Denník N

Neznesiteľná ľahkosť vizuálnej identity

Slovensko je zaplavené vizuálnym smogom – platí tu heslo „čím výraznejšie, tým lepšie“.

Martina Szabóová a Dávid Koronczi, grafickí dizajnéri & moji blízki priatelia, pred pár dňami zverejnili novú vizuálnu identitu mesta Lučenec. Odvážnu, vkusnú a sviežu. Predstaviteľom novohradskej metropoly slúži ku cti, že išlo o verejnú súťaž, v ktorej víťaza vybrala odborná a nezaujatá porota. Ako inak: vzápätí sa začali ozývať hlasy, že načo je nám vizuálna kultúra v kraji, kde je nezamestnanosť vyššia než vrcholky Šomošky a kam nedočiahnu vládne balíčky ani deravé Kristove dlane?

Keď blúdite úzkymi lučeneckými uličkami, nemáte núdzu o vyčerpávajúce vizuálne vnemy: pestrofarebné bytovky pichajúce do brucha oblohy, metalízové bavoráky z Nemecka, sýtočervené fasády starých meštiackych domov, svojpomocne zbúchané krikľavé bannery herní, kebabov alebo diskoték a sfetované blikajúce pútače, ktoré by vysmial aj najhlúpejší font na svete Comic Sans. Ako bonboniéra – čo kúsok, to kaz.

Ale buďme k sebe úprimní: úroveň vizuálnej kultúry nepokrivkáva iba v srdci bájneho Novohradu, ale aj naprieč celou krajinomaľbou našej rodnej hrudy, cez citylightmi zdegenerovanú bratislavskú Miletičku, námestie v Galante, výpadovku na Žilinu, košický obchvat až po Ubľu v oku slovensko-ukrajinskej hranice. Spoločenská mienka o alchýmii grafického dizajnu, ktorej rozumie športový redaktor Málinského spravodajcu i posledný klampiar z Píly, nás doviedla až na dno vizuálneho smogu i vkusu. Sme experiment, ktorý zlyhal: good (fucking) idea, Slovakia!

Samozrejme, myšlienka celoplošne regulovanej vizuálnej mapy je utópiou porovnateľnou s výstavbou Hyperloopu v krajine, ktorá za štvrťstoročie nedokázala prepojiť diaľnicou dve najväčšie metropoly. Ale pri pohľade na slovenský grafický Babylon, počnúc chaotickou a nesúrodou infografikou a končiac predstavou „čím výraznejšie, tým lepšie“, poľahky nadobudneme dojem, že vizuálna identita je urbánna legenda. Konšpirácia zosnovaná grafickým Dänikenom. Mýtus. A tak sa k uštipačnej otázke „načo?“ pridáva aj ošemetné „ako?“.

Svetielka v tme, predstavujúce efektnú i efektívnu ukážku vizuálnej siete cez web, citylighty až po tlačoviny, blikajú napríklad v Nitre, v Žiline, v Senici, v Rožňave alebo v Banskej Štiavnici. Našťastie, pridávajú sa ďalšie a ďalšie body a bodky, v centrách, na predmestiach i Bohu za chrbtom, začínajú nadväzovať nesmelé kontakty a prepojenia, krôčik po krôčiku dokonávajú línie, pavučiny a obrazce, ktoré nám našepkávajú, že vizuálne vnemy, roztrúsené všade navôkol, nás ovplyvňujú a formujú, prehlbujú meandre nášho vkusu a citu pre krásno, prispievajú ku kvalite nášho života.

Je iba na nás, či sa tou ľahkosťou, neznesiteľnou ľahkosťou, necháme udupať do zeme, alebo vystreliť na Mesiac.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie