Finisáž výstavy Pala & Pala – Inak
Expozícia v bratislavskej Galérii Statua bola súčasťou tradičného bratislavského podujatia Socha a objekt XXI.
Dnes o 18.00 h sa v Galérii Statua v Pálffyho paláci v Bratislave na Zámockej ulici skončí výstava Zory a Štěpána Palovcov. Výstava Pala & Pala – Inak nie je reprezentatívnou prezentáciou ich výnimočnej sklárskej tvorby, zásadne však dokresľuje pohľad na jej východiská.
Kurátorka Xénia Lettrichová pripravila expozíciu ako dotyky, paralely a prelínania v rôznych smeroch. Medzi svetmi rozdielnych tvorivých osobností – senzitívnej Zory a analytického Štěpána a v širšom ponímaní ako dotyky, paralely a prelínania kultúrnych vplyvov formou, na ktorú pri klasickej prezentácii ich sklárskej tvorby nebýva priestor a ktorú architektonickým charakterom a usporiadaním vyvolala i sama Galéria Statua.
„Zora Palová pociťuje obdiv a prepojenie so staroegyptskou kultúrou, reprezentovanou veľkolepou vážnosťou a súčasne odzbrojujúco autentickým výrazom ženy sediacej v piesku. Dva zdanlivo protichodné momenty – monumentalita a krehkosť života – tvoria stále prítomnú podstatu sklenených plastík,“ hovorí Xénia Lettrichová. „Ku sklu pristupuje ako k sochárskej matérii, v ktorej však vnútorná sféra, svetlo, transparentnosť a nimi sa meniaca farebná kvalita neopakovateľne rozširujú možnosti modelácie a vyjadrenia emócie.“
U Štěpána Palu je témou tvorby sofistikovaný svet matematiky a geometrie so svojimi zákonitosťami, možnosťami i limitmi. „V línii konceptu dotykov, paralel a prelínania sa autorovým stelesnením konkrétnej geometrickej axiómy v zostave objektov z fúkaného skla dostávame do antického Grécka,“ pokračuje kurátorka. „Sledujeme Palov architektonický prístup ku sklu, spôsob, ako projektuje a organizuje priestor a využíva pritom moduly, ktoré daný priestor delia a zároveň spájaním ho nanovo budujú.“
Výstava obsahuje reflexiu na ich pobyt v New Yorku, ktorý bol pre oboch cennou skúsenosťou. Podľa Lettrichovej tam mal Štepán Pala pokoj na kresby, venoval sa Euklidovi, rovnobežkám a rôznym stratégiám delenia uhlov, čím sa nespočetnými kresbami dopracúva k tvaru svojich skvelých objektov z optického či taveného skla.
„Zora Palová si tam popri pedagogickom pôsobení na miestnej Alfred University overovala v rôznych médiách ďalšie postupy. V experimentoch dospela k inšpiratívnej kombinácii kovovej zliatiny a taveného skla, na ktorej ju láka kontrast priehľadného a nepriehľadného, surového a lešteného, zemitého a pocitovo ľahkého,“ dodáva Xénia Lettrichová.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].