Na ministerstve dopravy je po voľbách, nominanti Siete majú pár dní na podpis nových zmlúv

Keď minister dopravy Brecely nedávno odvolával šéfa diaľničiarov Gajdoša, vyčítal mu, že podpisoval zmluvy aj po voľbách. On teraz podobný zákaz nevydal.
Toto bol rýchly príbeh. Roman Brecely (Sieť) nastúpil na post ministra dopravy v marci tohto roku, je august a Brecely čoskoro odíde. Pätica nespokojných poslancov Siete sa spája so stranou Most-Híd a tá s najväčšou pravdepodobnosťou prevezme aj investície do diaľnic a železníc.
Zostáva odsledovať, či a ako sa na správe štátu odrazila nervozita nominantov Siete tesne pred kľúčovým straníckym snemom a po tomto sneme, ktorý fakticky rozhodol o ich konci. Okrem ministra dopravy Romana Brecelyho dostala Sieť pod kontrolu aj Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) či Železnice Slovenskej republiky.
Ako to dopadlo s väčšími kontraktmi, by mali informovať postupne verejné registre. Za posledné tri týždne hlásia tieto cenovo zaujímavejšie kontrakty:
Najväčšiu zákazku v posledných dňoch podpísala NDS 29. júla. Išlo o stavebný dozor pre najdlhší tunel na Slovensku, Višňové. Súťaž vyhralo konzorcium ESP, SGS a Infraprojekt s cenou 11,5 mil. eur bez DPH. Súťaž diaľničiari zdedili po bývalom vedení.
Minulý týždeň v utorok sa dohodlo, že konzorcium okolo Dopravoprojektu vypracuje dokumentáciu na stavebné povolenie a prevezme autorský dozor nad úsekom R2 na juhu Slovenska Rožňava – Jablonov nad Turňou. Cena: 7,6 mil. eur bez DPH.
Železnice si začiatkom augusta objednali stavby a opravy priecestí za 5,2 mil.eur bez dane.
Minulý týždeň v stredu uzatvorili diaľničiari zmluvu so spoločnosťou Eurovia o tom, že za 2,2 mil. eur upraví križovatku Sielnica na R1.
A nakoniec, NDS si okľukou cez tradičnú súťaž, cez takzvané rokovacie konanie, bez zverejnenia objednala poradenstvo s elektronickým mýtom od firmy Process management za 2,2 mil. eur. Túto zmluvu už nariadil diaľničiarom vypovedať odchádzajúci minister Brecely. Process management bol zapletený do kauzy kompa.
Na ministerstve dopravy samotnom sa v posledných troch týždňoch popodpisovali najmä zmluvy o úveroch zo Štátneho fondu rozvoja bývania. Tieto idú spravidla bytovým spoločenstvám a čiastky v zmluvách dosahujú státisíce eur.
Brecely odvolával za podpis po voľbách
Väčšie zákazky sa v rezorte podpisovali ešte v júli, keď už bolo jasné, že sa blíži kľúčový snem strany. V tom čase sa podpísala napríklad zmluva na prerábku železničných koľajníc pri Púchove za vyše 300 miliónov eur.
Len pár dní je však jasné, že osadenstvo na ministerstve a podriadených organizáciách, ktoré boli zverené Sieti, sa bude výrazne meniť. Ministerstvo je tak v podobnej situácii, ako by bolo po voľbách. Má ešte staré vedenie, no už teraz vie, že ho čoskoro vymenia.
Pre ilustráciu: Keď nastúpil na ministerský post Brecely, odvolal s okamžitou platnosťou šéfa NDS zo Smeru Milana Gajdoša preto, že si dovolil po voľbách podpísať zmluvu na stavbu križovatky Blatné za približne 20 miliónov eur.
„Riaditeľ NDS stratil moju osobnú dôveru. Akékoľvek zazmluvňovanie štátu tesne pred voľbami alebo krátko po voľbách vzbudzuje v ľuďoch oprávnenú nedôveru. Uzavretie takejto zmluvy deň po nástupe nového ministra, navyše bez akéhokoľvek jeho informovania, je pre mňa manažérsky i ľudsky neprijateľné,“ vyhlásil vtedy Brecely.
Ministerstvo funguje štandardne
Čo nakázal Brecely robiť svojim vo výnimočnej situácii? Vydal pokyn nepodpisovať väčšie kontrakty?
„Ministerstvo dopravy si plní všetky svoje úlohy a povinnosti, ktoré mu vyplývajú z jeho postavenia. Vnútropolitický snem strany Sieť nemal a nemá vplyv na prácu a riadny chod rezortu dopravy, ktorý je riadený na základe manažérskych princípov a nie politicky. Všetky zmluvy uzavreté v rezorte dopravy sú v zmysle zákona zverejňované v Centrálnom registri zmlúv,“ povedala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Podobnú reakciu sme dostali aj od najbohatšej štátnej firmy, Národnej diaľničnej spoločnosti: „NDS pracuje v štandardnom režime a plní si svoje úlohy. Všetky uzavreté zmluvy sú verejne dostupné v Centrálnom registri zmlúv.“
Teoreticky by sa tak mohli podpisovať aj kontrakty na veľké rozpracované zákazky, napríklad obchvat Prešova a obchvat Čadce. Tendre na ich obstaranie priniesli nepríjemné prekvapenie v podobe vysokých cien. Ich jednoduchým vysvetlením by mohol byť kartel.
Jeden kilometer juhozápadného obchvatu Prešova sa núka najlacnejšie postaviť konzorcium okolo Eurovie a Doprastavu, v prepočte za 45 miliónov eur. Konzorcium okolo Strabagu a Porru pri obchvate Čadce preskočilo svojou ponukou aj štátnu expertízu. Jeden kilometer by vyšiel na 42 miliónov eur. V oboch prípadoch ide o ceny vyššie, než bežne stojí kilometer diaľničného tunela. Pri Prešove má byť jeden kratší tunel, pri Čadci žiadny.
Podpísané zmluvy sa zatiaľ v registri neobjavili a neoficiálne informácie naznačujú, že ich nominanti Siete teraz neplánujú podpisovať.
Most-Híd bude chcieť R7 a R2
Priority nového vedenia ministerstva budú zjavne inde a iné.
Most-Híd vo voľbách uspel najmä u voličov z južných okresov. To nasvedčuje tomu, že štát bude rozvíjať koncepciu rýchlostnej cesty juhom Slovenska R7.
Onedlho sa má začať stavať jej prvá časť od Bratislavy po Dunajskú Stredu. Podľa mapy diaľničiarov sa ráta do budúcna s pokračovaním R7 na Nové Zámky, pričom pracovať sa má na prepojení autostrády po nový most, ktorý sa má stavať v Komárne.
Samotná R7 pokračuje podľa mapy z Nových Zámkov smerom na Lučenec. Tam má nadviazať na plánovanú cestu R2 od Zvolena do Košíc.
Otázne je, čo všetko z priorít Siete, ako bola autostráda na Orave či pri Prešove, sa po zmenách udrží medzi vládnymi prioritami po začlenení krídla okolo Andreja Hrnčiara do strany Most-Híd.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.