Denník N

Byť veriacim a zároveň gejom? Dá sa to

Fero z Gay-Christians Slovakia počas Dúhového Pridu. Foto – OSF/Rudolf Sivý
Fero z Gay-Christians Slovakia počas Dúhového Pridu. Foto – OSF/Rudolf Sivý

Fero a Dávid si spočiatku mysleli, že viera a homosexualita spolu nejdú dokopy. Cestu si však nakoniec našli. Dnes sa raz za mesiac stretávajú s komunitou neheterosexuálnych veriacich s názvom Gay-Christians Slovakia. Pochodovali aj na sobotnom Dúhovom Pride.

Úhľadne ozdobený vianočný stromček svietil v rohu miestnosti a jedlo bolo nachystané na štedrú večeru. Netušili, že tentoraz zažijú trocha iné Vianoce. Až kým im Dávid neoznámil, že je gej. „Krajší darček som rodičom ani nemohol dať,“ hovorí dnes s úsmevom.

Dávid vyrastal vo veľmi silno katolíckej veriacej rodine. Dnes má dvadsaťosem rokov a pracuje v malej bratislavskej firme. Svoju sexualitu začal riešiť, až keď mal 22 rokov, dovtedy v sebe silno potláčal akékoľvek náznaky toho, že by mohol byť gejom. Myslel si, že jeho viera a sexuálna orientácia spolu nejdú dokopy a jednej z nich sa musí vzdať. Taký život si však nevedel predstaviť.

Začal študovať teológiu a zisťoval, aké možnosti mu kresťanstvo vlastne ponúka. „Našiel som si v ňom cestičku. Možno nie priamu, ale trocha kľukatú, no predsa našiel. Niektorí hovoria, že nie som pravý katolík, ja mám však svoju osobnú vieru a pre mňa je vzťah s Bohom dôležitejší ako niektoré cirkevné doktríny.“

Dnes sa raz mesačne stretáva s ďalšími veriacimi neheterosexuálnymi ľuďmi. Volajú sa Gay-Christians Slovakia a snažia sa spoločne hľadať cestu, ako sa naučiť žiť s Bohom a zároveň so svojimi túžbami.

Nápisy na transparentoch Gay-Christians Slovakia počas Dúhového Prideu v Bratislave. Foto - N
Nápisy na transparentoch Gay-Christians Slovakia počas Dúhového Pridu v Bratislave. Foto – N

Sodomský paškvil

Vysoký štyridsiatnik Fero sa s priateľmi chladí v tieni neďaleko pódia na Dúhovom Pride. V rukách drží nápis POĎTE S NAMI. Na ďalšom transparente svieti nápis KRESŤAN. GEJ. HRDÝ.

Fero je tiež zo skupiny Gay-Christians Slovakia, ktorá bola asi jedinou skupinou na tejto akcii, ktorá sa oficiálne hlásila k Bohu aj právam LGBT ľudí.

Mnoho veriacich totiž uprednostnilo inú akciu, ktorá sa približne v tom istom čase konala na hradnom kopci. Spoluorganizátorom bol Anton Chromík z Aliancie za rodinu, ktorá pred viac ako rokom referendom „o rodine“ rozhádala takmer celé Slovensko. Pri parlamente sa zišlo asi sto ľudí v červených tričkách, v rukách držia balóny rovnakej farby.

Trochu červenej farby je aj na transparente Ferovho kamaráta na Dúhovom pochode: VŠECHNA KREV JE ČERVENÁ.

Keď sa Chromíka pýtame, čo hovorí na veriacich, ktorí kráčajú v dúhovom sprievode, opakuje tie isté frázy ako pred referendom. „Láska otca je úplne iná ako láska mamy, jedinečná a nenahraditeľná. Naše deti si túto lásku zaslúžia a je veľmi dôležité, aby sme im ju dávali. Deti po tej láske túžia.“

O LGBT ľuďoch hovoriť nechce. „Musíme mať úctu voči súkromiu druhých. To nie je vec, do ktorej by sme sa chceli miešať. Na nás je to, aby sme zabezpečili, že každé dieťa bude mať otca a mamu,“ odpovedal.

Fero ani Dávid na obdobie referenda nespomínajú radi. Hovoria, že debata sa tak rýchlo vyhrotila, že sa do nej potom už báli vstúpiť. Viacerí ľudia z ich spoločenstva vtedy od rodiny aj od priateľov počúvali nenávistné slová. „To šírenie demagógie bolo príšerné. Mnohým to spôsobilo škody na zdraví. Viacerí šli na prášky,“ hovorí Dávid.

Ferovi sa v hlave stále ozýva slovné spojenie „sodomský paškvil“, ktorým cirkev v jednom pastierskom liste označila spoločenstvo ľudí rovnakého pohlavia.

„Nazvali nás zástancami kultúry smrti. Môže to znieť vtipne, ale niektorí sa s tým naozaj identifikovali, uverili tomu, že robia niečo zlé. Zrazu zistili, že ich mnohí nenávidia. Bol to obrovský tlak na psychiku,“ hovorí Dávid, ktorý sa tiež neodvážil ísť do konfliktu so svojimi známymi či nebodaj s celou cirkvou.

Dávid svoju identitu v médiách zverejniť nechce. Rozhodol sa preto v texte vystupovať len pod svojím krstným menom. Foto - Dávidov archív
Dávid svoju identitu v médiách zverejniť nechce. Rozhodol sa preto v texte vystupovať len pod svojím krstným menom. Foto – Dávidov archív

Rozhrešenie? Najprv rozchod

Fero nebol vychovávaný vo viere. Občas síce rodina chodila do kostola a mama ho naučila základné modlitby, ale prvé sväté prijímanie si urobil až na vysokej škole. „Bolo mi divné, že všetci sa rozprávajú o babách a mňa to nejako nezaujíma,“ zasmeje sa a pokrčí plecami. Všetok čas mu vraj vtedy zaberala škola a koníčky.

Po škole odišiel na postgraduál do Ameriky. O téme LGBT ľudí sa tam hovorilo otvorenejšie, začal si uvedomovať, že sa možno týka aj jeho. Je rád, že vieru objavil skôr než svoju sexuálnu orientáciu. „Ak by to bolo v opačnom poradí, asi by som sa už na vieru neobrátil.“

Jeho mame dlho trvalo, kým si na to zvykla. „Stále sa ma pýtala, či som si istý a či sa to nedá nejako zmeniť. Otec sa zasa diví, že existuje chlap, ktorý nechce žiť so ženou.“ Je jedináčik, a tak chvíľu nariekali aj za vnúčatami.

Raz, keď sa v Amerike rozhodol ísť na spoveď, kňaz mu povedal, že rozhrešenie dostane, až keď opustí svojho partnera. Žije totiž v hriechu. S takýmito reakciami kňazov sa gejovia a lesby stretávajú aj na Slovensku. Podľa Fera to nie je fér. „Ten, čo strieda partnerov alebo partnerky, dnes nemá problém dostať rozhrešenie. Ak však žijete v stabilnom zväzku, lenže homosexuálnom, rozhrešenie nedostanete.“

Fero síce pochodoval v dúhovom sprievode, jeho očakávania sú však o čosi skromnejšie než požiadavky tých najzarytejších aktivistov. „Nech o vzťahu dvoch ľudí rovnakého pohlavia hovoria ako o menej kvalitnom a plnom, ako je manželstvo. To čiastočne chápem. Ale nech o ňom aspoň prestanú hovoriť, že je zlý.“

Čítajú si Písmo

Na stretnutí Gay-Christians Slovakia sa raz mesačne zíde desať až dvadsať ľudí. Od roku 2011 sa ich tam vystriedalo niekoľko desiatok. Fero aj Dávid sú členmi od začiatku.

Prvá časť je duchovná. Modlia sa, čítajú si Písmo, často si pozývajú duchovných, ktorí im robia výklad. Ich mená na stránke nezverejňujú, pretože by im za to mohol hroziť trest od nadriadených. Nie sú organizáciou, ktorú katolícka cirkev oficiálne uznáva, a tak sa nemôžu stretávať ani na jej pôde. Sú teda odkázaní na pomoc iných cirkví.

Spomedzi slovenských cirkví vyslovili Dúhovému Pridu podporu len Starokatolíci v Bratislave. Ich letáky sa objavili aj na Pride. „Štýlové stavby nerobia cirkev modernou. Otvorené myslenie áno,“ píše sa na jednom z nich.

Letáky Starokatolíkov v Bratislave sa objavili aj na tohtoročnom Dúhovom Pride. Foto - N
Letáky Starokatolíkov v Bratislave sa objavili aj na tohtoročnom Dúhovom Pride. Foto – N

V druhej časti stretnutia diskutujú, pozerajú filmy, hrajú hry a informujú sa o pripravovaných udalostiach. Sú medzi nimi liberálne zmýšľajúci, ale aj tí, ktorí chcú napriek svojej orientácii ponechať sviatosť manželstva a možnosť osvojenia si detí len pre muža a ženu.

Na častejšie stretnutia si dnes netrúfajú. S organizáciou je veľa práce. Pomedzi oficiálne stretnutia spolu chodia aspoň na kávu, opekajú či športujú. „Ak chceme byť kresťanským spoločenstvom, je potrebné, aby sme sa stretávali častejšie ako raz za mesiac. V ňom totiž ide o vytvorenie pevnejších, až rodinných väzieb, kde by sme boli ako bratia a sestry. A na to nestačí vidieť sa raz za mesiac,“ hovorí Dávid. Dva ročníky festivalu Pohoda strávil v stane s názvom „Pohodová dúha“, kde boli združené viaceré LGBT organizácie.

Homosexualita ako „zranenie“

Aké možnosti vlastne veriacim LGBT ľuďom ponúka katolícka cirkev? Občianske združenie Rieky a Linka Valentín pravidelne organizujú stretnutia duchovného charakteru. V máji 2014 cirkev zorganizovala seminár o homosexualite, na ktorom sa zúčastnil aj arcibiskup Zvolenský. Celý záznam si môžete pozrieť na stránke seminarhom.sk.

„Ak by sme mali homosexualitu charakterizovať jedným slovom, tak v každom prípade je to zranenie. Ale nie je to choroba. Je to zranenie, ktoré potrebuje byť zocelené a uzdravené,“ povedal počas svojej prednášky Vitalij Luck z Linky Valentín, ktorá sa venuje „ľuďom zraneným v oblasti vzťahov, citov a sexuality, ktorí vo svojom živote prežívajú homosexuálne cítenie“.

V aule Bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave vtedy rozdávali brožúrky od Michelle Cretella, ktorá je členkou americkej asociácie NARTH, čo sa ešte aj v 21. storočí snaží meniť sexuálnu orientáciu ľudí. „Nemáme v úmysle bojovať s LGBT komunitou. Naším úmyslom je bojovať s diktátom politickej korektnosti,“ povedala Cretella pre The Atlantic.

Luck gejov a lesby na seminári opisoval ako trpiace bytosti. „Muž alebo žena prežíva homosexuálne cítenie ako nedobrovoľné, nechcené vnútorné utrpenie.“ Fero však hovorí, že v mnohých sa nešťastie hromadí práve vtedy, keď sa snažia dodržiavať všetky pravidlá cirkvi.

Jedným z nich je aj sexuálna zdržanlivosť. „Vyžadujú od nás celibát. Lenže celibát je charizma a charizma je dar, ktorý niekto má a iný nie. Ani všetci kňazi nemajú dar celibátu a potom majú problém dodržiavať ho. Automaticky ho vyžadovať od druhých podľa mňa nie je správne,“ hovorí Dávid, ktorý bol nedávno na medzinárodnej konferencii, kde boli zastúpení ľudia z jednotlivých kresťanských teplých organizácií.

Hovorí, že Slovensko v tomto zaspalo dobu. „Je veľký rozdiel medzi katolíckou cirkvou na Slovensku a napríklad v Nemecku. Tam je veľa teológov, ktorí sa venujú špecifickým témam a teológiu rozvíjajú. U nás ťažko prijímame čokoľvek nové a cirkevnú náuku vnímame ako niečo nemenné, ako vec, ktorá nám spadla priamo z neba.“

Fero je členom Gay-Christians Slovakia od ich vzniku v roku 2011. Hovorí, že veriacich zraňuje, keď sa snažia dodržiavať všetky pravidlá, ktoré cirkev nastavila pre homosexuálnych ľudí. Foto N - Tomáš Benedikovič
Fero je členom Gay-Christians Slovakia od ich vzniku v roku 2011. Hovorí, že veriacich zraňuje, keď sa snažia dodržiavať všetky pravidlá, ktoré cirkev nastavila pre homosexuálnych ľudí. Foto N – Tomáš Benedikovič

Súčasťou Božieho plánu

Dávid vyrastal s pocitom, že je jediný svojho druhu. Nepoznal vo svojom okolí žiadneho geja. Spochybňoval preto svoju vieru, pýtal sa sám seba, či je dobrým kresťanom, či ho má Boh rád, či bude spasený.

Ak sa k tomu pridajú falošné informácie, ktoré sa dnes šíria na internete, môže byť toto obdobie pre mladého človeka katastrofou. „Je ťažké nepodľahnúť demagogickým rečiam a lžiam, čo sa šíria cez rôzne aliancie a médiá a vyostrujú náladu proti nám. Je to proti duchu kresťanstva, ktoré by malo byť práve o prijímaní, pomáhaní a láske,“ hovorí Dávid.

Obaja by si radi našli partnera z radov veriacich, hoci vedia, že svadby v kostole sa v blízkom čase asi nedočkajú. V emailovej schránke združenia a na sociálnej sieti sa im zatiaľ hromadia nenávistné správy o podvolení sa homosexuálnym chúťkam, o tom, že otvorili dvere hriechu, že privolávajú Sodomu a Gomoru.

„Hovoria o nás, že sme si zvolili homosexuálny štýl života. Je smutné, že cirkev si nárokuje právo interpretovať Božiu vôľu. Tvrdí, že pre homosexuála je Božou vôľou abstinencia a že stvoriteľský plán je v plodení. S týmto nemôžem súhlasiť. Beriem to tak, že sme nejaká výnimka, ale že sme tiež súčasťou Božieho stvorenia a musíme tú Božiu vôľu každý individuálne spoznať,“ hovorí Dávid.

KRESŤAN. GEJ. HRDÝ.

Dúhový Pride

Teraz najčítanejšie