Denník N

Prievidžania môžu jazdiť dve hodiny za polovicu tringeltu

Projekt verejného požičiavania bicyklov v Prievidzi má veľký úspech. Mesiac od spustenia o službu prejavilo záujem sedemsto ľudí, čo je o takmer polovicu viac, ako očakávali majitelia Zeleného bicykla.

Zaparkujete v Prievidzi auto na platenom parkovisku pri námestí a o niečo vyše hodinu zaplatíte 1,40 eura. Keď k tomu pripočítate naftu alebo benzín za cestu v rámci mesta, dostanete sa k dvom eurám.  Pol eura stojí v meste MHD a dve až tri eurá taxík.

Ako sa dostanete do centra za rovnaký čas, v dopravnej špičke aj rýchlejšie, zdravšie a za 16 eurocentov? Keď si požičiate „zelený“ bicykel.

Zelený bicykel

Prievidza je počtom obyvateľov čoraz menšie, dnes už len 47-tisícové mesto. Napriek tomu patrí medzi slovenských priekopníkov s fungujúcim systémom bike sharing.  Miestny názov projektu je Zelený bicykel a vznikol z iniciatívy miestnych nadšencov, bez príspevku z verejných alebo európskych fondov.

Zaregistrujete sa na internetovej stránke, mierne to skomplikuje povinný osobný vstupný pohovor. Ak máte inteligentný telefón a pripojenie na internet, zaplatíte cezeň. Obyvatelia Prievidze a registrovaní návštevníci mesta si budú môcť neskôr požičiavať bicykle aj cez SMS.

Potom sa už vozíte – ušetríte peniaze, čas, životné prostredie a navyše žijete oproti životu bežného vodiča auta o niečo zdravšie.  Zaplatiť šestnásť centov za možnosť voziť sa po meste dve hodiny bez vstupnej investície do bicykla a ďalších do údržby a servisu je napríklad polovica tringeltu, ktorý dáte čašníčke za dobrú kávu a obsluhu. Bez hľadania voľných parkovacích miest a úhrady poplatku za parkovanie.

Priatelia zelenšej dopravy, ktorí sa vozia autobusmi, splatia mesačný paušál 4,90 eura za 60 hodín na zelenom bicykli, keď nahradia päť jázd autobusom tam a naspäť a odvtedy sa vozia prakticky zadarmo.

Z taxíka na bicykle

Bratia Mirety a Jaroslav Dianovci pôvodne prevádzkovali taxislužbu. Keď zistili, že už sa v tomto biznise nemajú kam posunúť, uvažovali o novom, primárne dopravnom projekte, do ktorého by investovali peniaze.

Preplnené mesto poznali z taxíkov. „Bicyklovanie je ekonomickejší, ekologickejší a zdravší spôsob dopravy, ako keď každý prejde pár kilometrov autom. Toto bola a je základná idea projektu,“ hovorí Mirety Dian.

Rozpráva aj o pôvodných „panických“ predstavách v tričku s nápisom Zelený bicykel v maličkej kancelárii, tak najviac pre troch ľudí, na námestí. Mysleli si, že požičiavanie bicyklov rozbehnú za dva mesiace, ale kým získali všetky povolenia, trvalo to o päť mesiacov dlhšie. Návratnosť investície „do stotisíc eur“ predpokladajú za dva roky.

Fungujúce elektronické systémy boli také drahé, že ak by ich kúpili, z dnešných vyše sto bicyklov, ktoré si montovali sami, a z tridsiatich stanovíšť po celom meste by zostala len desatina. Ako to už na Slovensku chodí, zvolili si najlacnejší variant. Vymysleli si vlastný systém.

Registrovaný cyklista sa pripojí z domu alebo z mobilného telefónu na stránku a svoj účet. Ak má dobitý kredit, vyberie si program a dostane číslo bicykla s kódom, ktorým si odomkne zámok.

Zelení Prievidžania buď zaplatia na internetovej stránke kredit a pol hodiny ich bude jednorazovo stáť 0,49 eura, alebo s mesačným paušálom za desaťnásobok sa môžu voziť každý deň dve hodiny za 16 eurocentov.

Potrebuje nové značenie aj trasy

Z ktoréhokoľvek bodu Prievidze sa dostanete k najvzdialenejšiemu na bicykli do dvadsiatich minút, do neďalekých Bojníc vám to potrvá približne pol hodiny.  Stanovíšť bicyklov je takmer dvadsať, (bude ich tridsať) a vzdialené sú od seba menej ako pol kilometra, čiže v prepočte okolo päť minút jazdy.

Prievidza má momentálne 13 kilometrov cykloturistických a o kilometer viac cyklodopravných trás s prevažne nevyhovujúcim značením. K rozvoju ekologickej dopravy by mal pomôcť pripravovaný projekt cyklotrasy, ktorá bude spájať Prievidzu s turistickým centrom oblasti, s neďalekými Bojnicami.

Kotleba - kniha od autora tohto textu

Viac info

Teraz najčítanejšie