Denník N

Slávna slovenská lampa má anglický pôvod

Stolná lampa Futurit 202, Továreň na káble, účastinná spoločnosť – závod Gummon, Bratislava (1932), nachádza sa v zbierkach Slovenského múzea dizajnu SCD. Foto – Adam Šakový
Stolná lampa Futurit 202, Továreň na káble, účastinná spoločnosť – závod Gummon, Bratislava (1932), nachádza sa v zbierkach Slovenského múzea dizajnu SCD. Foto – Adam Šakový

Vyrábali ju v dvoch krajinách, narodila sa v kráľovstve, prežila prvú republiku, Slovenský štát aj socializmus. Stolná lampa Plastalite alias Futurit 202 alias typ 11126.

Keď Eric Kirkham Cole dokončil strednú chlapčenskú školu v Southend-on-Sea, začal sa zaujímať o stavbu rádioprijímačov. Po trojročnej učňovke pracoval so svojím otcom ako elektrikár.

V roku 1922 začal v Leigh-on-Sea so svojou priateľkou, neskôr manželkou Muriel Bradshaw, opravovať rádioprijímače. Zostrojili malé rádio so slúchadlami, ktoré bolo napájané batériami. Predávali ho za šesť libier. Keďže batérie vtedy nemali dlhú životnosť, vyriešili tento problém domácim sieťovým transformátorom.

Po štyroch rokoch úspešného rodinného biznisu založili spoločne s Williamom Streatfield Varrellsom značku EKCO Ltd. – Erick Kirkham Cole Limited a do roka sa presťahovali do novej továrne. V roku 1930 otvorili veľkú továreň v Southend-on-Sea a postupne aj pobočky v Belgicku a Austrálii.

Rádiá, lampy, bomby

Cole veľmi rýchlo pochopil, že bakelit je zázrak. Tento fenolformaldehydový polykondenzát totiž umožňoval tvorcom dizajnu naplno rozvinúť svoju kreativitu. Na rozdiel od dreva prinášal rýchlu a lacnú realizáciu tvarového riešenia bez kompromisov.

Eric Kirkham Cole (* 4. Júla 1901, Southend-on-Sea /UK – † 18. November 1966, St James / Barbados). FOTO - ARCHÍV AUTORA
Eric Kirkham Cole (1901 – 1966). Foto – archív autora

V EKCO sa dizajnéri predbiehali v nových modernistických kreáciách a farebných úpravách, ktoré bakelitová zmes umožňovala. Prvé bakelitové skrinky boli pre EKCO vyrábané v AEG v Nemecku.

V roku 1931 Cole slávnostne spustil svoju vlastnú lisovňu v Southend-on-Sea a celú výrobu koncentroval do Anglicka. Z výrobných liniek schádzali bakelitové rádiá, svietidlá, záchodové dosky a počas druhej svetovej vojny aj bakelitové bomby. Do roku 1945 zamestnávala Coleova fabrika až osemtisíc ľudí.

Po vojne továreň produkovala najmä televízne prijímače, autorádiá, elektrické prikrývky, magnetofóny, plastový riad a plastové kúpeľňové armatúry. Okolo roku 1973 značka úplne zanikla.

Coates alebo Dell?

Cole pri návrhoch svojich výrobkov spolupracoval s významnými svetovými dizajnérmi ako J.K. White, Misha Black, Serge Chermayeff, Jesse Collins a Wells Coates. V roku 1930 nakreslil uznávaný dizajnér kanadského pôvodu, narodený v Japonsku, Wells Coates, zaujímavé celobakelitové svietidlo s mohutným otočným kĺbom a rozmernou podstavou.

Wells Wintemute Coates (* 17. decembra 1895, Tokyo / Japonsko – † 7. júna 1958, Vancouver / Kanada). FOTO - ARCHÍV AUTORA
Wells Wintemute Coates (1895 – 1958). Foto – archív autora

Robustné svietidlo sa na spodnej strane podstavca pýšilo textom: PLASTALITE a product of E.K. Cole LTD. British Made. Zaujímavé je, že v tom istom čase navrhol Christian Dell (1893 – 1974) veľmi podobné svietidlo, ktoré od roku 1932 vyrábal Heinrich Römmler AG Preßstoffwerke, Spremberg.

Obe lampy pôsobia ako katalógové varianty. Kto od koho obkresľoval, už asi nezistíme, vieme však, že bratislavská stolná lampa Futurit 202 je zhodná s návrhom Coatesa, ktorý ju vytvoril pre EKCO. Až na malé odlišnosti…

Z ostrova do Bratislavy

Netrvalo dlho a bratislavská Továrňa na kábele účastinná spoločnosť – závod Gummon odkúpila od EKCO licenciu na výrobu svietidla Plastalite. Stolnú lampu nazvali číslom 202 a do foriem liali Futurit, vylepšenú bakelitovú zmes z Bakelite Gesellschaft Berlin.

Na katalógu k svietidlám sa objavil zaujímavý podnadpis: …závod na výrobu a spracovanie umelých hmôt „Futurit.“ Ešte pôvabnejší je text z katalógového listu k „lampe pre písací stôl, typ 202“: Celá je prevedená z izolačnej hmoty „Futurit“, teda s ochranou proti dotyku. Tienidlo aj stojan lampy sú pohyblivé a svetlo tak možno sústrediť na ľubovoľné miesto na stole. Farba: mahagón a čierna.

O skrutku viac

Na svetových aukciách a v predajniach starožitností sa často stretneme s bratislavskou lampou, ktorá je označovaná za E.K. Cole design, bauhaus, art deco, rare…

Je tu však jedna odlišnosť, ktorá nám pomôže rozoznať Plastalite od Futuritu 202. Ak je na ramene lampy o skrutku viac, je to anglický originál. Ak sú tam len dva, je to Futurit alebo „obyčajný“ Elektrosvit. Cenový rozdiel môže byť až päťsto eur.

Z Bratislavy do Nových Zámkov

Po znárodnení Kablovej továrne a premenovaní z Kábel Bratislava na Kablo Bratislava a z Gummonu na Gumon sa zmenil aj výrobný program. Označenie Futurit zmizlo.

Katalóg Futurit lampy, Továrňa na kábele úč. spol. (1934). FOTO - ŠTÁTNY ARCHÍV, Bratislava. SKEN - MAROŠ SCHMIDT
Katalóg Futurit lampy, Továrňa na kábele úč. spol. (1934). Foto – Štátny archív, Bratislava. Sken – Maroš Schmidt

Výroba svietidiel sa v roku 1950 presunula do novovzniknutého podniku Elektrosvit Nové Zámky, kde sa pokračovalo vo výrobe typu 202, ale pod označením typ 11126. Rozdiel medzi Futuritom 202 a Elektrosvitom typ 11126 je vo vypínači. Model 202 má masívny vypínač zakomponovaný do plochy. Lampa z Elektrosvitu má štandardizovaný vypínač známy aj z iných povojnových československých svietidiel.

Masívna celobakelitová stolná lampa je dnes funkčnou spomienkou na 3 neexistujúce fabriky. Možno ju máte doma alebo je odložená v pivnici. Postavte ju na stôl, rozsvieťte a spomeňte si na tento medzinárodný príbeh, v ktorom hral bratislavský Futurit významnú úlohu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Kultúra

Teraz najčítanejšie