Denník N

Procházkovho kamaráta Barana podozrievali z machinácií, dnes má blízkych ľudí na doprave

Budova bývalej Banskej komory v Smolníku, ktorú si chce Baran prestavať na penzión. Foto N – Tomáš Benedikovič
Budova bývalej Banskej komory v Smolníku, ktorú si chce Baran prestavať na penzión. Foto N – Tomáš Benedikovič

Podnikateľ Baran sa pozná nielen so šéfom služobného úradu na ministerstve dopravy Čepkom. V jemu blízkych firmách pracoval aj šéf poradcov ministra Brecelyho, riaditeľ národnej diaľničnej zasa pochádza z jeho rodného okresu.

Ako futbalista neprerazil, no v biznise sa mu darí. O podnikateľovi Radoslavovi Baranovi, ktorý sa vyhýba komunikácii s novinármi, a existuje len minimum jeho fotografií, na webe nenájdete veľa informácií.

Jednou z mála zmienok je jeho viac ako desať rokov starý profil na stránkach rakúskeho klubu FC Mönchhof, kde mal pôsobiť ako kondičný tréner. Napísal si doň, že jeho obľúbeným klubom je Real Madrid, obľúbenou speváčkou Madonna a obľúbenou značkou auta Mercedes.

Na ten si vďaka podnikaniu s eurofondmi už zrejme zarobiť stihol. Posledné roky sa stal známym najmä na ministerstve životného prostredia, ale aj ministerstve pôdohospodárstva ako človek, ktorý manažuje eurofondové projekty pre obce. Tie mu za to platili desaťtisíce eur.

Radoslav Baran. Zdroj: Bulletin Česko Slovenského ústavu zahraničného, 2013
Radoslav Baran. Zdroj – Bulletin Československého ústavu zahraničného, 2013

Stíhanie za machinácie zastavili

Firmy okolo Radoslava Barana sa približne po roku 2008 zameriavali najmä na externý manažment eurofondových projektov, pre obce však písali aj žiadosti o nenávratné príspevky či po ich získaní organizovali verejné obstarávania. Obce im za to platili sumy v desiatkach tisíc eur. Pre ilustráciu, za manažment projektu na splaškovú kanalizáciu v Závadke nad Hronom si S. E. G. vyfakturovala 45-tisíc eur.

Oveľa lepší biznis dostala firma v Košiciach. Ešte v roku 2009 mesto Košice hľadalo firmu, ktorá by mu vypracovala projekt na modernizáciu dopravy. Tender vyhrala Baranova firma S. E. G. s ponúknutou sumou 56 600 eur. O tristo eur tak porazila firmu Etiam (dnes Ergona), ktorú vedie podnikateľ Ivan Zuzula. Táto spoločnosť pritom sídli na Tomášikovej 23 v Bratislave, teda na adrese, ktorú si uvádzajú tri ďalšie Baranove firmy.

Ako pred štyrmi rokmi napísal týždenník Plus 7 dní, napriek ponúkaným cenám v súťaži mesto nakoniec uzatvorilo zmluvu s firmou S. E. G., kde odmenu stanovilo až na 433-tisíc eur. Keď neskôr vyšlo najavo, že výberová komisia mala podľa dokumentov rozhodnúť o víťaznej ponuke tri dni po tom, ako záujemcovia dostali podpísané zápisnice o výsledkoch súťaže, začala polícia trestné stíhanie.

Z machinácií vo verejnom obstarávaní policajti podozrievali košického exprimátora Františka Knapíka (nominant KDH) a dvoch konateľov firmy S. E. G., Radoslava Barana a bývalého futbalového reprezentanta Miloša Soboňu. V júni 2014 Národná kriminálna agentúra navrhla obžalovať Knapíka, Barana aj Soboňu a prípad postúpila na špeciálnu prokuratúru.

Tá začiatkom roka 2015 stíhanie Barana a Soboňu zastavila, lebo podľa názoru prokurátora nespáchali trestný čin. Exprimátora Knapíka naozaj obžalovali a koncom minulého roka ho Špecializovaný trestný súd uznal vinným. Knapík dostal podmienku, no odvolal sa na Najvyšší súd, ktorý zatiaľ o jeho odvolaní nerozhodol.

Radoslav Baran (vľavo) ešte ako futbalista Dunajskej Stredy v roku 1999. Foto - DAC Dunajská Streda
Radoslav Baran (vľavo) ešte ako futbalista Dunajskej Stredy v roku 1999. Foto – DAC Dunajská Streda

Milión z eurofondov a vplyv v rezorte dopravy

Baranovi sa darí aj v oblasti vidieckej turistiky. To by aspoň naznačovala miliónová dotácia, ktorú získal z eurofondov. Na sklonku druhej Ficovej vlády, teda krátko pred poslednými parlamentnými voľbami, mu štátna Pôdohospodárska platobná agentúra odklepla príspevok milión eur na penzión v jeho rodnom Smolníku. Úradníkom, ktorí jeho žiadosť o dotáciu hodnotili, neprekážalo, že peniaze žiadal cez nedávno založenú eseročku s nulovými tržbami.

Baran dostal peniaze vďaka výzve, ktorá mala primárne pomôcť farmárom získať dodatočné príjmy v čase, keď by mali horšiu úrodu, alebo problém s odbytom. Jednoducho povedané, mali mať možnosť vybudovať si na statku aj pár izieb pre ľudí, ktorí sa zaujímajú o agroturistiku.

Podmienky však boli nastavené tak, že peniaze mohla dostať prakticky akákoľvek firma, ktorá pôsobí mimo krajských miest. Súčasná ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná (nominantka SNS) podľa svojho hovorcu v dotáciách pre súkromné penzióny pokračovať nemieni.

Meno podnikateľa Barana sa spomína najmä v súvislosti s predsedom Siete Radoslavom Procházkom, ktorý o podnikateľovi hovorí ako o svojom kamarátovi. Nedávno spolu leteli súkromným lietadlom na zápas slovenskej futbalovej reprezentácie s Walesom vo francúzskom Bordeaux.

Líder Siete tvrdí, že s Baranovým biznisom nemá nič spoločné. „Nemám o príspevku, o podnikateľských aktivitách pána Barana a o dotačnej politike ministerstva pôdohospodárstva ani toľko informácií ako redaktori Denníka N, takže som absolútne nevhodný adresát tejto otázky,“ reagoval na minulotýždňový text o Baranovej dotácii.

Procházkova strana má dnes síce svojho štátneho tajomníka aj na ministerstve pôdohospodárstva, no k Baranovi majú bližšie skôr ľudia v rezorte dopravy, kde je ministrom nominant Siete Roman Brecely. Veľa sa už písalo o Markovi Čepkovi.

Nový šéf služobného úradu ministerstva si s podnikateľom robí doktorát na súkromnej Stredoeurópskej vysokej škole v Skalici, napísali aj spoločnú publikáciu, no poznajú sa už od čias, keď Čepko pracoval na ministerstve životného prostredia. Počas prvej vlády Roberta Fica tu šéfoval komisii, v ktorej boli úspešné eurofondové projekty manažované Baranovými eseročkami S. E. G. či S. B. Development.

Radoslav Procházka. Foto N – Tomáš Benedikovič
Radoslav Procházka. Foto N – Tomáš Benedikovič

Úspešní gelnickí rodáci

Pred voľbami sa v médiách s Baranom spájali aj dvaja vtedajší podpredsedovia Siete. Katarína Cséfalvayová pôsobila v slovenskej pobočke spolku Československý ústav zahraniční, ktorému Baran predsedal.

Eduard Adamčík zasa pôsobil v košickom dopravnom podniku v čase, keď tam Baranova S. E. G. získala státisícovú zákazku.

Oboch, Cséfalvayovú aj Adamčíka, vo voľbách zvolili za poslancov. Po konfliktoch s predsedom sa z nich stali Procházkovi kritici, ktorým sa nepáčia jeho údajné nedemokratické praktiky pri vedení Siete.

K Procházkovi lojálny však zostáva ďalší z členov strany, ktorý sa spomínal ako Baranov človek. Roberta Auxta strana pred voľbami prezentovala ako svojho ekonomického experta a po nich sa stal šéfom Národnej diaľničnej spoločnosti.

Auxt prežil časť života v Margecanoch, neveľkej obci, ktorá podobne ako Baranov rodný Smolník leží v Gelnickom okrese. V Margecanoch sa Baranovi podarilo presvedčiť starostu, aby mu zveril manažovanie tendra na vybudovanie zberného dvora z eurofondov, patrí teda k dedinám, kde Baran podnikal. Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Auxt na otázku, či sa s Baranom poznajú a aký je ich vzťah, zatiaľ neodpovedal.

Od konca mája na ministerstve dopravy pôsobí aj Richard Paško. Stal sa vedúcim poradcov ministra Brecelyho a podľa hovorkyne ministra Karolíny Duckej má na starosti „analytickú, konzultačnú a poradenskú činnosť v oblasti pôsobnosti ministerstva“ a „vecnú koordináciu a riadenie činnosti poradcov ministra“.

Paško, ktorého štát po voľbách nominoval aj na post šéfa Dozornej rady Slovenských elektrární, ešte do mája tohto roka pôsobil v akciovke Mitea, na ktorej čele stojí podnikateľ Branko Šmilňák. Šmilňák sa stal po vytvorení Československého ústavu zahraničního podpredsedom tohto spolku. Ako je napísané vyššie, predsedom je Baran.

Okrem toho, firma Mitea sídli na rovnakej adrese ako tento ústav, teda v Bratislave na Kapucínskej 7.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie