Denník N

Železnice povedali, ako chcú zastaviť kotlebovcov, spoliehajú sa aj na pomoc cestujúcich

Hliadkujeme už aj v Košiciach, pochválil sa nedávno na Facebooku Kotlebov poslanec Mazurek. Onedlho chcú preniknúť aj do Bratislavského kraja. Foto – Facebook M. Mazurka
Hliadkujeme už aj v Košiciach, pochválil sa nedávno na Facebooku Kotlebov poslanec Mazurek. Onedlho chcú preniknúť aj do Bratislavského kraja. Foto – Facebook M. Mazurka

Sprievodcovia budú mať pokyny, aby zasahovali až vtedy, ak sa cestujúci začnú na prítomnosť hliadok sťažovať.

Na úvod tri čísla: Kotlebove hliadky fungujú štyri mesiace, ich propagačné video malo na internete takmer pol milióna zhliadnutí a ako svoj najväčší úspech prezentovali to, že pomohli vyviesť z vlaku jedného opitého Róma.

Noví manažéri Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) mesiac po svojom nástupe priblížili prvé konkrétne opatrenia, ako chcú samozvané hliadky zastaviť.

Vo vedení ZSSK panuje názor, že nie je možné vyhlásiť plošný zákaz, pri ktorom by sa sprievodcovia snažili kotlebovcov vykázať hneď, ako by nastúpili do vlaku.

Takéto opatrenie by podľa manažérov mohlo byť kontraproduktívne. Kotlebovci by totiž mohli namietať, že cestujú s platným lístkom, vykázaniu z vlaku sa aktívne brániť a celú situáciu si ešte natáčať na kameru, aby ju následne zverejňovali na Facebooku.

ZSSK miesto toho dúfa, že sa bude môcť oprieť o pomoc cestujúcich. Myšlienka je jednoduchá: sprievodcovia by začali kotlebovcov riešiť až vtedy, keď by sa cestujúci na ich prítomnosť sťažovali.

„Zákazník má právo cestovať tak, aby ho nič neobťažovalo. A ak ho niečo alebo niekto objektívne obťažuje, vlakový personál má povinnosť to riešiť,“ hovorí Patrik Horný, člen predstavenstva ZSSK a riaditeľ ekonomického úseku.

O jedného sprievodcu viac

Železničná spoločnosť však dodáva, že nechce zostať len pri pasívnom vyčkávaní. Podľa Horného začínajú železničiari podnikať konkrétne kroky, ktoré majú riešiť aj príčiny súčasného stavu – teda nízku úroveň bezpečnosti niektorých spojov, o ktorú kotlebovci opierajú svoj marketing.

Prvým opatrením je podľa ZSSK vyšší počet sprievodcov vo vlakoch, ktoré firma vyhodnotila ako rizikové a ktoré si pre svoje akcie vyberajú aj Kotlebove hliadky.

„Ak išlo o vlak, kde bol pôvodne jeden zamestnanec, teraz tam máme dvoch. Ak tam boli dvaja, teraz tam máme troch a tak ďalej,“ približuje Horný.

Príkladom je podľa neho rýchlik Poľana, ktorý jazdí z Prešova cez Košice, Zvolen až do Bratislavy. Cestujúci sa v ňom dlhodobo sťažujú na špinu, zápach, prítomnosť agresívnych jedincov či bezdomovcov.

Na takéto spoje začala ZSSK podľa Horného nasadzovať hlavne skúsených a fyzicky zdatnejších sprievodcov. „Nie je možné, aby personál v rizikových vlakoch tvorili útli kolegovia alebo kolegyne, ktorí

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Marian Kotleba

Teraz najčítanejšie