraní teroristov v budúcnosti. Prípad v Nice ukázal, že môže byť rovnako ľahko dostupná, ako aj efektívna.

Izrael zažil útok buldozérom aj v orku 2009, tentokrát bez nevinných obetí. Foto - tasr/ap
Izrael zažil útok buldozérom aj v roku 2009, tentoraz bez nevinných obetí. Foto – tasr/ap

Ako sa brániť

Podľa odborníkov však existuje relatívne ľahké riešenie, ako predísť podobne veľkým útokom. Tým sú stĺpové bariéry alebo iné zátarasy pre autá pred pešími zónami či bulvármi.

Takéto bariéry napríklad už zabránili väčšiemu útoku na letisku v škótskom Glasgowe v roku 2007. Muži v nákladiaku naloženom kanistrami s výbušným plynom do nich narazili pred terminálom. Zomrel iba jeden z útočníkov, päť nevinných sa zranilo.

Aj napriek tomu, že autom sa teroristom nie vždy podarí zabiť toľko ľudí ako v Nice, majú teroristické útoky vozidlom podľa Slate silný psychologický efekt.

„Podobne ako veľa amatérskych teroristických taktík, efekt je viac psychologický ako fyzický. Vysiela signál, že objekty, ktoré sme považovali za samozrejmé, sa môžu zmeniť na zbrane v mihnutím oka,“ napísal Joshua Keating.

Útok v Nice

Teraz najčítanejšie