Denník N

Rozpráva to ako Smer, správa sa to ako Smer, je to Sieť

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Minister dopravy pochytil argumentáciu od Ficových ľudí, pretože zastupuje rovnaké záujmy.

„Najdrahšia diaľnica je tá, ktorá nestojí,“ povedal Robert Fico v auguste 2009, keď vláda súhlasila s PPP projektom PR1BINA.

Tri roky potom o tomto 52-kilometrovom úseku cesty R1 v okolí Nitry samotné ministerstvo dopravy skonštatovalo, že stavebné práce tam boli o 400 miliónov drahšie, ako keby cestu staval štát za vlastné.

Náklady na údržbu súkromnou firmou sú tam približne dvakrát vyššie, ako si za to pýtajú štátne firmy. S úrokmi, ktoré štát za R1 zaplatí, sa celkové predraženie projektu odhaduje na miliardu eur.

Nikdy v histórii Slovenska nebola žiadna iná stavba taká predražená ako PR1BINA.

„Najdrahšia diaľnica je tá, ktorá nie je postavená,“ použil Ficov slogan tento týždeň minister dopravy Roman Brecely (Sieť), keď oznamoval spustenie stavby obchvatu Prešova napriek podozreniu z kartelu, ktorý zrejme dvihol cenu.

V roku 2009 Fico odmietol diskutovať o cene, pretože bol posadnutý myšlienkou, že do volieb v roku 2010 bude väčšina dôležitých diaľničných úsekov postavená alebo aspoň blízko k dokončeniu.

Štát v tom istom čase vypísal aj tendre na dva obrovské úseky D1 a stavebné práce aj preto extrémne zdraželi. Keďže šlo o PPP, a teda postupné tridsaťročné splátky, vláda na cenu kašľala.

Teraz je to podobne. Okrem nepoužiteľných klišé nemá vláda žiaden rozumný plán pomoci chudobnejším regiónom, preto svoju politiku zredukovala na stavbu veľa nových ciest. Citlivosť na cenu sa tak ešte viac stráca.

Súčasný minister dopravy Brecely práve zbiera odvahu, aby podpísal objednávku na kysucký a prešovský úsek diaľnice, ktoré podľa vysúťaženej ceny patria medzi najdrahšie v posledných desiatich rokoch. A to aj pri porovnaní jednotkovej ceny za kilometer, aj pri porovnaní s cenou podľa štátnej expertízy.

Pravdepodobný dôvod, prečo sa to stalo, je rovnaký ako v rokoch 2009 a 2010. Štát vypisuje veľké tendre naraz, zvyšuje riziko kartelov a aj tým špičkuje ceny stavebných prác.

Za aktuálne skončené súťaže Brecely nemôže, je minister len od jari. Na vine za pre štát nevýhodne riadené tendre je štátny tajomník za Smer Viktor Stromček, ktorý riadil stavebné zákazky za vlády Fico II a v tej tretej je v tej istej funkcii znova. Minister a riaditeľ NDS za Sieť len kryjú chrbát dohodám, ktoré Smer vyprovokoval.

Rovnako teraz ako v minulosti sú diaľnice potrebné, no rovnako ako teraz môžeme za rýchlosť stavby platiť neprimerane veľa.

Vtedy aj teraz platí, že debata má byť napríklad o tom, aké veľké šetrenie by stálo za polročný odklad na opakovanie tendra.

Ak štát normálne plánuje, musí vedieť, aké tzv. socioekonomické prínosy mu donesie mesiac fungovania novej cesty pri Čadci či v Prešove. Alebo má v skutočnosti len jeden plán – stavať hlava-nehlava, nech to stojí, čo to stojí, lebo pre naše strany a stavebné firmy je najdrahšia tá diaľnica, ktorá sa ešte neobjednala.

Obchvat Prešova

Teraz najčítanejšie