Denník N

Voľby v Sieti vyhral Váhostav, Doprastav a kol.

Najhorší z možných svetov: Smer si bude pod vlajkou Siete robiť na ministerstve dopravy, čo chce, a politické náklady zaň zaplatí mŕtva strana.

Vlastniť ministerstvo dopravy bolo pre ľudí z prostredia politicko-ekonomického biznisu od vzniku Slovenska niečo ako zlatý grál. Taká vysoká koncentrácia rozhodnutí o zákazkách v desiatkach a stovkách miliónov eur nie je k dispozícii ani na ministerstve vnútra či eurofondovo bohatých ministerstvách. Je tu výstavba diaľnic, mýto, železničné cesty, tri veľké železničné podniky, kontrola leteckej dopravy, dozor nad telekomunikačným trhom a najnovšie už aj výstavba priemyselných parkov (Jaguar Land Rover).

Preto tu zaparkovali aj tie najväčšie ikony prepojenia politiky a biznisu ako Alexander Rezeš, Gabriel Palacka či Ján Počiatek. Za viac ako dve desiatky rokov si toto ministerstvo vyšľachtilo unikátne efektívne taktiky, ako investovať do čohokoľvek koľkokoľvek peňazí a predať to navonok cez takú emóciu, že napokon tomu voliči tlieskajú.

Výsledok je, že je rok 2016, oni nedokázali ani dotiahnuť diaľnicu do Košíc, normálne koľaje sú na hlavnej železničnej trati sotva od Bratislavy po Trenčín, čoraz viac obcí má autobusový spoj len párkrát denne, ale všetko ide po starom. Objednáva a míňa sa s úsmevom, lebo napokon to inžinierom a lobistom okolo dopravy vždy všetko aj tak znova prejde.

Ako je však potom možné, že Smer nechal pri koaličných rokovaniach túto zlatú baňu strane Sieť, ktorá bola už v marci v troskách?

Na špagátiku

Dôvody, prečo Smer dovolil, aby sa hlavným štatutárom ministerstva stal nominant Siete Roman Brecely, sú zrejme dva – a dopĺňajú sa.

1. V Sieti nie je žiaden človek, ktorý by rozumel témam a štruktúram ministerstva dopravy. Preto ani relatívne skúsený manažér Roman Brecely nemohol byť štátnemu tajomníkovi Viktorovi Stromčekovi (Smer) rovnocenným súperom (áno, je tam aj štátny tajomník za Most-Híd, ale s takým vplyvom, že jeho meno sa ani neoplatí vygoogliť).

Stromček robil pre Smer na doprave minulé štyri roky štátneho tajomníka, predtým šéfoval úradu Národnej rady a bratislavskému magistrátu. V tejto krajine niet mnoho ľudí, ktorí lepšie ako on ovládajú techniky riadenia verejných projektov a boja o moc nad nimi. Sieť obsadila okrem kresla ministra aj post vedúceho úradu a šéfa Národnej diaľničnej, no náskok Stromčekovej siete tým eliminujú len sčasti.

2. Radoslav Procházka a jeho strana sú zadlžení. Rýchlosť koaličných rokovaní a defenzívne postoje, ktoré pri nich aj po nich Sieť zaujala, pridávajú na dôveryhodnosti teórii, že medzi veriteľmi sú aj štruktúry blízke špičkám Smeru. Ak títo ľudia pustili k ministerstvu dopravy nezorientovanú partiu okolo Brecelyho, museli vedieť, že im pri kľúčových rozhodnutiach môžu pripomenúť, že každý by mal vyskakovať len do výšky svojho dlhu.

Ministerstvo Smeru

Jediná predvolebná idea, ktorá spája Sieť s ministerstvom dopravy a regionálneho rozvoja, je pomoc zanedbávaným regiónom Slovenska. Sieť počas dvoch rokov svojej existencie mala túto tému relatívne silnú a stavba diaľnic je jediný spôsob, ako to dokáže Sieť prejaviť v praxi.

Pre Váhostav (v reštrukturalizácii) a Doprastav (v reštrukturalizácii), čo sú hlavné kone Smeru v stavebníctve, to je dobrá správa. Znamená totiž, že vedenie ministerstva bude mať snahu stavať za akúkoľvek cenu.

A už sa to aj deje. Minister Brecely vyhlásil, že neobnoví tender o dva úseky pri Čadci a Prešove, hoci je pri nich podozrenie z kartelu, a teda vyšších cien (nechá teda všetko tak, ako to nachystal za minulej vlády Stromček). Brecely sa tváril, že prehodnocuje aj bratislavský obchvat pripravený Stromčekom, hoci už v programovom vyhlásení sa písalo, že je to hotová vec.

Brecely a Stromček zároveň presadili, že analýzy programu Hodnota za peniaze sa nebudú týkať šiestich veľkých pripravovaných diaľničných projektov za približne dve miliardy eur. Ministerstvo dopravy pri nich teda nebude musieť dokazovať, že sa tie peniaze nedali použiť aj lepšie – inde alebo inak. Všetko znova v logike ešte z 90. rokov, keď sa ministerstvo dopravy chápalo ako výkrmňa pre stavebné firmy, nie ako hľadač najlepších dopravných riešení.

Sieť neexistuje, prečo má mať ministra?

Keď sa podpisovala koaličná dohoda, mala Sieť ešte sedem poslancov. Podpredseda strany Hrnčiar nezískal miesto ani vplyv na ministerstve dopravy, a tak preňho neexistoval dôvod byť k Procházkovi lojálny. Odišli s ním ďalší štyria, čo znamená, že na posledných koaličných radách mohol zástupca Siete hovoriť v mene maximálne dvoch poslancov (Procházka a Bašistová).

V sobotu zvolila Sieť za svojho predsedu ministra dopravy Brecelyho zjavne proti Procházkovej vôli. Za koho bude teda Brecely hovoriť na najbližšej koaličnej rade? Koľko hlasov bude koalícii schopný dodať?

Môže sa pokúsiť o dohodu s Hrnčiarovou päťkou a vďaka svojej miernej povahe môže byť úspešný.

No, bohužiaľ, aj keby mala Sieť v parlamente znova hoci aj sedem poslancov, nič to nezmení na tom, že v budúcom parlamente už nebude a jej kandidátov už nikdy nikto v žiadnych voľbách nikam nezvolí. Lebo Sieť vznikla ako strana populárneho mladého kandidáta na prezidenta, ktorý sa však medzitým stal lokálnou reklamou na Pinocchia, čomu zodpovedajú aj jednopercentné preferencie.

Každý reprezentant tejto strany, teda aj jej súčasný predseda a minister dopravy v jednej osobe, vie, že politicky už niet čo pokaziť. Nebudú sa za svoju prácu zodpovedať voličom, lebo tí ich už dávno opustili.

Jediný, kto im môže niečo zobrať, je Smer. Preto buď budú zvyšky Siete na ministerstve dopravy kryť jeho záujmy, alebo tam Fico pošle vlastného „krízového manažéra“.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Komentáre

Teraz najčítanejšie