Denník N

Pozrite si rebríček 10 najväčších nákupných centier na Slovensku

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Majú len málo originálnych nájomcov, spotrebitelia nakupujú v obchodoch rovnakých značiek v Bratislave a na východe Slovenska za tie isté ceny. Analytik naznačuje, že by ceny mohli viac zohľadniť regionálne rozdiely.

Slovensko má desiatky nákupných centier, no len jedno z nich je skutočne veľké. Iba Avion Shopping Park pri bratislavskom letisku, ktorého súčasťou je aj IKEA, má totiž viac ako 100-tisíc metrov štvorcových predajnej plochy. Aj bez švédskeho obchodného domu s nábytkom by však bol Avion naším najväčším nákupným centrom.

Ďalšie štyri nákupné centrá u nás sú síce väčšie, no majú len približne polovicu predajnej plochy Avionu. Tri z nich ležia tiež v hlavnom meste, štvrté v Košiciach.

Do rebríčka desiatich najväčších obchodných centier, ktorý zostavil Denník N s developerskými a poradenskými spoločnosťami CBRE, Colliers International a Cushman & Wakefield, sa dostali len tri mimobratislavské centrá – Atrium Optima Košice, Madaras v Spišskej Novej Vsi a košický Aupark. Kým Optima patrí medzi väčšie, Madaras a Aupark v Košiciach sú o niečo menšie, no pre náš trh veľkosťou typické nákupné centrá.

graf-web

Menšia veľkosť obchodných centier v regiónoch podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského zohľadňuje počet obyvateľov, ktorí v nich žijú, a tiež kúpyschopnosť. Sústredenie väčšiny najväčších nákupných centier do Bratislavy považuje za logické.

V tomto meste môžu obchodníci rátať nielen s viac ako polmiliónom obyvateľov, ale počas pracovného týždňa aj s desaťtisícami potenciálnych zákazníkov, ktorí tu pracujú alebo mestom prechádzajú. Na Bratislavu totiž podľa neho pripadá takmer polovica maloobchodných tržieb, kým ďalšie kraje tvoria len po 7 až 9 percent tržieb.

Jediným väčším nákupným centrom, ktoré vyrástlo v okresnom meste, nie v sídle kraja čo v hlavnom meste, je Madaras v Spišskej Novej Vsi. Foto - TASR
Jediným väčším nákupným centrom, čo vyrástlo v okresnom meste, je Madaras v Spišskej Novej Vsi. Foto – TASR

„Kúpna sila v regiónoch a spotrebiteľské správanie dávajú priestor skôr kompaktnejším centrám s prenajímateľnou plochou do 35-tisíc metrov štvorcových v prémiovej lokalite v centre miest,“ povedal Lukáš Šarközi z Colliers International. Medzi ne patrí nielen Aupark v Košicach, ale napríklad aj Mlyny v Nitre a Europa Shopping Center v Banskej Bystrici.

Obchodné centrá na okraji miest bez blízkosti väčších sídliskových lokalít v regiónoch podľa Šarköziho veľmi neuspeli alebo nenaplnili maloobchodný potenciál mesta. „Tento trend by sa nemal meniť, lebo developeri sa zameriavajú na regionálne mestá a majú od projektov reálne očakávania,“ tvrdí Šarközi.

Meniť sa nebude ani rebríček najväčších centier, hoci počas tohto roku pribudne niekoľko ďalších. „Do konca roku sa otvorí City Arena v Trnave a Forum v Poprade. Keďže budú v menších mestách, tak veľkosťou prenajímateľnej plochy ani počtom obchodov nezmenia poradie prvej desiatky,“ vraví Peter Sluka zo spoločnosti Cushman & Wakefield.

Na periférii je miest najviac

Najväčšie nákupné centrum má aj najviac parkovacích miest, zhruba dvojnásobok toho, čo jeho menší konkurenti z prvej päťky rebríčka.

Blízkosť obchodného domu IKEA  rozširuje možnosti na parkovanie v Avione. Foto N - Tomáš Benedikovič
Blízkosť obchodného domu IKEA rozširuje možnosti parkovania v Avione. Foto N – Tomáš Benedikovič

Platí však, že tie obchodné centrá, ktoré vyrástli vo vnútri miest a sú obkolesené budovami, majú aj pri porovnateľnej predajnej ploche o niekoľko stoviek menej miest na parkovanie ako tie, ktoré stoja na okraji. Takým príkladom sú Polus, Central či Eurovea na jednej strane a Bory či Shopping Palace, ktoré sú už takmer na hranici hlavného mesta, na strane druhej.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie