Denník N

Dodávatelia Carrefouru by mali dostať len tri percentá svojich peňazí

Foto – N
Foto – N

Spoločnosť Retail Value Stores predložila návrh reštrukturalizačného plánu. Na chabé odškodnenie veriteľov si chce požičať od Sberbank alebo z Ozety.

Spoločnosť Retail Value Stores plánuje vymazať 97 percent svojich dlhov. Viac ako 400 veriteľov, ktorým firma dlhuje 17,5 milióna eur, by tak dostalo len tri percentá z peňazí, ktoré im prevádzkovateľ obchodov Carrefour na Slovensku dlhuje.

To je ešte menej, ako veritelia v pesimistických scenároch začiatkom júna očakávali. Vtedy odhadovali, že uvidia maximálne päť až desať percent súm, ktoré im Retail Value Stores dlhuje.

To, že Retail Value Stores ráta len s chabým odškodnením, vyplýva z viac ako stostranového návrhu reštrukturalizačného plánu, ktorý dnes firma predložila päťčlennému veriteľskému výboru.

Denníku N to potvrdil Martin Manina z advokátskej kancelárie JUDr. Michal Krnáč, ktorá zastupuje spoločnosť Kofola. Tá sa dostala na čelo veriteľského výboru, Retail Value Stores jej dlhuje viac ako 170-tisíc eur.

Na výplatu si požičia

V reštrukturalizačnom pláne podľa Maninu firma, ktorá sa chce zbaviť väčšiny dlhov, ráta s dvomi možnými zdrojmi získania peňazí na odškodnenie veriteľov. Jedným by mal byť úver zo Sberbank, druhá možnosť ich získania je z alternatívnych externých zdrojov – od pristupujúceho dlžníka spoločnosti Ozeta.

Na reštrukturalizačnom pláne sa už podieľal aj bývalý partner skupiny Penta Jozef Špirko, ktorý vstúpil pred niekoľkými týždňami do firmy Retail Value Stores ako investor a je už aj v dozornej rade spoločnosti. Pente dnes Európska centrálna banka potvrdila prevzatie Sberbank na Slovensku. Spoločnosť Ozeta zasa patrí do portfólia firiem, v ktorých Špirko figuruje.

Ak veritelia reštrukturalizačný plán schvália, peniaze by mali dostať do 30 dní od nadobudnutia právoplatnosti uznesenia, ktorým súd potvrdí reštrukturalizáciu. Na účet by im mali prísť jednou splátkou.

Rozhodnú začiatkom augusta

Ešte predtým však musí veriteľský výbor posúdiť, či predložený plán akceptuje a posunie ho na schválenie všetkým veriteľom, ktorých pohľadávky uznali. Podľa zákona by mal výbor posúdiť reštrukturalizačný plán do 15 dní od chvíle, keď mu ho doručili.

Manina však predpokladá, že sa výbor stretne skôr. Odhaduje, že by to mohlo byť približne do desiatich dní.

Veriteľský výbor však má právo požiadať dlžníka aj o doplnenie reštrukturalizačného plánu, ak sa mu niečo nebude pozdávať. Môže tak urobiť aj v prípade, ak by sa mu zdalo navrhnuté odškodnenie veriteľov príliš nízke.

Ak reštrukturalizačný plán posunie ďalej, bude o ňom rozhodovať schôdza veriteľov. Ak veritelia tento plán schvália, peniaze by mali dostať do 30 dní od nadobudnutia právoplatnosti uznesenia, ktorým súd potvrdí reštrukturalizáciu.

Dodávkami sa môžu zahojiť

Prezidenta Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavla Konštiaka, ktorého firma Kon-Rad je aj jedným z veriteľov spoločnosti Retail Value Stores, navrhované odškodnenie príliš neprekvapilo. Už zažil reštrukturalizáciu, v ktorej dostal len päť percent z peňazí za dodaný tovar, a kritizuje legislatívu, ktorá takýto postup firmám umožní.

Na druhej strane si však myslí, že dodávatelia sú aj pri veľmi malom odškodnení v lepšej pozícii, ako keby spoločnosť, čo im dlhuje, išla do krachu. V takom prípade by totiž nevideli žiadne peniaze.

Podobný názor má aj analytik obchodu Ľubomír Drahovský. Aj keď zaplatenie len troch percent zo sumy, ktorú dodávatelia mali dostať, považuje za slabú náplasť, vraví, že je to lepšie, ako keby nedostali nič.

Konštiak pripomína, že keď sa bude musieť Retail Value Stores riadiť reštrukturalizačným plánom, ak ho veritelia schvália, budú obchody Carrefouru fungovať ďalej. Špirko už povedal, že s ich existenciou a prebudovaním na životaschopné predajne ráta.

V takom prípade môžu mnohí veritelia do obchodov svoj tovar dodávať ďalej a podľa Konštiaka tak zahojiť časť strát z minulosti a vymazania dlhov. Konštiak povedal, že on už do predajní Carrefour tovar dodáva.

Problémy má už vyše roka

Vlastník značky Carrefour na slovenskom trhu a piatich hypermarketov mal problémy už od leta minulého roka. Už vtedy sa objavili prvé sťažnosti dodávateľov, že im za dodaný tovar neplatí.

Časť dodávateľov sa preto rozhodla spoluprácu ukončiť, a tak ich tovar zmizol z pultov predajní. Zástupcovia spoločnosti Retail Value Stores však tvrdili, že sa pulty vyprázdňujú preto, lebo reťazec prehodnocuje sortiment predajní.

Vo februári tohto roku spoločnosť Retail Value Stores požiadala o povolenie reštrukturalizácie. Okresný súd Bratislava I ju povolil koncom marca.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Problémy Carrefouru

Ekonomika

Teraz najčítanejšie