Denník N

Rozpad Siete môže zachrániť Bugárovu budúcnosť

Most a jeho šéf sú príkladom toho, že v politike musíte mať aj šťastie. Najmä ak nemáte zásady.

Béla Bugár je nielen na slovenské pomery mimoriadne schopný politik. Stál skoro desať rokov na čele SMK, predtým viedol osem rokov Maďarské kresťanskodemokratické hnutie. Už len to, ako dokázal najdlhšie pôsobiaci stranícky predseda po tom všetkom pri zakladaní Mosta mnohých voličov presvedčiť, že prináša niečo nové, bol majstrovský kúsok. Teda okrem toho, že to je i dôkaz nekonečnej voličskej naivity a slovenskej neznalosti pomerov v maďarskej komunite.

Bugár je však aj dobrým príkladom toho, že ani v politike nestačia schopnosti, zásady či naopak bezzásadovosť, ak sa k tomu nepridá poriadna dávka šťastia.

Vstupom do súčasnej/končiacej koalície Bugár a najmä jeho spolustraníci (ktorí na rozdiel od šéfa nespomínajú odchod do dôchodku) veľmi riskovali. Prišli o časť slovenských voličov a tých maďarských a regionálnych z juhu Slovenska si môžu udržať len vtedy, ak sa im podarí dosiahnuť viditeľné zlepšenie pomerov v dlhodobo vedome diskriminovanom regióne. Presmerovať sem dotácie, investície a peniaze na budovanie dopravnej infraštruktúry bolo to zďaleka najdôležitejšie, čo voliči od strany očakávali a na čom Most postavil svoju kampaň.

Pri vzniku vlády sa však nezdalo, že bude mať Bugár možnosť niečo zmeniť. Fico s ním vytrel podlahu, o všetkom podstatnom rozhodoval Smer a zjavne nechcel Mostu pustiť viac než nejaké omrvinky.

Rozpad Siete a získanie ministerstva dopravy môže veci zmeniť a Most zachrániť. Je to jeden z rezortov, cez ktorý môžu Bugár a spol. naplniť aspoň niektoré očakávania svojich voličov. A nejde len o najčastejšie spomínanú rýchlostnú cestu R7, ale napríklad aj o ústretovejší postoj k súkromnému prepravcovi na železničnej trase Bratislava-Komárno, ak sa to skončí zlepšením jeho služieb.

Samozrejme, Most nemá nič isté. Dopravné investície sú dlhodobá záležitosť, zásadné presmerovanie časti peňazí na juh by muselo prekonať silný odpor a najmä o veľkých investíciách a európskych peniazoch bude naďalej rozhodovať Smer. Niektoré zmeny by však veľa nestáli a boli by hneď vidieť – stačilo by napríklad na južné železnice pustiť viac moderných súprav z tých, čo dnes jazdia hlavne severnými trasami.

Fico tiež môže byť vystrašenejší a ochotnejší potom, čo sa mu jeho zlepenec skoro rozpadol. Najmä ak sa Most uspokojí s materiálnymi výhodami koaličných zmien a ešte menej mu bude záležať na tom, aby skončil Kaliňák alebo aby sa začal skutočný boj s korupciou.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Sieť

Komentáre

Teraz najčítanejšie